Jump to content

Dubbla start relä


I.E

Recommended Posts

Alla,

 

Lovade att skicka en bild på det faktum att jag har ett startrelä på + sidan och ett till - sidan. Ovanligt tyckte många men här kommer iallafall ett bildbevis. Hittade inte tråden som detta diskuterades men här kommer iallafall bilden. Är det någon som vet varför man har relä på både plus och minus är jag tacksam för svar.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Startrela.jpg

Link to post

Årsaken til at du har rele på begge er (sannsynligvis) at du har et s.k. 1,5 polet elektrisk anlegg på motoren. I praksis så betyr det at batteriminus ikke er tilkoblet motorjord og at det finnes en to-polet dynamo.

 

I startøyeblikket er imidlertid motoren koblet til batteriminus.

 

To-polede startere er nemlig veldig dyre og litt spesielle.

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post

Årsaken til at du har rele på begge er (sannsynligvis) at du har et s.k. 1,5 polet elektrisk anlegg på motoren. I praksis så betyr det at batteriminus ikke er tilkoblet motorjord og at det finnes en to-polet dynamo.

 

I startøyeblikket er imidlertid motoren koblet til batteriminus.

 

To-polede startere er nemlig veldig dyre og litt spesielle.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret !

 

Har ni andra Perkins 4.108 ägare samma konstruktion ?

 

/Dan

Link to post
  • 3 uker senere...

Årsaken til at du har rele på begge er (sannsynligvis) at du har et s.k. 1,5 polet elektrisk anlegg på motoren. I praksis så betyr det at batteriminus ikke er tilkoblet motorjord og at det finnes en to-polet dynamo.

 

I startøyeblikket er imidlertid motoren koblet til batteriminus.

 

To-polede startere er nemlig veldig dyre og litt spesielle.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Ibland undrar jag om någon skojar med en...

 

Skulle snabbt ner igårkväll och dra igång huvudmotorn för att göra lite inställningar på packboxen till propelleraxeln. Någon "vänlig själ" hade dragit ut landströmskabeln varvid det var svinkallt i båten och jag tänkte använda glödningen för att dra igång motorn. Då märker jag att den tidigare så bra fungerande glödningen ( Fusebox, jag återkommer med svaren du ville ha då jag löst mitt eget nya problem, annars kan jag inte ge dig ett korrekt svar ) inte fungerar längre. Efter ett långt felsökningsprov kom jag fram till att det troligen beror på att mitt "dubbla startrelä system" inte är så bra vid glödning eftersom reläet som sitter på minus sidan inte är anslutet då jag glöder, det sluter bara då startmotorn drar igång. Med andra ord, glödstiftet får bara plus eftersom minus inte är ansluten förrän vid startögonblicket.

 

Då kan man ju ställa sig en stilla fråga om varför glödningen fungerat så bra tidigare :confused: ? Det enda jag vet är att jag fick samma spänning mellan pluspol skrov/motor tidigare som då jag mätte mellan startbatteriets poler = av någon anledning har minusreläet tidigare legat anslutet alltid eller så har minus varit anslutet via någon annan koppling som jag inte varit medveten om. Det enda jag kan vet är att jag iförrgår bytte ut en laddningsregulator/likriktare till mitt aggregat eftersom den gamla hade "brunnit upp". Kanske är det så att den kortslutna regulatorn på något sätt fört minus över från motorn till batteriet vilket den nya inte gör !? Skit samma men min fråga är nu:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Startrela.jpg

 

 

Kan det vara någon fara att plocka bort minus startreläet till startmotorn så att minus är ansluten hela tiden ( som ni andra tydligen har ) ? Ser själv inga hinder alls med att göra så, kan minus vara ansluten undder maskingång kan den väl vara ansluten alltid ?

 

Tacksm för svar så jag inte gör något dumt ...

Link to post

Sitat: Det enda jag vet är att jag fick samma spänning mellan pluspol skrov/motor tidigare som då jag mätte mellan startbatteriets poler = av någon anledning har minusreläet tidigare legat anslutet alltid eller så har minus varit anslutet via någon annan koppling som jag inte varit medveten om.

 

Betyr dette at du også har hatt 12.5 V ved måling - til skrog og + på motor?

Redigert av Lestl (see edit history)
Link to post

Då kan man ju ställa sig en stilla fråga om varför glödningen fungerat så bra tidigare  :confused: ? Det enda jag vet är att jag fick samma spänning mellan pluspol skrov/motor tidigare som då jag mätte mellan startbatteriets poler = av någon anledning har minusreläet tidigare legat anslutet alltid eller så har minus varit anslutet via någon annan koppling som jag inte varit medveten om. Det enda jag kan vet är att jag iförrgår bytte ut en laddningsregulator/likriktare till mitt aggregat eftersom den gamla hade "brunnit upp". Kanske är det så att den kortslutna regulatorn på något sätt fört minus över från motorn till batteriet vilket den nya inte gör !? Skit samma men min fråga är nu:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Startrela.jpg

Kan det vara någon fara att plocka bort minus startreläet till startmotorn så att minus är ansluten hela tiden ( som ni andra tydligen har ) ? Ser själv inga hinder alls med att göra så, kan minus vara ansluten undder maskingång kan den väl vara ansluten alltid ?

Da har du i praksis bygget om til enpolet annlegg og siden du har metallbåt så kan det være greit å forsøke å unngå det. Minus er kun tilkoblet mens starteren går, hvis anlegget er så kalt 1,5 polet.

 

Skru på hovedstrømbryterne og mål mellom batteriets plusspol og motorblokka. Hva måler du? Batterispenningen, eller 0V?

 

Sjekk om dynamoen har både "+ kabel" og "- kabel". ...?

 

Se om giverne til oljetrykk, temp o.l. har minst to ledninger hver ...?

 

Hvis anlegget er 1,5 polet, og dynamo, givere osv. er to-polede, bør du absolutt ikke nedgradere anlegget ved å koble batteriminus til motorblokk. Monter heller et eget rele som kobler batteriminus til motorblokka mens du gløder, billig og brukbar (?) løsning er to relèer fra Biltema i parallell, eller et skikkelig rele som klarer å håndtere strømmen til glødepluggene.

 

Geir

Link to post

Geir,

 

Jag tänkte jag skulle komma undan lätt men din fråga gör att jag måste förklara det faktum att jag vid gårdagens mätning mätte 12,65 v över polerna på startbatteriet, 11,46 V volt mellan pluspol och skrov/motorblock ( ? ) men för att bara sekunden efter bara några mV (??) och sedan omvänt igen ( ??? ). När jag mätte mellan pluspol och plusingång på + startrelä låg den alltid på samma som batteispänningen.

 

Detta är något förvirrande och jag tänkte att det måste vara - start reläet som börjar krångla, därför ville jag ha så enkelt system som möjligt och ville därför ta bort reläet om det inte påverkade något annat. Jag skall ner i båten ikväll och mäta vidare, har en del teorier jag skall kolla upp.

 

Generatorn är 2 polig alla givare har 2 kablar anslutna, säger detta att jag teoretiskt sätt kan ta bort minus reläet ?

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

/ Dan

Link to post

Jag tänkte jag skulle komma undan lätt men din fråga gör att jag måste förklara det faktum att jag vid gårdagens mätning mätte 12,65 v över polerna på startbatteriet, 11,46 V volt mellan pluspol och skrov/motorblock ( ? ) men för att bara sekunden efter bara några mV (??) och sedan omvänt igen ( ??? ). När jag mätte mellan pluspol och plusingång på + startrelä låg den alltid på samma som batteispänningen.

 

Detta är något förvirrande och jag tänkte att det måste vara - start reläet som börjar krångla, därför ville jag ha så enkelt system som möjligt och ville därför ta bort reläet om det inte påverkade något annat. Jag skall ner i båten ikväll och mäta vidare, har en del teorier jag skall kolla upp.

Når det ikke er elektrisk kontakt mellom batteriminus og motorblokk, så kan du forvente å måle noen mV pga støy og andre forhold. Det er mulig at dette kan forklare hvorfor du målte 11,46V et øyeblikk, men ... det kan jo være releet eller noe annet utstyr som gjør dette. Prøv å måle motstanden (ohm) mellom batteriminus og motorblokka med multimeteret, så får du et bedre inntrykk. Motstanden bør være flere kohm eller mere.

 

Siden resten av anlegget ser ut til å være ut til å være topolet så foreslår jeg at du forsøker å beholde det slik.

 

Lag en krets med ett stort eller to (dobbelt) vanlig Biltema rele (30A) som kobler batteriminus til motorblokka når du gløder. Dersom du gløder og kimer på starteren samtidig og minus-releet til starteren ikke fungerer vil det nok skje spennende ting med den kretsen, så unngå det.

 

Geir

Link to post

Generatorn är 2 polig alla givare har 2 kablar anslutna, säger detta att jag teoretiskt sätt kan ta bort minus reläet ?

Nei.

 

Kun hvis starteren din er "ekte" topolet (altså starterens minus er isolert fra starterens innkapsling). Minusreleet kobler motoren til batteriminus i startøyeblikket slik at du slipper dyr, spesial to-polet starter.

 

Geir

Link to post

Nei.

 

Kun hvis starteren din er "ekte" topolet (altså starterens minus er isolert fra starterens innkapsling). Minusreleet kobler motoren til batteriminus i startøyeblikket slik at du slipper dyr, spesial to-polet starter.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Geir,

 

Nu hänger jag inte riktigt med...

 

Bastard nämner att han bara har ett start relä ( + förmodar jag ). Min startare tar minus från godset och har ingen separat minus kabel (ingen ekte topolet ). Vad exakt kan bli fel om jag drar batteri minus direkt till motorblocket och tar bort - reläet ? Det enda minusreläet gör är ju att förbinda batteriminus och gods i startmomentet. Om motorblocket alltid är förbundet med batteri minus, är det fel ?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Startmotor.jpg

 

 

Tacksam ( som vanligt ..) för hjälpen / Dan

Link to post

Nei, det blir ikke "feil", og sånn sett er det helt OK.

 

Siden du har metallbåt kan feil på det elektriske anlegget forårsake elektrolyse av metallet i båten. Derfor er batteriminus og selve skroget vanligvis elektrisk atskilt på båter av metall.

 

Tenk deg at du har en kabelskjøt i kjølsvinet, f.eks. til lensepumpe som blir liggende i en liten slant saltvann i bunnen. Denne ledningen fører "batteripluss", skroget fører "batteriminus" og saltvannet leder elektrisk strøm.

 

Nå har jeg ikke satt meg grundig inn i dette, men du vil få store korrosjonsproblemer hvis den elektriske feilen er stor. Andre kan sikkert si mer om dette...

 

Her er et eksperiment du kan prøve....

 

Geir

Link to post

Nei, det blir ikke "feil", og sånn sett er det helt OK.

 

Siden du har metallbåt kan feil på det elektriske anlegget forårsake elektrolyse av metallet i båten. Derfor er batteriminus og selve skroget vanligvis elektrisk atskilt på båter av metall.

 

Tenk deg at du har en kabelskjøt i kjølsvinet, f.eks. til lensepumpe som blir liggende i en liten slant saltvann i bunnen. Denne ledningen fører "batteripluss", skroget fører "batteriminus" og saltvannet leder elektrisk strøm.

 

Nå har jeg ikke satt meg grundig inn i dette, men du vil få store korrosjonsproblemer hvis den elektriske feilen er stor. Andre kan sikkert si mer om dette...

 

Her er et eksperiment du kan prøve....

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Geir,

 

du menar typ som det skulle kunna vara i mitt kölsvin ..... :wink:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Lanspump.jpg

 

 

Det där med korrojonsproblemer är en hel vetenskap i sig själv, jag har hört alla scenario vid detta laget. Vad jag förstår på de runt omkring mig är det relativt vanligt med minus i skrovet på en stålbåt. Är det någon som själv har stålbåt som kan ge sin mening ?

 

Tack / Dan

Link to post

Særlig skeptisk er jeg til de flottør-bryterne, men siden du har stålbåt så er den vel helt tett og bare kondensvann der nede.

 

Når du allerede har et godt strømopplegg så er det vel bedre å fikse relèet hvis det krangler?

 

Som en midlertidig løsning er det vel OK å koble batteriminus til motorblokk, men du kan få problemer... Propellanlegget er også en del av motorinstallasjonen, du har kanskje en fleksibel kobling som isolerer?

 

Som sagt er jeg usikker på konsekvensene...

 

Den beste løsningen er utvilsomt å fikse relèet.

 

Geir

Link to post

Særlig skeptisk er jeg til de flottør-bryterne, men siden du har stålbåt så er den vel helt tett og bare kondensvann der nede.

 

Når du allerede har et godt strømopplegg så er det vel bedre å fikse relèet hvis det krangler?

 

Som en midlertidig løsning er det vel OK å koble batteriminus til motorblokk, men du kan få problemer... Propellanlegget er også en del av motorinstallasjonen, du har kanskje en fleksibel kobling som isolerer?

 

Som sagt er jeg usikker på konsekvensene...

 

Den beste løsningen er utvilsomt å fikse relèet.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Geir,

 

Håller fullständigt med dig ! Skall fixa reläet ( 1000 sek ), ville också lära mig lite mer på kuppen, vilket jag också gjort. Tack igen / Dan

Link to post

Geir,

 

Har nu satt relä på både plus och minus på glödaren, glödaren fungerar nu som den skall. Förmodligen hade den kortslutna aggregat regulatorn på något sätt fört minus till blocket så att glödaren tidigare fick minus genom denna. Nu är allt okej förutom att det är något vajsing med minus startreläet, kan ibland mäta upp till 11,70 V på den sida reläet som inte skall visa någon spänning då den inte är sluten.

 

Det löser sig nog, tack för hjälpen /Dan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...