Jump to content

Hvilken er god kart til kartplotter?

At-le

Recommended Posts

Max-kartene er nok mye mer krevende hva gjelder prosessorkapasitet, så det er nok viktig å teste dette ut.

CX plotterne til Simrad har etter det jeg har blitt fortalt av Gemotech fått kraftigere prosessor for å takle MAX kartene

Jeg hørte forøvrig at Max-kartene var forsinket (noen som er overrasket?), og at de de som vises på messa bare er demo-kart.

Det stemmer - kartet til CX plotteren min har vært lovet klart flere ganger. Siste dato nå er visstnok 15/3 - men ingenting er klart for brikken er levert og testet. Om kartet ikke er klart til vi setter båten på vannet blir det NT+ kart først og oppgradering til Max kart når det er klart

Seiwa tilbyr kostnasdfri oppgradering til MAX-kart for 2003- og 2004 plottere med tilstrekkelig prosessorkraft).

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg spurte Navtech på messa hva de skulle ha for å oppdatere min NT+ Superwide brikke over "Skageraktriangelen" til Max. Prisen var kr 2600,- ble jeg fortalt. Godt kjøp forstod jeg siden dekningsområdet på Max brikka var større.

Ved nærmere ettersyn viser det seg at det utvidede dekningsområdet gjelder oljeinstallasjoner i Norskehavet mot Scottland. Ikke det mest aktuelle området for en ferieturist fra Østlandet spør du meg. Når det gjelder dekning ellers har den nye Max brikka DÅRLIGERE dekning sørover. Mens min gamle brikke har dekning ned til nordspissen av Skjelland/Helsingbor og mesteparten av Jylland helt ned til niva med Veile, har Max brikka kun dekning ned til Limfjorden. Dette er jo et svært aktuellt område for ferierende fra Sør iog Østlandet som krysser over ved Gøteborg/Marstrand.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg var også på messen i går.

Jeg ble fortalt at min Raymarine plotter kan bruke C-Map Max, men at jeg ikke får med annen funksjonalitet enn den jeg har på NT+. Nå er det jo likevel slik at de nye brikkene dekker større område. For meg er dette relevant i forhold til kysten nordover.

Er det noen som har erfaring (kanskje litt tidlig enda) med å bruke de nye brikkene når man bare kan få glede av kartfunksjonen? Får man like god funksjonalitet som på NT+, eller er det noe man mister?

Laholm

I utg.pkt. bra nok (Simrad er veldig bra), hvis du synes skjermen er stor nok. Med sunview ser du fint i sollys. Hvor god prisen er får du vurdere selv opp mot konkurrentene - Simrad har gjennomgående vært dyr, men er billigere i år. Kanskje kan du få en god pirs på montering, i tillegg til de 10% de gir på utstyret.

MEN - siden du ikke sier noe om modell. Påse at denne modellen (hvis du skal kjøpe den) kan lese de nye C-map MAX kartene. Jeg er litt usikker på om alle Simrad's plottere kan det, eller om det bare gjelder CX-modellene. De har nemlig også lansert en "økonomi-modell" i år. Jeg ville ikke kjøpt en plotter i dag som ikke leser de nye kartene, med mindre Simrad skriftlig garanterer kostnadsfri oppgradering innen en definert dato. Kjøper du plotter som bare håndterer NT+ (som jeg gjorde i 2004) så kjøper du utgående teknologi.

Selv har jeg en "høne å plukke" med Simrad, da jeg synes det uakeptabelt at de ikke tilbyr oppgradering for nyere eksisterende produkter, slik konkurrentene gjør (Seiwa tilbyr kostnasdfri oppgradering til MAX-kart for 2003- og 2004 plottere med tilstrekkelig prosessorkraft).

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg var litt upresis i siste avsnitt ovenfor. Det jeg mente å si var at Seiwa (og et annet merke) tilbyr kostnadsfri oppgradering av sw på eksisterende plottere slik at de kan håndtere MAX-kartene. Selve kartene må en selvsagt kjøpe, men det finnes innbytteavtaler for oppgradering, som rem skriver. Både til NT+ med større dekningsområde samt til MAX.

Ellers var jeg en tur på messa i går sammen med en kompis og så på plottere. Vi så bl.a. på Simrad CX34 (7'') og Raymarine C80 og E80 (8,4'' - disse har Navionics). Hva gjelder kartene så foretrekker jeg nok C-map selv om forskjellen mange steder ikke er allverden (ingen dyptgående test, riktignok). Men i noe skalaer er Navionics ekstremt uoversiktlig. Ved Kragerø (også andre steder?) er det også en feil, hvor deler av kartet er oversiktlig, men med vel lite detaljer, mens deler har ekstremt mye detaljer og lite farger - mer eller mindre ulesbart med mindre du zoomer kraftig inn. Skillet går like vest for Jomfruland. Verken Navionics eller Raymarine kunne forklare dette. "Men det blir sikekrt rettet...."

Det som derimot slo meg var at Raymarine var vesentlig raskere ved zooming/bytte av skjermbilder enn CX34. Forskjellen var tildels veldig stor.

En annen observasjon (som vel andre også har gjort) er at kartvisningen i plotterne også er avhengig av sw-løsningen i plotteren. Vi sjekket et område mellom Jomfruland og Skåtøy hvor det er en del 2-3m grunner. Hos Simrad (C-map) er det dybdeanvisning ved sidene av disse grunnene, hos Navionics er det ikke. Hos Lowrance (C-map) er det ikke. Forstå det den som kan - informasjonen er jo åpnebart tilgjengelig i hvert fall i C-maps kartgrunnlag.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

En annen observasjon (som vel andre også har gjort) er at kartvisningen i plotterne også er avhengig av sw-løsningen i plotteren. . . . . . Hos Simrad (C-map) er det dybdeanvisning ved sidene av disse grunnene, hos Navionics er det ikke. Hos Lowrance (C-map) er det ikke. Forstå det den som kan - informasjonen er jo åpnebart tilgjengelig i hvert fall i C-maps kartgrunnlag.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

På min Interphase 11CVS+ vises heller ikke grunnene med tall, må føre cursoren over for å vå vite om det er en 1,8m grunne, eller en 25m grunne! Men etter oppdatering av SW for MAX C-map NT kart (gratis på 2min på messen!) dukken en ny option opp. Jeg har nå en ny mulighet i oppsettet. Jeg kan nemlig sette en "maske" slik at bare de grunnene jeg vil se skal vises. Satte masken til 2m, og dermed forsvant alle uinteressante kryss for 5m, 12m, 25m grunner osv! Og dette virker på mine NT+ kart også vel og merke. Så det har ligget som en mulighet i brikken hele tiden!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

På min Interphase 11CVS+ vises heller ikke grunnene med tall, må føre cursoren over for å vå vite om det er en 1,8m grunne, eller en 25m grunne! Men etter oppdatering av SW for MAX C-map NT kart  (gratis på 2min på messen!) dukken en ny option opp. Jeg har nå en ny mulighet i oppsettet. Jeg kan nemlig sette en "maske" slik at bare de grunnene jeg vil se skal vises. Satte masken til 2m, og dermed forsvant alle uinteressante kryss for 5m, 12m, 25m grunner osv! Og dette virker på mine NT+ kart også vel og merke. Så det har ligget som en mulighet i brikken hele tiden!

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Den muligheten har jeg også på min Raymarine C-serie med Navionics kart fra ifjor.

Mitt inntrykk av disse "gamle" Navionics kartene var at de var mer detaljrike mht /dybde på grunner etc. enn C-Map NT+. Men det virker jo som om det er mer enn kartene som skiller her. Plotterfabrikat, modell, SW/FW-versjon etc. ser jo ut til å ha like mye å si.

Konklusjonen min er at jeg ikke tør oppgradere mine Navionics kart til S57 versjonen ennå, virker som det ennå er "barnesykdommer" ute og går. Mulig jeg venter på Navionics Platinum som kommer senere i år.

Men at plotteren er lynkjapp på inn/ut-zooming og i drift under høy fart er det ingen tvil om.

Den muligheten har jeg også på min Raymarine C-serie med Navionics kart fra ifjor.

Mitt inntrykk av disse "gamle" Navionics kartene var at de var mer detaljrike mht /dybde på grunner etc. enn C-Map NT+. Men det virker jo som om det er mer enn kartene som skiller her. Plotterfabrikat, modell, SW/FW-versjon etc. ser jo ut til å ha like mye å si.

Konklusjonen min er at jeg ikke  tør oppgradere mine Navionics kart til S57 versjonen ennå, virker som det ennå er "barnesykdommer" ute og går. Mulig jeg venter på Navionics Platinum som kommer senere i år.

Men at plotteren er lynkjapp på inn/ut-zooming og i drift under høy fart er det ingen tvil om.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du oppgradert sw? Har ikke kommet så langt ennå at jeg har fått lastet inn ny sw i min C120.

Det skal visst gi en vesentlig forbedret hastighet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Har ikke det allerede skjedd da ?? Klikk

Forresten så var de nok tvunget til prisreduksjon/deknings utvidelse pga. konkurranse. (Og godt er det !)

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, prisene er redusert og dekninsområde utvidet. Er i prislistene allerede. Ville tro NT+ også er i salg i utvidet dekninsgområde/til nye priser. MAX-kartene kan de ikke levere ennå. Skal vi håpe at de kommer på denne side av sommeren (for de som kan anvende dem)?

Tilgi meg for min kjepphest mht. når ting er tilgjengelig. Men jeg har en inngrodd skepsis til hva selgere sier, og den blir ikke mindre av at jeg av yrke er statsaut. revisor. For mange år siden, da jeg jobbet en del med IT, lærte jeg om noe som heter vapor-ware. Altså program- (eller maskin) vare som visstnok skal finnes eller komme veldig snart, men som i praksis er luft (fordampet). Det kommer nok en gang, men hvilken sommer, si det kan ingen garantere.

Det er flust med vapor-ware på båtmessa. Jeg trodde på havlparten av det Raymarine sa.

Spm: Kan du kople Bidata til plotter C80 og få dybde på plotteren?

Svar: Ja, ikke noe problem, en enkelt tynn kabel.

Riktig svar: Ja, men da får du GPS-fart på Bidata, og der ville du kanskje ha fart gjennom vann (dette funker derimot hos Simrad)

Spm: Kan du vise motorinstrumenter og dieselforbruk på E80 plotter:

Svar: Ja, ikke noe problem med D-serien fra VP. Er ferdig lagt opp fra VP, krever bare 2 ledninger. Er tilgjengelig.

Riktig svar: Skal visstnok funke på kommende motorer (en gang). Leverte D-motorer skal kunne oppgraderes med sw. Tilgjengelig på sensommeren en gang (som betyr ??)

Raymarine er på ingen måte værre enn andre, kanskje tvert imot for alt jeg vet, så poenget er ikke å henge ut dem, kun konstatere at en god porsjon skepsis er greit å ha med som ballast når en skal handle kjekke duppeditter til båt.

Har du oppgradert sw? Har ikke kommet så langt ennå at jeg har fått lastet inn ny sw i min C120.

Det skal visst gi en vesentlig forbedret hastighet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Rolf,

Ja, jeg oppgraderte SW til 2.12 rett før ferien (Juli) ifjor.

Gjorde oppgraderingen selv. Lastet ned sw fra Raymarine. Kopierte inn filene på en CF brikke.

Inn i plotteren med den, hele jobben var gjort på få minutter.

Det var mange forbedringer både mht. på funksjoner og hastighet etc. (Husker ikke alt).

Vil anbefale deg å oppgradere.

Spm: Kan du kople Bidata til plotter C80 og få dybde på plotteren?

Svar: Ja, ikke noe problem, en enkelt tynn kabel.

Riktig svar: Ja, men da får du GPS-fart på Bidata, og der ville du kanskje ha fart gjennom vann

<{POST_SNAPBACK}>

Do toilla fælt nå !

Du trenger jo selvfølgelig ikke motta noe som helst av nmea data på Bidata siden, hvis du bare er interessert i nmea dybdedata til plotteren.

Så dette tviler jeg ikke på skal gå greit. Virker ikke dette, har du toilla fælt.

Hvis du ikke opererer med flere nmea sendere samtidig da, da får du ta deg en tur i Dyreparken først. :wink:

Redigert av jolo (see edit history)

Do toilla fælt nå !

Du trenger jo selvfølgelig ikke motta noe som helst av nmea data på Bidata siden, hvis du bare er interessert i nmea dybdedata til plotteren.

Så dette tviler jeg ikke på skal gå greit. Virker ikke dette, har du toilla fælt.

<{POST_SNAPBACK}>

Vet du dette, eller er det noe du tror? :smiley:

Kompisen min og jeg hadde en runde med daglig leder hos Oslo Båtsenter hvor vi i relativt detalj gikk gjennom dette med plotter etc. Nimbusene leveres stort sett med Bidata fra Raymarine, og Oslo Båtsenter har så langt primært levert Raymarine plottere til de som skal ha plotter. De hevder å ha god erfaring rundt dette, og har gjor mange monteringer. På konkret spm frarådet han å kople sammen Bidata og Plotteren, av den grunn jeg nevnte. Jeg må anta at det er rett.

Nå var jo ikke poenget denne konkrete saken, da, men mer å understreke betydningen av å ta en del av det selgerne lover med en klype salt.

PS. Selv har jeg Simrad, og der funker IS15 og CP44 sammen som de skal. Klarte tom. å sette dette opp selv i oppsettet :wink:

Redigert av KOB (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...