Sjeldenutpå Startet 25.April.2013 Link til dette innlegget Startet 25.April.2013 Hei Eg har nok vert litt rask med å renske ut gammelt elektrisk ombord. Eg gjorde ingen notis før eg klipte reint..... Jobben er som følgende: eg har vinsj både forut og akter som skal driftes. Det er to vippebrytere på dasjbordet. Det er 4 releer. De har vert koblet slik at både plus og minus har vert styrt. Altså "topolt". Eg klarer ikkje å sette dette sammen..... Eg trur det måtte vert 8 rele, eller dobbeltvirkende.... Mine rele er slik at det er kontakt mellom de to kabelboltene på toppen når rele er passivt, og kontakt mellom de to på sidene når rele aktiviseres. Det er jord i gods/huset til rele, og ein liten "pin" som peker litt skrå ut midt på er til plus styrestrøm. Vippebryterene er berre einpolte. Er det nokon som trur de kan klare å forklare meg dette ? Her er bilde av 4 rele: Her er bilde av bryter og vinsj ... Og her er bilde av motorene. EG lurer på... går det an å få tak i ny gummibeskyttelse på motorene `? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
KjetilBN Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Noe slikt vil vel fungere. I tillegg bør du ha sikringer på både motor og styrestrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Jupp :-) Det kan stemme. Det har trolig aldri vert koblet slik at motorene er fri for kontakt med el anlegg når de er i standby. Eg trudde det var nok rele til at det var topolt, men ser nå at det ikkje er det. Eg får legge hovedstrømsbrytere på både pluss og minus då. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lady B Svart 10.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Noen som kan hjelpe meg med bruksanvisning til denne vinsjen? Sitér dette innlegget Link to post
Stian Adams Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Hei. Kan ta ett bilde av åssen det er koblet. HAr samme system i båten. Men hvor har du fått tak i motorene ??? min har rustet i hjel:( DESPERAT etter en ny kan kontaktes på Adams.Stian@gmail.com Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Hei, Jeg har ikke samme system men prinsippet blir likt regner jeg med. Du kobler inn 5 polte releer med dobbel 87 (40 A) som styrer hovedreleene for vinsjen. Dvs to releer pr vinsj, ett for opp og ett for ned. Motorene skal ha + opp + ned og - regner jeg med. De 5 polte releene kan du kjøpe på f eks Hellanor. For koblingsskjema så kan det være lurt å laste ned veiledninger fra Ilas.no der finnes noe info. Deretter er det bare å sette seg ned med en 12 V strømkilde ,noen testledninger og prøvelamper. Da skulle du kunne finne riktig måte å koble på. Det holder jo om du finner riktig løsning på f eks opp på en av motorene med ett av hovedreleene. Deretter er det bare å kopiere koblingen for de øvrige bevegelsene. Sikker lurt med sikring på strømkildden. I dokumentasjon fra Ilas finner du riktig kvadrat på installasjon. Mitt opplegg har markert tynnere leder på "vinsj ut" Dsm Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Funka som juling den koblinga eg fikk skisse av over Men vinsjen ligger i garasjen ennå. Må planlegge ny badeplatform og sette vinsjen i kasse nedpå der. Rimelig upraktisk å ha den bolta i rekverk på ac.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Stian Adams Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Hvor har du fått tak i de motorene til ankervinsjen ??? Trenger sårt:( Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Fulgte med båten. Eg har byttet til meg en anna vinsj nå, som eg tenkte ha på badeplatform, men eg venter på ettersending av litt deler. Dersom eg får den i drift så kan eg ta kontakt, for då blir min overflødig. Men det går nok 1mnd + før eg setter av tid til å rense og koble på den "nye" Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.