Jump to content

montering av ny motor på snekke "sjekkliste" tips

cobra II

Recommended Posts

Hei,

jeg skal til og montere inn en ny motor volvo penta MD11D i min Skilsø23, ønsker en sjekkliste tips mm, i forhold til at dette skal "avbalanseres" eller være korekt montert på propell aksel, og hvordan jeg enkelt kan gå frem for og få dette riktig, samt hva jeg må følge opp når båten legges på vannet, PS jeg er relativt grønn når det gjelder båt, men kan moter på bil... :yesnod:

hei, det er tatt ut en gammel motor og en ny skal inn, denne skal monteres " passer til de gammle motorfestene, den nye motoren skal festes til den gammle propell akslingen, og må vel tilpasser slik at det ikke vibrerer..balanseres eller rettes slik at det ikke blir vibrasjoner i akslingen, den nye motoren er av samme merke / mod som den tidligere, og tenker da at selve monteringen skruer hull mm vil passe,

har hørt at dette er vannskelig og krever særdeles stor nøyaktighet, evt hav vil en slik jobb kunne koste, hvis den utfores av et verksted ? Eller kan jeg gjøre dette selv ?

har søkt etter prosedyre / annvisninger mm men ikke funnet noe klart svar, er dette en typisk verksted jobb som må gjøres på land ? evt kan dette gjøres når båten ligger på vannet ?

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50537/cimg2212.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50537/cimg2211.jpg

Eg vil sei at kontroller rør og slangar, skroggjennomføringer og alle desse kablane som ofte heng og sleng. Skifte det som bør skiftes no i samme farten. Hvis du har nok is i magen til å stola på sjøvannsinntaket, so kan jobben gjerast mens båten ligg på sjøen. Reingjering der du ellers ikkje kjem til, er ogso ein lite dum ide. Dette med avretting anser eg ikkje for å vera stor heksekunst, men krev stor nøyaktighet.

Magne

Skal du ha maks nøyaktighet og minst vibrasjon, må du finjustere motorlabbene på vannet. Dette er fordi noen båter vrir seg litt hvis de ikke ligger helt korrekt i krybba. Men på sjøen har skroget trykket jevnt fordelt slik det skal være.

Det gjøres ved at man løsner flensen og går rundt med bladsøker for å sjekke lik avstand rundt hele.

Eit viktig spørsmål er korleis akselen er lagra. Er det fleksibel opplagring, som er vanleg, må du ta hensyn til det, og rette inn akselen i hylserøret. Dette gjer du ved å få dreia ein ring (hylse) med innvendig diameter av akselen og utvendig dia. lik hylserøret. Du må fjerne den innvendige pakkboksen mens du rettar inn motoren. Derfor må dette utførast med båten på land.

Du må prøve rette opp båten så godt du kan, for når båten kjem på sjøen kan du ikkje justere noko, for då har du ikkje styring på akselen.

Eit viktig spørsmål er korleis akselen er lagra. Er det fleksibel opplagring, som er vanleg, må du ta hensyn til det, og rette inn akselen i hylserøret. Dette gjer du ved å få dreia ein ring (hylse) med innvendig diameter av akselen og utvendig dia. lik hylserøret. Du må fjerne den innvendige pakkboksen mens du rettar inn motoren. Derfor må dette utførast med båten på land.

Motoren står på gummilabber, som er fleksible, og dermed so kan eg ikkje tru anna enn at hylsa ogso er fleksibel. Dermed so må akselen sentrerast i hylsa, og motoren skal treffa beint på akselen, rettast inn med føleblad.

Magne

Sentrering i hylsa går stort sett greit på "øyemål", eventuelt kan du kile noen halve klesklyper mellom aksel og hylse. Så dreier du klemflensen til der avstanden er mest mulig lik, og finjusterer til du har max 0,20mm differanse i mål oppe/nede/høyre/venstre. Opp ned justeres på labbene, høyre/venstre ved å vri motoren ørlite. Ikke vanskelig, men det går fort litt tid med å få det helt perfekt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...