Jump to content

Utlading av startbatteri

pernille

Recommended Posts

Har problem med utlading av strøm på startbatteriene ombord, batteriene er koblet over fordelingsdiode fra Volvo.

Måler der returstrøm(0,4V.)på dynamokretsen(inn på diode fra dynamo)selv om hovedstrømbryter er avslått,trodde ikke strømmen kunne gå feil vei gjennom fordeleren?

Er fordeleren defekt?

Kan det være her strømtapet er?

Har bestilt meg "tangamp." for å se om jeg finner strøm på avveie..

Noen tips om hva jeg bør test/måle hadde vært flott... .

Det er vanskelig å skjønne helt hva du mener, iallfall for undertegnede. Når du sier "returstrøm(0,4V.)" så mener du kanskje 0.4 ampere? Volt er måleenhet for spenning og i utgangspunktet lite relevant ifm problemet du har.

Er heller ingen vits i å kjøpe tangamperemeter da disse er alt for unøyaktige ved så lave strømmer, regner med at utladingen ikke er større enn at det tar mange timer/døgn å tappe ned batteriet. Du må måle med et vanlig multimeter.

Fjern pluss-polskoen på startbatteriet og kobl multimeteret mellom denne og plusspolen på batteriet. Dette må være innstilt på maks område, normalt 10ampere.

Da vil du måle lekkasjestrømmen. Så kobler du ifra mulige problemkilder inntil du finner synderen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...