Tskjei Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Fortego kommer med mye nyttig informasjon om glassfiber her. Når det gjelder resin( epoxy, polyester, vinylester) er hovedregelen at man ikke går ned i kvalitet når man skal reparere. DVS at når det er brukt vanlig polyester (ORTHO) så kan man bruke ISO for å reparere. Er det ISO bruker man vinylester. Å bruke epoxy på denne reperasjonen er egentlig bare å kaste pengene ut av vinduet. Skal man derimot få det beste ut av f.eks Carbon bør man bruke Epoxy. Men også her blir heller vinylester brukt for å spare penger. Alle hurtigbåtene i carbon i Norge er produsert med Vinylester. Jeg ville vel egentlig på en slik båt bare brukt vanlig polyester og 450gr CSM for å reparere.Gjør du forarbeidet godt nok og bruker rett blandingsforhold i polyesteren blir dette godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Hvis du vil komme til i fra begge sider så kan man jo skjære ut et hull i gulvet og tette det igjen med en inspeksjonsluke etterpå. Da kan man også holde øye med reparert skade i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Også er det vel slik at vinylester og epoksi har omtrent like mekaniske egenskaper. Men siden det ikke dreier seg om produksjon av dropptanker og styreflater til fly, går det an å gjøre en slik reparasjon billig og likevel bra. Bruk 450 g. CSM og polyester fra Biltema. Slip rent skadestedet med 150 mm. kileflate. 50 mm. er alt for lite. Laminer opp 2 x 450 g. på en vokset finerplate, vokset sponplate e.l. Skjær denne til så den er litt større enn skaden. Skru inn en øyeskrue i midten av platen. Slip og vask innsiden av skaden. Lim platen fast med polyester. Bruk øyeskruen til å presse den fast. Riv til (bruk ryggen på ei sag) biter av CSM, en minste overlapper skaden med ca 5 cm, og så gradvis større til den siste overlapper hele det slipte området. Puss lett, vask, og laminer inn de to første bitene. La det herde. Puss lett, vask, og laminer inn resten. Nå kan det sparkles og slipes. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Det jeg liker med epoxy og roving for amatører er at det er lett å oppnå høyt glassinnhold uten bruk av rulle. Skal man reparere en skade utenifra med CSM matte og polyester er du nødt til å bruke aluminiumsrulle for å oppnå samme styrke som resten av laminatet om overflaten skal være på samme nivå som resten. Har som sagt brukt polyester/CSM tidligere, og da med rulle, og det har fungert utmerket. Men når jeg gikk over min 42 foter i våres og reparerte flere tidligere reparasjoner som ikke så bra ut, og med visshet om at en eller flere av disse hadde lekkasjer, så ble det brukt epoxy og roving etter grundig sliping og rengjøring. Med 42 fot i nesten 40 knop tar jeg ingen sjanser. Men skroget var støpt originalt med rovingduk, så da er det selvsagt naturlig å bruke noe tilsvarende for å oppnå samme styrke. Forøvrig ingen tegn til lekkasjer i år, så jeg er veldig fornøyd! Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.