Chiefengineer Startet 24.April.2013 Link til dette innlegget Startet 24.April.2013 (redigert) Er det noen her som kjenner til om det er mulig å få motordata (spesielt forbruk, rpm etc.) fra dobbeltinstallsjon Volvo Penta D-serie med EVC (2008 installasjon) inn på samme generasjons Raymarine C-serie system? NMEA 2000? Evt. hvordan? Eller er man nødt til å installere spesialinstrumenteringen som leveres fra VP for å få opp forbruket på maskinene.? Redigert 24.April.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Du trenger en Gateway mellom can-busen og NMEA2000-busen. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-c194-nmea-2000.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Takker så mye DD! Hva er dette for oss vanlige dødelige, en kabel, omformerboks etc.? Kan jeg installere denne på en grei måte selv? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Det skal være som lego ja. Det er en liten boks med to kabler som går inn på hhv HCU'en og NMEA2000 busen. Jeg kjenner ikke plotteren din men antar at det er easy-peasy å få dataene opp enten som overlay eller i en boks på skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 (redigert) Det skal være som lego ja. Det er en liten boks med to kabler som går inn på hhv HCU'en og NMEA2000 busen. DieselDahl, er du sikker på at Chiefengineer ikke må ha en EVC Software opsjon også? Eller er den blitt standard i 2008. Jeg har denne NMEA2000 gatewayen i min båt idag med motordata i kartplotteren (Simrad NSE12). Men, jeg husker jeg fikk dette levert i en ny båt med D6-350 i 2007. NMEA2000 gateway'en var installert, men man hadde glemt å laste inn en EVC tripcomputer softwareopsjon. Jeg hadde da ikke forbruksdata verken i displayet i turtelleren eller på kartplotteren (som var tilkoblet NMEA2000 gateway'en). Etter at VP var innom med sitt 'VODIA' instrument og lastet inn denne SW opsjonen, hadde jeg forbruksdata båte på turtellerdisplayet og kartplotteren. Slik ser forøvrig denne converteren ut. Kobles inn i EVC kablingen med std. EVC plugg. Redigert 25.April.2013 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Det vet jeg ikke. Måtte du betale noe for denne software oppdateringen? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 (redigert) ... Måtte du betale noe for denne software oppdateringen? Nei, ikke den gangen. Fordi funksjonaliteten var med i min kontrakt, og denne SW'en måtte være med for å få det til å virke. Redigert 25.April.2013 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Hei, Selv løste jeg dette på en annen måte da jeg ikke ønsker å ha dette signalet inn på C120. Har autopilot og vurderer radar, da trengs den eneste NMEA inngangen på C120 til Heading fra kompasset. Man kan selvfølgelig kjøpe en ekstra boks som samler flere NMEA signaler, men C120 arbeider hardt nok med både AP heading, kart og radar på en gang. Vel nok om det. Det jeg har gjort er å kjøpe en NMEA til VP canbusconverter. Disse fåes i både NMEA 0183 og 2000. Så kopler man denne til et GPS eller plottersignal i ene enden og den andre til motoren. Jeg betalte ca kr.1500 på ebay for denne med kabel. I tillegg trenger du en softwareoppgradering fra VP og denne koster ca kr.5000,- Da får du forbruket opp i turtelleren. Motoren er en 2007 modell EVC-C Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 (redigert) ... Det jeg har gjort er å kjøpe en NMEA til VP canbusconverter. Disse fåes i både NMEA 0183 og 2000. Så kopler man denne til et GPS eller plottersignal i ene enden og den andre til motoren. ... I tillegg trenger du en softwareoppgradering fra VP og denne koster ca kr.5000,- Da får du forbruket opp i turtelleren. Motoren er en 2007 modell EVC-C Det du sier er altså at med EVC tripcomputer SW opsjonen installert, så henter EVC systemet GPS informasjon gjennom din installerte NMEA (0183 eller 2000) converter, fra din tilkoblede plotter eller GPS, og er da istand til å vise forbruk pr. distanse mm. på turtellerdisplayet. Redigert 25.April.2013 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Akkurat Den vanligste løsningen til VP er å bruke en logg giver ((løpehjul). Men da får du forbruk per utkjørt distanse i vannet. Denne tar da ikke hensyn til strøm i vannet.Med GPS får du sann verdi. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Du må vel ha en konverter pr. motor. Synes å huske at VP tar 3900 for sin konverter. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Greide ikke å laste opp bildet, men eneheten for NMEA 0183 har VP part no 3807583 Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Du må vel ha en konverter pr. motor. Nei, det holder med en converter også om du har to motorer. Jeg har det. Det er fortsatt kun ett EVC system ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 En konverter høres rimelig ut. Da har jeg fått feil opplysninger. Jeg synes at det ble for kostbar løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Jeg sjekker med Volvo ang. levering av denne boksen. Det blir litt mer fordelaktig enn å begynne å installere ekstra skjermer om jeg ikke har bruk for det. Det ser ut som en veldig grei løsning. Jeg vil gjerne ha dette inn på C120. Regner med at kabling og boksinstallasjon foregår fremme i instrumentpanelet mot Penta-instrumentene/spakene/kontrollsystemet der og at man ikke må trekke noe ny kabling akterover mot motordelen? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 ... Regner med at kabling og boksinstallasjon foregår fremme i instrumentpanelet mot Penta-instrumentene/spakene/kontrollsystemet der og at man ikke må trekke noe ny kabling akterover mot motordelen? Helt riktig. Bildet jeg la ut av converteren i #5 er tatt ved instrumentpanelet ved førerplassen den gangen jeg byttet kartplotteren fra Simrad CX44 til Simrad NSE12, Gjorde hele denne installasjonen selv, så jeg er godt informert om temaet. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Det høres bra ut. Skal få tak i utstyret som trengs og kommer tilbake på saken. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 ... og kommer tilbake på saken. Denne skissen kan kanskje hjelpe deg. Den beskriver en E120 installasjon, men noen av komponentene er vel std. Raymarine ... ? Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Vi har dette ombord på vores båt, Raymarine C120 og NMEA2000 interfacen. Interfacen betalte vi vist 3000 DKR for og opdatering af VP softwaren ca 2800 DKR, dette var sommer 2010, motoren er fra oktober 2006. Seatalk kablen kjøpte jeg fra EBAY, den med 5 ben, men har ikke fått det at fungere.... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Fikk denne i dag og har plugget inn converteren mellom de to HCU'ene etter instruksjonen. Men den 5-pins pluggen som kommer fra VP-converteren og som skal gå til NMEA 2000 Raymarine passer ikke inn i noen ledige plugger på denne "kanalen" i Raymarine systemet. Ved første forgreiningspunkt ut fra hoved pluggen fra plotteren er det derimot tapet sammen en rekke ledige ledere mens andre går videre til sea talk systemet etc. (tror jeg?). Antar at jeg da trenger en forgreiningsplugg tilkoplet noen av disse lederne mot 5-pins pluggen i VP-FMEA converteren. Noen som vet hvilke fargekoder som gjelder for dette.? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Løfter denne igjen, er det noen som kjenner til hvordan anslutningen mellom VP-NMEA 2000 converterens 5-pins plugg og Raymarine C120 skal foregå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.