pernille Startet 24.April.2013 Link til dette innlegget Startet 24.April.2013 Har problem med utlading av strøm på startbatteriene ombord, batteriene er koblet over fordelingsdiode fra Volvo. Måler der returstrøm(0,4V.)på dynamokretsen(inn på diode fra dynamo)selv om hovedstrømbryter er avslått,trodde ikke strømmen kunne gå feil vei gjennom fordeleren? Er fordeleren defekt? Kan det være her strømtapet er? Har bestilt meg "tangamp." for å se om jeg finner strøm på avveie.. Noen tips om hva jeg bør test/måle hadde vært flott... . Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Det er vanskelig å skjønne helt hva du mener, iallfall for undertegnede. Når du sier "returstrøm(0,4V.)" så mener du kanskje 0.4 ampere? Volt er måleenhet for spenning og i utgangspunktet lite relevant ifm problemet du har. Er heller ingen vits i å kjøpe tangamperemeter da disse er alt for unøyaktige ved så lave strømmer, regner med at utladingen ikke er større enn at det tar mange timer/døgn å tappe ned batteriet. Du må måle med et vanlig multimeter. Fjern pluss-polskoen på startbatteriet og kobl multimeteret mellom denne og plusspolen på batteriet. Dette må være innstilt på maks område, normalt 10ampere. Da vil du måle lekkasjestrømmen. Så kobler du ifra mulige problemkilder inntil du finner synderen. Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Takker Ingar, har ikke den store kunnskapen om strøm ombord men liker å "finne" ut av ting.. Skal forsøke det du sier og håper å finne løsning... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Kan det være at senseledningen fra dynamoen belaster startbatteriet hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Tenkte samme tanken ang.senseledningen, men den er koblet på forbruksbamken..(der er alt ok) Skal prøve og "ohme" skilledioden har mistanke om strømmen "rennet" i retur gjennom den..(defekt diode) Har fått lånt meg en annen s.diode skal sammenligne verdiene.. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Henger meg på her siden det nevnes sensekabelen. Jeg mister strøm gjennom denne. Faller fra 12.70 til 12.5o v. på et døgn. Fortsatt ingen som har kunnet hjelpe meg med dette. Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Hos meg koblet jeg sensekabelen rett på tenningslåsen. Når tenninga er skrudd av så trekker heller ikke dynamo noe. Mvh Kaptein Fredrik Sendt fra min kule Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.