Jump to content

Ampere, hvor mye trenger man?


pero

Recommended Posts

Har en Paris Rhone A12, som skal gi 40A. Denne sitter på en Renault RC8D fra 1978. Har nettopp kjøpt skuta, og har bare fått beskjed om at ladingen ikke fungerer. Tror at det kan være dynamoen, MEN:

 

Før jeg begynner å rote med denne, er det noen som har en oppfatning om minstekravet til antall ampere fra dynamoen? Forstår jo at dette kommer an på utstyret, strømforbruket ombord. Pr. i dag er ikke det spesielt stort, men drømmer om kjøleaggregat, stereoanlegg, gps, autopilot, osv. Med en batteribank på la vi si 150Ah så begynner vel dette kanskje å bli noe svakt?

 

Takker for innspill..

 

Pero.

Link to post

En forbruksbank på 150Ah klarer seg med 30A ladestrøm. Du må ha riktig ladespenning hvis det skal bli noe særlig greie på noe som helst. I tillegg så bruker du sikkert litt strøm under motorgange, til lanterner, autopilot osv. så den du har er vel grei nok.

 

Også tror jeg nok 150Ah forbruksbank er i minste laget for kjøleskap, stereoanlegg, autopilot (i seilbåt) ++, i alle fall hvis du har tenkt å holde liv i dette en hel helg.

 

Hvis du har seilbåt så anbefaler jeg en (liten) landstrømslader som kan toppe opp batteriene mellom hver båttur, batterier har ikke godt av å lagres uten å være oppladet.

 

Geir

 

Lagt til:

Putter in Lars H's flotte kurve som viser riktig ladespenning ved forskjellige temperaturer:

Bilde

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post

Dynamoen er ikke av de største, men den kan jo klare seg om du ikke har for stort strømforbruk.

 

Jeg ville demontert den og tatt den med til et dynamoverksted å bedt dem sjekke den. Feilen kan være enkel og billig og utbedre, i så fall ville jeg fikset den, hvis idet ville bli for dyrt å reparere, ville jeg skrapet dynamoen og kjøpt en ny med større kapasitet, f eks 70A eller mere, helt avhengig av hva lommeboka tillater, og hvilket behov du tror du har.

 

Husk muligheten til å koble til to dynamoer på en motor (hvis det er plass på din motor). Da kan du ha den gamle dynamoen, og eventuellt sette på en til om behovet skulle komme.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

- Har en Paris Rhone A12,

- ...en Renault RC8D fra 1978.

- Har nettopp kjøpt skuta.....

<{POST_SNAPBACK}>

Hoi hvor det går med missforståelser her.....

 

- A12 - Paris - Rhone? Dette er vel motorveien A12 fra Paris til Rhône....?

- Renault RC8D ? Selv har jeg en Renault Megáne i garasjen min........ Hva er en RC8D ?? Ny bilmodell? Radiostyrt?

- Har kjøpt hvilken skute?

 

Dette er selvfølgelig satt på spissen - MEN, jeg skulle ønske at alle som skriver her ( spesiellt hvis det dreier seg om et teknisk spørsmål, hvor man i utgangspunktet trenger en del info for å kunne gi noen tips!) var litt flinkere til å UTDYPE og gi litt mere info om saker og ting!! :smash:

 

Prøv og spør dere selv:

1) Hva trenger JEG av info for å gi råd til andre, i et gitt tilfelle?

2) Vet "hele verden" hva slags båt / motor jeg har? (kanskje jeg BURDE opplyse LITT mer....?)

 

Etter å ha lest pero's innlegg 3 ganger så kom jeg til den konklusjon at:

 

- motorveien mellom Paris og Rhone egentlig er en forkledd DYNAMO...???

- en Renault RC8D fra 1978, antageligvis er en eller annen dieselmotor....?

- han nettopp har kjøpt et eller annet maritimt.....? Skute....?

 

:wink: Tok du denne, pero?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Jeg hadde ikke noe problem med å forstå hva han mener, dette var svært klart i forhold til mange andre innlegg her på siten.

 

Paris Rohn er en kjent leverandør av slikt utstyr til franske motorer. At det er en motor det dreier seg er ikke spesiellt vanskelig å forstå, og at en skute er en båt er vel også selvforklarende.

 

Forøvrig er jeg helt enig med tankegangen din.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Joda, beklager at det kan virke noe snevert med de mangelfulle opplysningene. Nå var det vel ikke informasjon om dynamoen som merke jeg var ute etter, mer om det er verdt å bruke tid og penger på å fikse denne.

 

Renault lagde marinemotorer fram til 1982. De hadde stort sett betegnelsen RC (uten at jeg vet hva det står for, jeg jeg aner heller ikke hva MD (marine diesel?) hos Volvo Penta eller YSM hos Yanmar står for)

 

I alle fall kalte de motorene for RC, så et tall (8, 10 og 12, muligens også 16), og avsluttet med en D. (antakelig for Diesel) hvor tallet angir antallet hestekrefter (i SAE mener jeg..)

 

I 1982 kjøpte mer kjente Nanni opp marinedivisjonen til Renault, og forstatte produksjonen av mindre og større marinemotorer. Så vidt jeg vet skaffer Nanni fortsatt deler til Renault-motorene.

 

Forøvrig har jeg funnet ut at dynamoen også sitter i Renault 14. Men disse ble vel knapt solgt i Norge, så huggeren er knapt et alternativ..

 

Pero.

Link to post

Forøvrig har jeg funnet ut at dynamoen også sitter i Renault 14. Men disse ble vel knapt solgt i Norge, så huggeren er knapt et alternativ..

 

<{POST_SNAPBACK}>

Si ikke det. Hadde en -81 Renault 14TS(!) med sentrallås og elektriske vinduer et års tid på begynnelsen av 90-tallet. Både sentrallåsen og vinduene virket upåklagelig!!!!

(men den havnet på Knoksen etter at det ene bakhjulslageret låste seg i ca. 110 km/t på motorveien...)

Link to post

For hva det er verdt:

Har selv 36' seilbåt med 150Ah forbruksbatterikapasitet. Mener min dynamo er på 55A på en Yanmar 28hk motor. Har kjøleboks,varmeapparat, radio og CD-spiller men har aldri opplevd å ha for lite strøm for en helgetur. Må da legge til at jeg seiler når jeg kan og dermed er bruken av motor ofte begrenset til max en time ut og inn av havn hver dag. Tror det siste er poenget: Hvor mye vil du bruke motoren mens du er i båten? Hvis du ikke ønsker å kjøre motoren i timesvis er det begrenset hva du klarer å dytte inn i batteribanken igjen underveis.. Jeg tror du heller må satse på tilstrekkelig batterikapasitet, bruke av det på turen og så toppe opp igjen med landstrømslader når båten ligger ubrukt resten av tiden..

Hvis det dere skriver ovenfor er riktig har du en motor med 8 hk. På så små motorer er det vel også en grense for hvor stor dynamo det lønner seg å montere. Med for stor dynamo vil en stor del av motorens ytelse brukes til lading fremfor å skyve båten forover. Hadde selv en 26' seilbåt med MD5 (7,5hk). Tror det var 35A dynamo på den og der var det stor forskjell i båtfart med og uten dynamoen tilkoblet..

På lengre turer passer jeg på å koble meg på landstrøm dersom jeg legger til i gjestehavner og kan dermed fylle opp batteriene i løpet av de timene jeg ligger ved land. Dette har fungert greit for meg...

 

Sett deg ned når du får litt erfaring i hvordan du bruker båten og lag et "forbruksregnskap":

Bruk et meter og mål strømmen for de ulike forbrukerne. Vvurder hvor mye de brukes i løpet av et døgn, så får du et anslag hvor stort forbruk du har pr. døgn og kan vurdere hvordan du kan skaffe det..

Athene

Link to post

Hoi hvor det går med missforståelser her.....

 

- A12 - Paris - Rhone? Dette er vel motorveien A12 fra Paris til Rhône....?

- Renault RC8D ? Selv har jeg en Renault Megáne i garasjen min........ Hva er en RC8D ?? Ny bilmodell? Radiostyrt?

- Har kjøpt hvilken skute?

 

Dette er selvfølgelig satt på spissen - MEN, jeg skulle ønske at alle som skriver her ( spesiellt hvis det dreier seg om et teknisk spørsmål, hvor man i utgangspunktet trenger en del info for å kunne gi noen tips!) var litt flinkere til å UTDYPE og gi litt mere info om saker og ting!!  :smash:

 

Prøv og spør dere selv:

1) Hva trenger JEG av info for å gi råd til andre, i et gitt tilfelle?

2) Vet "hele verden" hva slags båt / motor jeg har? (kanskje jeg BURDE opplyse LITT mer....?)

 

Etter å ha lest pero's innlegg 3 ganger så kom jeg til den konklusjon at:

 

- motorveien mellom Paris og Rhone egentlig er en forkledd DYNAMO...???

- en Renault RC8D fra 1978, antageligvis er en eller annen dieselmotor....?

- han nettopp har kjøpt et eller annet maritimt.....? Skute....?

 

:wink:  Tok du denne, pero?

<{POST_SNAPBACK}>

unnskyld meg, men dette var da en solid dose viktigper! :nonod: poenget helliger

ikkje alltid midla, walter_s... noe mindre ovenfra og ned neste gang, ok? :smash:

 

barx

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...