Sleipner97 Startet 23.April.2013 Link til dette innlegget Startet 23.April.2013 Jeg har da klart å slå hull i båten min, men jeg holder motet oppe og vil fikse det. Hullet er omtrent 15 cm lang, og 10 cm høyt. Det er en 13 fot Sunspeed. Hullet Hele under siden Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 du kan jo starte her http://www.westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/west_system_manual/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hawthorne Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Kjøpte selv et kit fra West (http://www.westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/repsett_for_glassfiber/) for å fikse et hull, men ditt hull har jo litt størrelse. Men det skal ikke være noe problem å fikse det. De hjelper deg i sjappa på Bryn. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner97 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 ok, noen tips til åssen jeg skal komme meg til/gjøre dette? Har veldig liten lyst til å gå gjennom dørken med sag o.l. Så vis det er noen måte å få gjort dette fra kun en side hadde det vært konge :) Sitér dette innlegget Link to post
waroo Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 et så stort hull må nok fikses fra begge sider , er jeg redd. Finnes nok måter å ta det fra en side på, men om det blir en trygg og sikker reperasjon er tvilsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner97 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 ok, da er det flere spørsmål. Hvordan ville dere fjernet dørk, inntørket fyllmasse og skrog biten på best mulig måte? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Start med å ta bort bunnstoff rundt skaden for å se hvor mye materiale som er knust rundt hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Du kan reparere fra en side selv med et hull som dette. Følg anvisningene på West-system sine sider. Har selv reparert hull en god del større enn det du har fra en side.. Først sliper du hullet i kileform med ca 5 cm slip inn på flaten. HUSK AVFETTING! (Aceton) Så lager du en forskaling av f.eks. stiv vokset papp. som er litt større enn hullet. Så klipper du til glassfiberduk som går inn på den slipte flaten (Alstå større enn selve hullet). Du kan lage et anhold i forskalingsplaten slik at du kan trekke denne mot anleggsflaten inne i hullet. Så blaner du epoxy, legger duken på plass og smører inn duken slik at den danner en kile i hullet. La det herde. Rubb lett med 80 papir, vask med Aceton og klipp til neste du, den lager du slik at den passer i bunn av formen du nå har støpt. Så legger du lag på lag med duk til du har fyllt opp hele hullets størrelse. Klipp til alle på forhånd så får du lagt dem vått i vått. Du har nå laget en kile som ikke vil svikte ved press fra vannet. Nettopp fordi det er en kile. Når du har bygget opp hele flaten pusser du så du får en jevn flate lik resten av bunnen. Smør på ny gelcoat, primer og bunnstoff. Voila! God som ny! HUSK MASKE, HANSKER OG VERNEBRILLE! Står du i lukket rom må du også huske å bruke maske godkjent for avgasser! LYKKE TIL! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sleipner97 Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Jeg får ikke kjøpt repsettet til west systems O.o Kunne noen guidet meg til åssen jeg får bestilt det? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Du kan kontakte Trebåten. Ligger i Ås kommune. Eller gå inn på nettsiden deres. Trebåten.no Det er den butikken jeg kommer på i farta. Ellers er det dyktig reparatør som sverger til Biltema sine produkter. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Viking. Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Eldre båt, husk å bruke epoxy og IKKE polyester. Epoxy sitter bedre, polyester løsner på gammel støp... Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
glalaks Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 hvordan skjedde det der? på henger eller? Kjedelig nå rett før sommeren Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Sleipner97 Svart 26.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 (redigert) På henger ja, veldig humpete veg og litt for ivrig stramming når vi sikra båten :/ Er ikke så mye stress da, siden jeg må få impeller og ny propell til motoren, og tar båtfører beviset neste helg, så er ikke så ille :) Redigert 26.April.2013 av Sleipner97 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bex96 Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Hei. Har kjøpt et prosjekt. Båt med flat bunn, hvor båten har fått juling fra en utslitt rulle. synlig er en rifte på ca 10cm. tenker jeg må skjære ut 5x15 cm, for og få hel ved. Flott beskrivet, men forstår ikke helt hva du mener med kile. Hvordan lager man denne kileformen? en stor flate som går ut over sidene og dekker hullet, for så bygge opp høyden inne i denne? Først sliper du hullet i kileform med ca 5 cm slip inn på flaten. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Ja, du sliper V-form og legger lag på lag med duk, den innerste dekker hele den slipte flaten helt opp til kanten, så fyller du opp fra bunnen av med liten duk, så større og større til hullet er fyllt opp og flaten er jevn med resten av båten. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bex96 Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Hvor stor bør denne v slipingen være? har lest 2 tommer rundt hullet på en youtube video. Tror det blir vanskelig og komme til innefra. Skal jeg da fylle\forskale opp innefra etter beste evne da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Jeg støpte en plate jeg fikk tredd inn og bare festet som forskaling. Deretter gjorde jeg som beskrevet ovenfor. Da vil reparasjonen du gjør fungere som en kile. Vanntrykket presser reparasjonen mot skroget. Det hele blir utrolig sterkt. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bex96 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 hvis jeg lurer inn en plate innenfor, som blir limt fast med tec7? så holder det når man lager kile og rep fra utside? Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Har reparert slik skade på lignende båt før, og da bare fra utsiden. Jeg gjorde som følger: Slipte opp skaden og minimum 5 cm avtrapping (regner med det ikke er veldig tykt laminat, så det blir ikke mange lagene støp, men greier du mer enn 5 cm så skader det ikke) Deretter rengjøres skaden grundig (kun trykkluft er egentlig det beste). Så dekker du skaden med maskeringstape. Når maskeringstapen er på skjærer du denne til så nærme kanten av hullet som du klarer (2-3 mm fra kanten). Som andre sier, bruk epoxy, da dette fester mye bedre på gammel støp. Skjær til et stykke duk, gjerne tynn roving, litt større enn maskeringen. Påfør forsiktig epoxy på maskeringen, legg på duk og mett denne forsiktig med epoxy og la dette herde godt. Nå har du et godt underlag for videre støping. Svinekjørte min båt (Vicky 11) i sin tid etter å reparere på denne måten, uten noen tegn på at dette ikke var godt nok. Og det var med bruk av polyester. Men er hullet for stort må du gjøre som andre foreslår, og forskale med plate. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Bex96 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Ok.jeg ser at biltema har 300 og 450g duker. Hva er best. Fant ikke epoxy. Forslag til produkt her? Når høyde er bygget opp. Hva da? Slip og hvordan topplag? Kun 2 lag avgangen grunnet varme? Vente hvor lenge mellom vær runde, halvtime? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Du kan ikke bruke CSM matta til BT sammen med epoksi. Den er emulsjonsbunden og hvis du bruker den sammen med epoksi virker ikke stoffet som gjør at resin binder seg til fibrene. Biltema sin polyester og 450 g. CSM er mer enn godt nok til en sånn reparasjon. Å bruke roving er bare tull da det ikke er noen langsgående krefter som skal taes opp. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Har selv brukt rovingduken til biltema, og godt fornøyd med denne for denne typen reparasjoner. Glassandelen i laminatet blir høy, slik at det reparerte området blir sterkere enn støpen rundt. Den har forøvrig lik andel fibre i langs og tverrgående retning, så legger du to lag 45 grader på hverandre, så vil du få et laminat med isotropiske egenskaper, dvs lik styrke i alle retninger. Også enkel å klippe til for småskader hvor man ønsker å være nøye for å unngå mye etterarbeid. Går selvsagt fint å bruke CSM også, men etter å ha brukt roving, så kommer jeg til å fortsette med det for denne typen reparasjoner. Og når det er snakk om "langsgående krefter", eller mer spesifikt retningsorienterte krefter, for disse kan jo like gjerne gå på tvers som på langs. Krefter vil jo alltid søke i den retning styrke finnes, så er det strikket duk som er tingen. Men da er vi på et helt annet nivå enn en liten reparering på en jolle. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Bex96 Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 Hva er roving og csm? Sikkert idiotiske spørsmål. Men flott hjelp jeg får! Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 9.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2014 På henger ja, veldig humpete veg og litt for ivrig stramming når vi sikra båten :/ Dersom ikke båten tåler å ligge på henger, hadde i hvert fall jeg laget en luke i gulvet og støpt innenfra og utenfra. Bruk polyester og csm til denne jobben. rengjør skaden grundig (kun trykkluft er egentlig det beste). Ja rengjør skaden grundig. Bare husk at mange trykkluft aggregat spytter en god del olje sammen med trykkluften. Bruk heller støvsuger og aceton etter at du har renslipt med grov korning. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Poeng der duktig. Hvis ikke båten tåler å fraktes på henger, så er den jo egentlig underdimensjonert i utgangspunktet. Men det kan jo hende at båten hadde en svakhet akkurat der skaden har oppstått, selv om det første alternativet er mer trolig. Min kompressor er ren, så jeg har ikke problemet du beskriver, men det har alltid fungert for meg med aceton og støvsuger også, så begge deler er sikkert godt nok. CSM står for "Chopped Strand Mat", og består av en matte med glassfiber(emulsjonbunden eller pulverbunden) med lengde ca 5 cm som ligger i tilfeldige retninger over hverandre. Roving har lengre fibre i bunter som danner lange tråder som er flettet i hverandre, som regel med like andeler fibre på langs og på tvers. På grunn av den tilfeldige retningen fibrene i CSM matten har med fibrene liggende oppå hverandre i alle retninger blir andelen luft i denne matten mye større enn for en rovingduk. Denne luften må fylles med et bindemiddel(polyester eller epoxy), og når det er mer luft blir det også en større andel bindemiddel. Siden det er fibrene som i all hovedsak utgjør styrken i et laminat blir et laminat sterkere jo større andel fiber du greier å ha i laminatet, men det må selvsagt være nok bindemiddel til at forbindelsen mellom de to materialene blir tilfredstillende. Jeg nevnte også strikket duk, og dette er enda bedre igjen. Prinsippet her er at fibrene som skal oppta krefter ligger lagvis oppå hverandre i de retninger man ønsker, så er disse lagene strikket sammen med tynn tråd. Det vil si at der rovingduken har fiberbunter som går over og under hverandre(vevd), så ligger disse buntene lagvis i den strikkede matten. Flere fordeler med dette. Du kan få matte med veldig spesifikke egenskaper med styrke i akkurat den/de retningene du ønsker. Andelen glass blir enda høyere enn for rovingduk. og til slutt høyere styrke fordi med rovingduken vil du få bøyekrefter i fibrene ved påkjenning fordi disse har en bølgeform som man forsøker å strekke ut når den blir utsatt for strekk. Men nå begynner jeg å skli veldig ut i tekniske detaljer som er for spesielt interesserte! For en vanlig jolle som dette hadde jeg reparert skaden og satset på at den holder videre. Noe forsterkningsprosjekt blir dyrt og masse arbeid hvor det er enklere å heller kjøpe en annen billig båt på FINN Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.