Jump to content

Hvordan finne strømtyver i båt?

Polarn

Recommended Posts

Du trenger da å måle strømmen gjennom batteriledningen og så kobler du vekk sikringer til du har null strøm. Jeg lagde meg en shunt av en motstand på 1 ohm som tåler endel watt med klyper i hver ende. Den kobler jeg da til ved å ta av batteripolen og sette denne imellom. Må ha kun ett batteri tilkoblet. Så måler jeg spenningen over denne motstanden. Har forsøkt med tangamperemeter men det er for unøyaktig på lave strømmer.

På lav strøm går det vanligvis også med en vanlig multimeter.
De fleste tåler opp til 10A (med sikring) og instrumenter som er enda bedre har også innstilling for mA.

Har man da f.eks. sikrete krets, med sikringer ikke større enn 10A som garanterer at den aktuelle strømmen ikke er større (!),

da kan man enkelt fjerne denne sikringen for så å sette målespissene på sikringsholderen.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

For de som er helt blank gjøres fåølgende. Skaff deg et multimeter som kan måle 10 Ampere. Vri eller trykk på områdevelgeren slik at instrumentet stiller seg inn på 10 Ampere måleområde. Sjekk at måleledningene står i rett hull i måleinstrumentet. Slå av alt forbruk i båten. Kople i fra eventuelle solcellepaneler, om de ikke har regulator kan du få spenningen fra disse inn på anlegget og dett kan ødelegge elektronikk. Løsne jord eller plussklemmene på alle batteriene. Kople en av måleinstrumentledningene til batteripolen og den andre til ledningen du løsnet fra batteribanken. Det som skjer nå er at all strøm ut av batteriet går igjennom instrumentet. (Du trenger ikke å tenke pluss eller minus her. Om du byttter måleledningen får du bare en minus fremfor sifferet i instrumentet men det spiller ingen rolle) Om alle lamper og annet utstyr er slått av skal du måle 0.000 Ampere. (Nå kan det være ting som er koplet til som memory til bilsteroe og andre ting som gjør at du får en liten måling. Men nå kan du begynne å kopple ut alle sikringer for å se om strømmen endrer seg gjennom instrumentet. Om du prøver å starte utstyr som trekker mer en 10 Ampere vil sikringen i instrumentet ryke. Når du er ferdig så flytt ledningene tilbake der de sto på instrumentet, for om du prøver å gjøre en spenningsmåling med ledningene i ampere modus er det stor sannsynlighet for at de brenner av sikringen i instrumentet.

Her er det fleire gode svar, og av desse liker eg DieselDahl sitt forslag

best. Årsaken er at om der er mykje strøm på avveier, so blir det denne shunten som får "julingen" og ikkje instrumentet. Dermed so slepp vi å få eit tema som "hvor får jeg fatt i en så rar sikring?" (i instrumentet).

Eg tillater meg å modifisera DieselDahl sitt forslag litt, og foreslå å bruka ei lita lyspære som motstand, - man tager hvad man haver. Ei måling med lyspære vil ikkje gi svar på akkurat kor mykje lekkstrøm der er, men vil vera tydelig på om der er lekkstrøm.

Magne

Så om jeg bruker mulitmeter så kobler jeg da fra f.eks av ledningen til pluss polen og setter en ledning på pluss polen og da den avkoblede ledningen. Deretter så peller jeg ut en og en sikring for å se om multimeteret går i 0? Hva gjør man så når man har funnet strømtyven da?

Eller, dersom man måler 0 på alt så kan man regne med at batteriet er dårlig?

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Så om jeg bruker mulitmeter så kobler jeg da fra f.eks av ledningen til pluss polen og setter en ledning på pluss polen og da den avkoblede ledningen. Deretter så peller jeg ut en og en sikring for å se om multimeteret går i 0? Hva gjør man så når man har funnet strømtyven da?

Eller, dersom man måler 0 på alt så kan man regne med at batteriet er dårlig?

- Eller plukke ut alle sikringene, koble til instrumentet og setja inn ein og ein sikring. Når ein sikring gir utslag, skal den ut igjen, til alle andre sikringar er inne. Dermed so har du oversikt over kor strømtjuven eller strømtjuvane "gøymer seg". Dette må du ha svar på før du vurderer kva som videre skjer. Hvis du måler 0 i strømlekkasje totalt, og føler at batterikapasiteten er dårlig, so er dårlig batteri eit alternativ, då er der kapasitetstesting som blir neste.

Magne

En forutsetning for å gjøre testen er jo at det er strøm på batteriet, men du får ikke noe svar på om batteriet er dårlig eller bra med en slik test.

Men har du først funnet ut at det går strøm når en sikring blir innkoplet uten at en faktisk forbruker tilkoplet må du jo begynne å sjekke ledningen. Dety kan være overslag i utstyr eller en ledning som ligger under vann med defekt isolasjon

Ja det kan være selvutlading i et batteri og det får du ikke målt slik. Men en strømtyv er greit å få identifisert uansett og grunnen til at jeg valgte en shunt på 1 ohm er at jeg da kan vurdere om f.eks. 2 milliampére til noe elektronikk er en strømtyv eller en uvesentlighet, jeg får verdien i volt som tilsvarer strømmen i ampére. En lyspære er noe som gjerne er lettere å få tak i overallt men har vel svært lav motstand når tråden er kald, den er dog svært robust. Vær også obs på at visse kretser kan dra endel strøm rett etter innkobling derfor er metoden med å ta ut sikringer gjerne mest anvendelig.

Har man ikke multimeter finns en enkel løsning på saken . Løs - pol på batteriet legg en 2w lyspære mellom bat - pol og batteriets - pol .

Lyser pæra med klart lys har man en utlading . Diode lampe kan ikke brukes . Koble ut en og en krets til man ser lampa slokker .

Nb alle elektroniske dippedupper trekker normalt noe strøm selv om di er avslått . Eks . på dagens biler er 25-45 ma normalt strømtap så noe strøm lekker konstant ut .

For å ta for oss innstillingene på mulitmeteret da.

Slik har jeg det vanligvis når jeg måler volt.

bilde

Og om jeg forsto det rett så skal jeg bytte om den røde til der hvor det står 10Ampere

Samt justere hjulet til ampere, stemmer dette?

bilde

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...