Roof332 Startet 23.April.2013 Link til dette innlegget Startet 23.April.2013 Jeg har akkurat gått til anskaffelse av en Buster XXL. Den står foreløpig i hagen og jeg har lyst til å forsøke å starte den. Nå er jeg ny på utenbordsmotorer, og lurer på hvor lenge jeg kan kjøre den uten vanntilførsel. Er det noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 To minutter!! Ta en dunk, fyll med vann sett motoren på bukk med undervannshuset nedi, start opp og se om de kommer ¨kontrollstråle ut bak. Gjør det ikke det STOPP motoren. Du ødelegger impeller ved tørrkjøring og du risikerer å ødelegge sylinderforinger og stempler. Varmen kommer fort i en totakt hvis den ikke får kjøling. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tkb Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Du må ha kjøling, ellers ryker impelleren raskt! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Skaff deg en tønne i plast eller lån deg en. Jeg har en du kan få låne til dette om du befinner deg i på samme kant som meg i landet. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Teerex Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 funker ikke "øreklokker" til en femtilapp da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Polarn Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 hehe, hadde jeg helt glemt at fantes. Fåes kjøpt her: http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Spyledyse-25341/ Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Teerex Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 CO har en sånn mere proff sak med spyling på begge sider http://www.clasohlson.com/no/Pr317048000/Pr317048000 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 øreklokker og hageslange funker fint ja.. jeg bruker alltid det.. Vet ikke hvor grønn du er på motorer, men øreklokkene monteres over kjølevannsinntaket som er ca foran propellen.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Roof332 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Kjempeflott med mange gode tips. Øreklokkene ser perfekte ut til mitt bruk. Neste stopp Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 - det kan vel ikke uttrykkes sterkt nok, men aldri starte motoren uten enten klokker eller stamp. Impelleren må alltid ha vann å jobbe i, ellers går den både varm og i filler. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Er det ikke slangetilkobling rett under motorlokket på nyere Yamaha 4t. Bare å koble vannslange til der hvis du har det Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 slangetilkoblingene er vel kun for å gjennomspyle, ikke for å starte motor. har tilkobling på min Honda også. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
olpi Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 (redigert) Ok, så man ikke starte motoren med vannslangen tilkoblet der? Får man gjennomspylt skikkelig så lenge impeller står stille? Må bare spørre for jeg vet ikke. Har også bare brukt klokker med tilkoblet slange på eldre motorer. Trodde imidlertid det som er er en stor fordel med slangetilkoblingen på bl. a nyere Yamaha var at man kan la motor gå med denne tilkoblet på land. Redigert 24.April.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Slangetilkoblingen er vel hovedsaklig for å gjennomspyle etter bruk når båten ligger på vannet. Da skal motoren naturligvis ikke startes. Om båt/motor står på land får ikke impeller vannsmøring om man bruker slangetilkoblingen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
olpi Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 (redigert) Ok, takk for info. Det visste jeg ikke. Så du mener det kun skal brukes ute å starte? Startet man motor på sjøen med denne tilkoblet så et det jo ingen vits. Da suger jo impeller inn sjøvann samtidig. Høres ulogisk ut, men får tro på det inntil jeg får vite noe annet. Misforstå kanskje Yamaha forhandler jeg da... Redigert 24.April.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 ja nettopp.. man skal jo ikke starte motor i saltvann om man ønsker å spyle den med ferskvann Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Roof332 - 0 sekunder (hvert eneste sekund din motor går tørt vil ha negativ innvirkning på motorens levetid) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Heldigvis står alt dette tydelig forklart i brukermanualene, i alle fall gjør det det i Suzukis manualer, og godt er det. Anbefaler å lese brukermanualene godt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
olpi Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 (redigert) Har ikke outboard ennå, men hadde nok funnet det ut. Leser alltid brukermanualene i motsetning til mange av mine bekjente. Kan se prosedyre på service her på video for Yamaha 4t: https://www.youtube.com/watch?v=R0FNVrhblwg&feature=youtube_gdata_player Redigert 24.April.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Står godt forklart ja, og Gardena tilkoblingen er kun for skylling etter bruk, med motoren avslått. Skal man starte bør man bruke spyleklokker på vanninntak eller stamp. Jeg foretrekker en dyp stamp, da jeg ikke fikk kontrollstråle ved bruk av klokke på min F225 Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Unngå tørrkjøring, bl.a. pga impelleren. Kjøp den største murerbøtta på Byggmax eller andre steder, koster ca 150 Kr og lar seg vippe for å få ut vannet. Fylt til randen med vann så dekker den nederste kavitasjonsplate. Legg hageslangen nedi ved kjøring over lengre tid , f.eks ved saltvanns skylling. Større kar/tønner må du bruke hevertprinsippet for å tømme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.