Jump to content

AGM batteri. Ritar/maritim

MR Swe

Recommended Posts

Jeg valgte Ritar (120ah AGM) hos Seatronic, men det var fordi de passet inn i batterikassen, Maritim sine var 1 cm for lange. Sjekket en del i forkant, men kunne ikke finne noen nylige problemer med Maritim sine nå jeg sjekket rundt tidligere i vinter. Maritim sin er vel også billigere, men husker ikke farten om det var forskjell dyputladingsegenskapene mellom de to.

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Maritim er billigare.. Trenger man ha agm batteri i batteriplatskasser?

Er vel ikke nødvendig, men nå ligger kassen der og den er støpt fast og har plass til 3x batterier på rekke, så sant de ikke er for store (Maritim sine passet ikke, var 1 cm for lange). Start batteriet plasserer jeg ved siden av kassen (Exide AGM EM1000) og fester godt.

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Skal i båten i morgen. Kan prøve å se etter. Jeg spurte om det samme som deg hos en proff på batterier og han sa at det var godt nok med AGM til både start og forbruk. Jeg har tre AGM og hat aldri hatt noe problem. Har skillerele slik at start batteri alltid er fulladet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Har lest litt om oppbyggingen av disse. Exide har glassfiberarmert i rull pr celle og AGM har rette plater pr celle. Husker ikke her og nå den store forskjellen mellom de to. Skal finne boka når jeg kommer hjem og friske opp kunnskapen. Det er en frisk prisforskjell på de to. Exide gir visst vanvittig mye startstrøm som er poenget med startbatteri. Skal sjekke ut! Hvis ikke noen her inne med mer kunnskap enn med kan oppklare?

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

Jeg må innrømme at jeg ikke har sett på batteriene i går. Når septiktank røyk og det flommet ut dritt i båten gikk dagen med til en i særdeleshet ubehagelig jobb! Tar med med brettet i båten i dag og da skal jeg sjekke! Skal ikke holde på med septik nemlig!

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...