Jump to content

Suzuki med NMEA2000, hvordan få drivstofforbruk på plotter?

Cissaman

Recommended Posts

Hei folkens, jeg trenger litt hjelp....

Jeg har:

Suzuki 150 hk 2013 mod.

Lowrance HDS8

NMEA 2000 starterkit

Suzuki NMEA2000 motor interface

Suzuki SMIS adapter

Alt dette fikk jeg montert og satt opp av forhandler.

Av informasjon på kartplotter får jeg:

Turtall

Fart

Sjø temperatur

Motortemperatur

Og sikkert noe mer: )

Men jeg mangler noe helt vesentlig, som jo var hovedgrunn for at jeg fikk dette installert, drivstofforbuk.... Jeg har sett igjennom allt av menyer og rota rundt i timesvis uten å blir klokere. Jeg ville også gjerne hatt eksakt motortimer, finner ikke det heller....

Trenger jeg noe mer enn det jeg har? Noen som har vært borti dette og kan si hva jeg gjør galt?

Evig takknemlig for svar: ))

Redigert av Cissaman (see edit history)

Hei, Cissaman.

Har en Raymarine og Yanmar. Ifm Raymarine er det nå mulig å koble motordata inn på kartplotteren via NEMA 2000, men det krever at vi kobler sammen kartplotter og motordata.

Men, det krever altså en kabel. Jeg har ikke gjort det enda, men skal en gang... :rolleyes:

Mao, jeg tror du må ha en kabel mellom motorsystem og kartplotter. Tips.. ring leverandøren, eller send dem mail. :flag:

lykke til.

Redigert av Kaptein Lloyd (see edit history)

Bella580c, Motoren står på en Askeladden P66 Pilothouse. Askeladden leveres med Suzuki, men det hadde vært mitt 1. Valg uansett: )

Ja jeg har hatt båten endel uker etterhvert, og er godt fornøyd med både båt og motor.

Jeg har hatt 35,3 knop, løsner nok litt etterhvert.. Veldig bra akselerasjon, og masse krefter.. På tomgang er jo 4T ekstremt rolige men den imponerer meg også i fart, spesielt rundt 3800 til 4200 omd. Som gir 18-26 knop cirka. På full pupp gir den rett under 6000 omd. Med god tilt på motor.

Redigert av Cissaman (see edit history)

Du må legge inn drivstofforbruk som dataoverlegg. Når du står på skjermen du vil legge til drivstofforbruk på så trykker du kort på Page, når du har blitt sendt til siden hvor en velger hvilken side som skal vises trykker du meny, deretter velger du legg til dataoverlegg (eller noe lignende) Du blir nå sendt tilbake til siden de kom i fra og det er nå mulig å velge blant sikkert 100 forskjellige dataoverlegg, hvor liter pr time og antall NM pr liter er to av dem. Du kan selv bestemme hvor på skjermen det skal plasseres og størrelsen på tallene.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...