KongKing Startet 24.April.2013 Link til dette innlegget Startet 24.April.2013 Etter å ha blitt inspirert av tråden om vaskemaskin, så spør jeg om oppvaskmaskin er noe folk har i båt? Jeg ville prioritert en oppvaskmaskin da oppvask er det desidert værste jeg vet å gjøre, på en delt plass med å henge opp/rydde inn tøy og og skifte laken/dynetrekk. Kk Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Ta med kona.... Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Har aldri engang tenkt på oppvaskmaskin i båt.. men nå er ofte store deler av oppvasken vår på tur mulig å pante Fra spøk til alvor, høres jo ikke dumt ut, men det er mye annet jeg hadde prioritert før det tror jeg, tilpasser kostholdet på tur, bruker sjeldent mer enn to kjeler, og da er ikke oppvasken så ille. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
bare lek(k)er Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 He he;) når j leste tråden, kom jeg til å tenke på en gjeng vi traff for noen år siden i Åsgårdstrand. De seilte en god gammel Vindø 30. Gutta hadde tatt opp lyden av oppvaskmaskinen og spille på anlegget :) De fikk endel oppmerksomhet kan man si. De hadde forøvrig samme kosthold som "litt mild" "oppvasken" deres havnet i "pante" jolla. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 (redigert) Det er ikke så ille mye oppvask, men Gud bedre så deilig det hadde vært å slippe selv den lille oppvasken. Enig i at det ikke nødvendigvis står høyt oppe på utstyrslista for båt, men siden flere hadde investert i vaskemaskin så tror jeg at jeg hadde gått for oppvasken. Vask av klær får man jo gjort på mange marinaer langs kysten vil jeg tro? Alternativt kan man kjøre porselensservicet i vaskemaskinen... ;-) Svaret er vel: papp og plast ;-) Kk Redigert 24.April.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Jeg har oppvaskmaskin i båten, en benkemodell fra Jula 1699 kr. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Funker den bra? Hvor lang tid tar en vask? Kan den brukes med inverter eller drar den for mye strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Kan den brukes med inverter eller drar den for mye strøm? Det går nok bra med både oppvaskmaskin og vaskemaskin bare forbruksbanken og inverteren er stor nok. Lurt å mate maskinene med varmt vann, da det er oppvarmingen som drar av sted med hovedmengden med strøm. På vår vvbereder har vi blandeventil som er skrudd en god del ned og det gjør at varmtvannet blir drøyt i bruk i tillegg til at vaskemaskinen kan få passe temperert vann om vi skulle finne på å ta den i bruk igjen. Planen var at vaskemaskinen skulle gå på inverter mens vi var underveis og har rikelig tilgang på strøm, men jeg føler det er for mange ting som kan gå feil når denne surrer og går uten overvåking. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Funker den bra? Hvor lang tid tar en vask? Kan den brukes med inverter eller drar den for mye strøm? Kortprogrammet tar 40 min og trekker på det meste 1300w. Maskinen tåler varmt vann inn, og da sparer man mye strøm og det burde være mulig å bruke den på inverter. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Du trenger en sprek forbruksbank og skikkelig kvadrat på kablene til inverteren. Avhengig av virkningsgraden blir vel det minimum 110 A på 12V... , ca 75 Ah. Er det værdt det? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Vedvards Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Du trenger en sprek forbruksbank og skikkelig kvadrat på kablene til inverteren. Avhengig av virkningsgraden blir vel det minimum 110 A på 12V... , ca 75 Ah. Er det værdt det? Oiiii - Klarer du å forklare den utregningen med teskje? Har inverter, med grove kabler og 2x120A batterier (+2x80A, men disse går vel bare til start(tror jeg)) og lurer på hva og hvor mye jeg kan ta ut. Har aldri hatt inverter tidligere :) Kunne derfor ha vært kjekt å vite hvordan man kan regne seg frem Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Det går an vet du. P = effekt (W), U = spenning (V), I = strøm (I) En regel for effekt er: P=U*I. Dette gir I=P/U. I = 1300W/12V = 108,33A, eller ca 110 A Om dette står på i 40 minutter, 4/6 time, blir det 110A*4/6= 73,33 Ah, eller ca 74 Ah Dette er om du ikke har tap i kabler og inverter, og det er vel å drømme. Kapasiteten på batterier er gitt i Ah, ikke i A. Ett batteri tåler utlading til 50% av kapasiteten før det blir voldtekt på batteriet, og det ønsker vi ikke. Da er spenningen nede på 11,5V. Et 110 Ah batteri kan med andre ord gi deg maks 55 Ah om du ikke skal ødelegge det. 2X120Ah kan du med andre ord ta ut 120Ah fra om batteriet er bra, og du i tillegg ikke ønsker å voldta det. Du bruker da i beste fall bare (teoretisk) 62% av batterikapasiteten på en oppvask. Derfor spør jeg, er det værdt det? Så lenge du har landstrøm (220V) er det greit, for da har du (i alle fall noen ganger) nok strøm (5,9 A) om ikke mange er koblet til samme kurs. Beregningen forutsetter en virkningsgrad på 1, og at oppvaskmaskinen trekker 1300W hele tiden den går. Disse parameterene vil gå mot hverandre, da forbruket neppe er fullt hele vaskeperioden, og virkningsgraden nok er dårligere enn 1. Effektformelen og Ohms lov, U=R*I, hvor R er motstand (ohm) er veldig fine formler å ta med seg for å kunne gjøre disse beregningene, og derved unngå "å trå på noe som gjør vondt". Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Har hamstret et lager med papptallerkner og papp/plast kopper/glass og trebestikk (!). Bruker kun vaskbart ved fine anledninger. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Nå sto det vel at den trekker 1300W på det meste. Tipper strømtrekket blir en god del lavere enn 75Ah. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Tore B Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Kjører du inn varmtvann fra berederen så er det bare pumpa som trenger strøm, det er vel begrenset hva den klarer å dra på den korte tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 (redigert) Lurte i en periode på en av disse, fortrinnsvis da den dyreste til Bosh. Har plass på benken ved siden av vaskene. http://www.elkjop.no/catalog/hvitevarer/no_oppvaskmaskin/oppvaskmaskin?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26CategoryUUIDLevel2%3Dy6gKeQuv9FYAAAEnKDd94OGk%26Type%2Boppvaskmaskin%3DBenkoppvask%26online%3D1%26%40Sort.SoldQuantity%3D1 Har vel konkludert med at det å vaske opp for hånd en til to ganger om dagen egentlig ikke er så ille. Redigert 25.April.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Enzo Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Har flere vennebåter med oppvaskmaskin og vaskemaskin i båten, vaskemaskin er helt topp og har jeg plass i neste båt så skal vi ha det. Men oppvaskmaskin har jeg ikke hørt en eneste som er fornøyd med, det står og surrer og bruker strøm og vann og det tar laaang tid. Å vaske opp for hånd tar noen minutter og da er støy og strømforbruk under kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
CaptnT Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Prøver å bringe frem en gammel tråd da jeg ønsker å prøve oppvaskmaskin i båt i sommer Stålmarken, hvordan gjør du det med trykkvann? En oppvaskmaskin trenger vel trykkvann for å fungere? Kobler du vanninntaket til vasken og lar vannpumpa til vasken gå? - CaptnT Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Spar på strømmen. Ta oppvasken sammen, en vasker og en tørker gjort på 5 min. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Jeg husker en stripe i et gammelt Donald Duck blad. Da hadde onkel Skrue, selv så gjerrig han er gått av hengslene og forært Bestemor Duck. en oppvaskmaskin. Men den gjorde bare halve jobben, så hun returnerte den. Halve jobben? Hun måtte jo selv rydde av bordet, grovskylle tallerkene med saus, sette de inn i maskinen og til slutt plukke oppvasken ut og sette den i skapet! To oppvaskmaskiner hadde vært tingen. Da kunne tallerkner og kopper og kar kun sirkulert mellom bordet og de to maskinene. Men i en Saga 27 har jeg nok ikke plass til en halv oppvaskmaskin en gang. Så fruen og jeg deler på jobben, hun vasker og jeg tørker og setter ting på plass i skuffer og skap. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jori Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Jeg hev ut gasskomfyren og monterte oppvaskmaskin der i år. Kjører den bare på strøm. Fungerer overraskende bra, kan fint sove når den går. Min største bråkekilde er faktisk trykkvannspumpe (en slik jabsco par max) bråker noe infernalsk og pumpe trykk gjør den støtt, når vannet tappes. Erfaring så langt er positiv med oppvaskmaskin. Største utfordringen var å finne en som har bredde under 55 cm (var den veien jeg ikke kunne utvide åpningen). Fant en Electrolux modell til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Har lagt mitt oppvaskmaskin project på is. Regner med at det er å kople til vannettet som med vaskemaskinen. så styrer oppvaskmaskinen og ferskvanns pumpen resten. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Jori Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Kjøpte ny kjøkkenkran, så jeg kan styre av og på tilførsel til oppvaskmaskin fra batteriet. Blir bare kaldt vann, men de små maskinene suger inn 12 liter av gangen noe slikt, så ikke det helt store forbruket av vann. Dog riktig som sies at kan man fylle på med varmt vann, er nok tiden maskinen går redusert med 1/3. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Se bort fra mitt innlegg rett oppi her. Tenkte ikke tempratur problematikken. Korrekt vaske temperatur i maskinen skal være 60-62 grader. skylletemp skal 82-84 grader.(storkjøkken norm) Regner med at det er egen skylletank hvor vannet blir varmet opp under vaskeprsessen. Hvis man kan fylle varmt vann manuelt vill jeg gjort det, hvis ikke koblet den til varmtvanns tanken?? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Poseidon Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Jeg har nå den tredje oppvaskmaskinen i båten - og vil ikke være foruten! Den første stod ombord da jeg kjøpte, men den hadde jordfeil og diverse andre problemer, så den gikk på skraphaugen. Den neste var en Bosch av "benktopptype" og den gikk helt flott inntil vi ble liggende på skakke en times tid pga en kranoperasjon med redning av en havarist. Det likte ikke oppvaskmaskinen og dermed røk den også på land. Den tredje er en ny Bosch av tilsvarende type, den har nå gått i 3-4 år og virker helt flott. Det er herlig å stable oppvaskmaskinen full om kvelden og ta det ut rent og pent neste morgen .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.