Jump to content

Gobius nivåmåler til vann og septik. Dagens tips til hvor handle.

KARILLA

Recommended Posts

Ønsket meg en måler på septikktanken så jeg kunne få et forvarsel før den var full.

Fant følgende tilbud på Finn :

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=41142992&searchQuery=Gobius

Skrev til Cipak og fikk i svar at det var et restlager de hadde og at den kun kunne benyttes på plasttanker.

Bestilt og måleren kom i posten i dag til ca 1700 kr inkl frakt noe som er betydelig mindre enn hva jeg har sett den til andre steder, vanlig pris er ca 2800 pluss frakt.

Dette som dagens tips om der skulle være flere som ønsker å benytte seg av dette :-)

For ordensskyld jeg har ingen eierinteresser eller andre hensikter med dette utover å gi et tips mht en god handel sett fra mitt ståsted.

God handel

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Denne fungerer ikke på septik. Sier i allefall Gobius.

Har spurt de siden jeg har en slik, og hadde tenkt å putte denne på septikken. De svarte bare kort, at dette ikke gikk.

Spurte så om det gikk å programere den om til å måle septik, og fikk ett enda kortere svar: NEI.

Så skal du måle septik, må du ha utgaven som er beregnet til septik tank

Jeg har ikke prøvd min enda på septik.

Ikke vet jeg om den fungerer for den er ikke montert enda, men den ble kjøpt for å brukes på septik.

Dette ble også spesifisert i mail, så enn sålenge er jeg med godt mot.

Har rådført meg med andre som påstår at de har god erfaring med denne måleren på nettopp septik.

Blir spennende å se:-)

Fikke en presisering i dag fra Gobius :

Hej

Det är samma sensorer men logiken i kontrollenheten och panelen, displayen, är olika.

Kalibrering sker med tom tank för septik och full tank för vatten/bränsle. På panelen visas full röd på septik och röd vid tom tank på vatten/bränsle. Instruktionerna är även olika. Vi rekommenderar inte att använda septikversionen på vatten/bränsle, och det omvända.

Tror nok det vil virke, måleprinsippet bygger på ultralyd (eller tilvarende)noe som tilsier at væskens egenskaper ikke burde ha all verden å si.

Uansett, tetthet sjøvann er noe høyere enn vann (1,025) og diesel (0,84) og Måleren skal virke både på sjøvann og diesel så hvorfor ikke septik?

Septikktanken består i allhovedsak av sjøvann med noe faststoff.

Gir tilbakemelding når jeg får erfaring, det er grenser for hvor mye en klarer å gå på do på noen timer, så det vil ta litt tid å få erfaringsdata.

• 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...

Den virker enda.

Eneste nedsiden jeg ser med å ikke bruke måler beregnet for septik er at denne må kalibreres mot full tank.

Betyr at septikktank må fylles med vann ved kalibrering.

Forløig så har jeg kun kalibrert ved montering og rekalibret 1 gang så noe stor utfordring er det ikke.

• 2 uker senere...

Jeg hører ingen lyd.

Mener å huske at de også skal være minst 7 cm fra hjørner og tank bunn topp så da blir det vanskelig å montere 3 stk følere på en tank som er 19cm høy er jeg redd.

Gobius har også måler med en føler som forteller deg feks at tanken er 3/4 full, dette vil jeg anta virker på din tank også.

Send en mail til Gobius, jeg opplevde de veldig service vennelige og hjelpsomme.

Jeg hadde litt utfordringer med å skjøte cat7 kabelen og brukte de som support.

Raskt og vennelig svar.

Forøvrig så var det feil på to skjøtestykker som ble kjøpt i samme butikk, nytt skjøte stykke alt vel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...