snurresprett Startet 25.April.2013 Del på Facebook Startet 25.April.2013 Hei, som overskriften tilsier så har jeg i dag en askeladden 605, den holder på mange måter til vårt bruk. men har lenge kikket på større båt, da jeg kunne tenkt meg og brukt det litt mer. Båten jeg har kikket på er en Bayliner 98 mod med nyere 350MPI motor. den har baugpropell og duopropp. hvordan er dette og navigere i forhold til min Askeladden? jeg synes ofte min Askeladden kan være litt klønete og navigere når det blir trangt. Og jeg vet mange her aldri ville tatt i noe annet enn diesel, men hvordan tror dere forbruket vil være? vi reiser aldri på langturer, det er kun snakk om dagsturer og noen overnattinger innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Manuvrering med duoprop og baugpropell blir en lek så snart man blir vant til båten. Angående gjennomsnitt forbruk må du nok regne med en dobling eller vel så det kontra den du har. Om det har mye og si kommer an på årlige gangtimer. Kjører du 50 timer i året er det ikke så ille, men kjører du 300 merkes det godt... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Jeg ville ikke vært bekymret for kostnadene til drivstoff på denne båten. I forhold til forgassermotorer bruker denne vesentlig mindre i dorgefart og i cruise er det en økonomisk maskin forutsatt at den er sterk nok til båten. Det er viktig at gunstigste planingsfart er innenfor motorens idealturtall. Selv har jeg to innenbords bensinmotorer på 205hk (V6 EFI) og cruiser på 28kn. Gjennomsnittshastigheten over året er på rundt 12kn i følge plotteren og jeg drar rundt 2,2l/nm i årsgjennomsnitt. Det syns jeg er akseptabelt på en 4,5 tonns planende båt. Duoprop og baugthruster blir du garantert glad i. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 25.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2013 Hmm.. Ja Tor ikke forbruket mitt vil værebav det værste.. Men var i dag en tur og kikket på en lik båt! Fikk nesten litt angst, den virket utrolig stor.. Og så erfaren kaptein er jeg ikke.. Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Ingenting å være engstelig for! Jeg gikk rett fra 17 fot og påhenger til 29 fot og strak aksling og baugpropell. Bakket meg rett inn i båsen på første forsøk. Bare ikke stress, og kjør sakte. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Min erfaring: det virker stort når man er å ser på det, prøvekjører, samt de første ukene. Så sniker man seg inn på finn og begynner å se etter noe større, dessverre! Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Syns større båter ofte er vel så lette å manøvrere som små båter, og med thruster(e) går det som en lek. Har kjørt mye forskjellig fra 8 til 80 fot lengde, en av de vanskeligste å manøvrere er faktisk skjærgårdsjeepen(Yamarin 44SC) på 15 fot, den virker å ha sin egen vilje selv ved minimal strøm og vind. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
snurresprett Svart 26.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2013 ja, der var båten solgt uansett.. så da får jeg kikke på andre.. men ser de fleste skriver at større båt er vel så lett, men tviler nå litt.. får gjøre som Volvo sier, dra og prøve:) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Fikk nesten litt angst, den virket utrolig stor.. Og så erfaren kaptein er jeg ikke.. Hehe Hehe. Hadde samme opplevelse da jeg byttet fra Hansvik 16 til Nidelv 24. Jeg synes det var enormt langt frem til baugen på båten. Nesten som et skip var det å kjøre! Føler ikke det samme nå...det går fort over :-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Jeg gikk fra Ibiza 19 Sport til Bavaria 33 Sport. Gikk som en lek. Byttet den etter en sessong i Bavaria 37 Highline. Som rådene i tråden sier, ta deg god tid ikke stress så går det bra. Jeg snakket med en fyr som kjørte en Ferline 58 og hans første båt hadde vært Prinses 42, han sa følgende "sett ikke meg i en 15-20 fot båt uten trøstere for den klarer ikke jeg å legge til med". Så lykke til med bytte av båt det er ikke noe problem. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.