Jump to content

Motordata fra VP D6/EVC inn på Raymarine C serie?

Chiefengineer

Recommended Posts

Er det noen her som kjenner til om det er mulig å få motordata (spesielt forbruk, rpm etc.) fra dobbeltinstallsjon Volvo Penta D-serie med EVC (2008 installasjon) inn på samme generasjons Raymarine C-serie system?

NMEA 2000? Evt. hvordan?

Eller er man nødt til å installere spesialinstrumenteringen som leveres fra VP for å få opp forbruket på maskinene.?

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Det skal være som lego ja. Det er en liten boks med to kabler som går inn på hhv HCU'en og NMEA2000 busen.

DieselDahl, er du sikker på at Chiefengineer ikke må ha en EVC Software opsjon også? Eller er den blitt standard i 2008. Jeg har denne NMEA2000 gatewayen i min båt idag med motordata i kartplotteren (Simrad NSE12).

Men, jeg husker jeg fikk dette levert i en ny båt med D6-350 i 2007. NMEA2000 gateway'en var installert, men man hadde glemt å laste inn en EVC tripcomputer softwareopsjon. Jeg hadde da ikke forbruksdata verken i displayet i turtelleren eller på kartplotteren (som var tilkoblet NMEA2000 gateway'en). Etter at VP var innom med sitt 'VODIA' instrument og lastet inn denne SW opsjonen, hadde jeg forbruksdata båte på turtellerdisplayet og kartplotteren.

Slik ser forøvrig denne converteren ut. Kobles inn i EVC kablingen med std. EVC plugg.

vp_nmea2000_converter.jpg

Redigert av Bonus (see edit history)

Hei,

Selv løste jeg dette på en annen måte da jeg ikke ønsker å ha dette signalet inn på C120. Har autopilot og vurderer radar, da trengs den eneste NMEA inngangen på C120 til Heading fra kompasset. Man kan selvfølgelig kjøpe en ekstra boks som samler flere NMEA signaler, men C120 arbeider hardt nok med både AP heading, kart og radar på en gang. Vel nok om det.

Det jeg har gjort er å kjøpe en NMEA til VP canbusconverter. Disse fåes i både NMEA 0183 og 2000. Så kopler man denne til et GPS eller plottersignal i ene enden og den andre til motoren. Jeg betalte ca kr.1500 på ebay for denne med kabel. I tillegg trenger du en softwareoppgradering fra VP og denne koster ca kr.5000,-

Da får du forbruket opp i turtelleren. Motoren er en 2007 modell EVC-C

... Det jeg har gjort er å kjøpe en NMEA til VP canbusconverter. Disse fåes i både NMEA 0183 og 2000. Så kopler man denne til et GPS eller plottersignal i ene enden og den andre til motoren.

... I tillegg trenger du en softwareoppgradering fra VP og denne koster ca kr.5000,-

Da får du forbruket opp i turtelleren. Motoren er en 2007 modell EVC-C

Det du sier er altså at med EVC tripcomputer SW opsjonen installert, så henter EVC systemet GPS informasjon gjennom din installerte NMEA (0183 eller 2000) converter, fra din tilkoblede plotter eller GPS, og er da istand til å vise forbruk pr. distanse mm. på turtellerdisplayet.

Redigert av Bonus (see edit history)

Jeg sjekker med Volvo ang. levering av denne boksen. Det blir litt mer fordelaktig enn å begynne å installere ekstra skjermer om jeg ikke har bruk for det. Det ser ut som en veldig grei løsning. Jeg vil gjerne ha dette inn på C120.

Regner med at kabling og boksinstallasjon foregår fremme i instrumentpanelet mot Penta-instrumentene/spakene/kontrollsystemet der og at man ikke må trekke noe ny kabling akterover mot motordelen?

... Regner med at kabling og boksinstallasjon foregår fremme i instrumentpanelet mot Penta-instrumentene/spakene/kontrollsystemet der og at man ikke må trekke noe ny kabling akterover mot motordelen?

Helt riktig. Bildet jeg la ut av converteren i #5 er tatt ved instrumentpanelet ved førerplassen den gangen jeg byttet kartplotteren fra Simrad CX44 til Simrad NSE12, Gjorde hele denne installasjonen selv, så jeg er godt informert om temaet.

• 3 uker senere...

Fikk denne i dag og har plugget inn converteren mellom de to HCU'ene etter instruksjonen.

Men den 5-pins pluggen som kommer fra VP-converteren og som skal gå til NMEA 2000 Raymarine passer ikke inn i noen ledige plugger på denne "kanalen" i Raymarine systemet. Ved første forgreiningspunkt ut fra hoved pluggen fra plotteren er det derimot tapet sammen en rekke ledige ledere mens andre går videre til sea talk systemet etc. (tror jeg?).

Antar at jeg da trenger en forgreiningsplugg tilkoplet noen av disse lederne mot 5-pins pluggen i VP-FMEA converteren. Noen som vet hvilke fargekoder som gjelder for dette.?

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...