AUAa Startet 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2005 (redigert) Som følge av skade i innsugsmanifold ble motoren fyllt med vann under en testkjøring i vinter. (Heldigvis var motoren i gang bare et par minutter uten last før krisen oppdaget og motoren slått av) Jeg får nå ikke opp oljetrykket etter å ha forsøkt renske opp etter uhellet med både diesel og ny olje. Det kan også nevnes at det var kulde noen netter etter at all olje-vannmiksen var tappet ut, og før motoren ble startet for rensking. Kan det være bare levringer i rør/kanaler eller sil som fortsatt 'stenger', og at dette vil løsne ved motor i drift noen minutter og ekstra turtall? (Har til nå vært redd for å ha motoren i gang lenger enn noen få sek om gangen, og uten turtall, som følge av mangelen på trykk) Pumpen må fungere,(delvis i allefall) da den fyller opp oljefileteret bare ved 'kinning'. Har noen noe forslag?? mvh AUAa Redigert 28.Februar.2005 av AUAa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Foldnes Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Som følge av skade i innsugsmanifold ble motoren fyllt med vann under en testkjøring i vinter. (Heldigvis var motoren i gang bare et par minutter uten last før krisen oppdaget og motoren slått av) Jeg får nå ikke opp oljetrykket etter å ha forsøkt renske opp etter uhellet med både diesel og ny olje. Det kan også nevnes at det var kulde noen netter etter at all olje-vannmiksen var tappet ut, og før motoren ble startet for rensking. Kan det være bare levringer i rør/kanaler eller sil som fortsatt 'stenger', og at dette vil løsne ved motor i drift noen minutter og ekstra turtall? (Har til nå vært redd for å ha motoren i gang lenger enn noen få sek om gangen, og uten turtall, som følge av mangelen på trykk) Pumpen må fungere,(delvis i allefall) da den fyller opp oljefileteret bare ved 'kinning'. Har noen noe forslag?? mvh AUAa <{POST_SNAPBACK}> Defekt giver?. Har du prøvd å måle med en oljetrykkmåler? Du får sikkert lånt en på et verksted, hvis ikkje har de vell på biltema Sitér dette innlegget Link to post
AUAa Svart 1.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 (redigert) Defekt giver?. Har du prøvd å måle med en oljetrykkmåler? Du får sikkert lånt en på et verksted, hvis ikkje har de vell på biltema <{POST_SNAPBACK}> Har prøvd med manuell klokke rett på motoren. Den oppførte seg akkurat likt som instrumentet. Den ligger et stykke under 1 bar, og hopper opp til 1-2 bar i ny og ne, uavhengig av turtall.. Redigert 1.Mars.2005 av AUAa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Uten at jeg kjenner spesielt til din motor så tenker jeg på følgende: I oljepumpa på min motor sitter det en overtrykksventil (eller er det tilbakslagsventil?) som består av en kule op en fjær.... hvis det har kommer vann i olja kan det jo være at det ligger et islag på setet som kula tetter på og da blir det iallefall ikke noe spesiellt med trykk.... Kan du varme opp motorrommet over en god tid slik at du er sikker på at den er gjennomvarm og forsøke da? Bare en tanke, men under overhaling av min MB20 viste det seg at denne var ganske kravstor på seter og kule... Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Janoho Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Som følge av skade i innsugsmanifold ble motoren fyllt med vann under en testkjøring i vinter. (Heldigvis var motoren i gang bare et par minutter uten last før krisen oppdaget og motoren slått av) Jeg får nå ikke opp oljetrykket etter å ha forsøkt renske opp etter uhellet med både diesel og ny olje. Det kan også nevnes at det var kulde noen netter etter at all olje-vannmiksen var tappet ut, og før motoren ble startet for rensking. Kan det være bare levringer i rør/kanaler eller sil som fortsatt 'stenger', og at dette vil løsne ved motor i drift noen minutter og ekstra turtall? (Har til nå vært redd for å ha motoren i gang lenger enn noen få sek om gangen, og uten turtall, som følge av mangelen på trykk) Pumpen må fungere,(delvis i allefall) da den fyller opp oljefileteret bare ved 'kinning'. Har noen noe forslag?? Her har du en kinkig situasjon, at det vil løsne med ekstra turtall og noen minutters drift kan hende, men hvis det ikke gjør det kan du fort stå ovenfor en full overhaling og lagerbytte/sliping av veiv. Skumle greier. Hvordan har du renset motoren som du sier ?? Kanskje du skulle ha flushet den, men da må den vel ut av båten. Tror dette er det sikreste.. Sikkert noen andre som har bedre tips. JOH Sitér dette innlegget Link to post
AUAa Svart 1.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Hadde varme i motorrommet i et par dager nesten rundt prøvekjøringen, men det var minus ute, så det er mulig det hjelper med mer varme mtp ventilen o.l. 'Rens' ble gjort ved at jeg spylte ned alt fra støtstang-rommet under innsugsmanifolden, og under toppdeklser. Dette ble gjort med white-spirit og påfølgende diesel. Alt drainet ut etterpå. Videre ble det fylt diesel på motoren og startet noen få sekunder... For så ny olje. Hva menes egentlig med 'flushing'? Vurderer å ta ut motoren for å sjekke alt i bunnpannen uansett, men håper å slippe.. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Hadde varme i motorrommet i et par dager nesten rundt prøvekjøringen, men det var minus ute, så det er mulig det hjelper med mer varme mtp ventilen o.l. 'Rens' ble gjort ved at jeg spylte ned alt fra støtstang-rommet under innsugsmanifolden, og under toppdeklser. Dette ble gjort med white-spirit og påfølgende diesel. Alt drainet ut etterpå. Videre ble det fylt diesel på motoren og startet noen få sekunder... For så ny olje. Hva menes egentlig med 'flushing'? Vurderer å ta ut motoren for å sjekke alt i bunnpannen uansett, men håper å slippe.. <{POST_SNAPBACK}> Hei, flushing er sånn de gjør på bilverksteder. Kjører gjennom en spesialolje i en maskin som skal rengjøre og løse opp partikler. Det finnes andre flush varianter for hjemmebruk, men da starter du motoren og lar blandingen gå noen minutter. (kanskje ikke så heldig å starte opp nå) Hvor mange sekunder har du turt å kjøre motoren til nå ? JOH Sitér dette innlegget Link to post
AUAa Svart 1.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 (redigert) Hei, Hvor mange sekunder har du turt å kjøre motoren til nå ? JOH <{POST_SNAPBACK}> Det har kun vært snakk om 10-20 sekunder om gangen. Et par-tre ganger. Såvidt ruset den et par sekunder, men det skjer lite.. Men det kan godt være at jeg må ha litt mer turtall og lenger drift dersom det skal være noe håp om at 'noe' skal løsne. Redigert 1.Mars.2005 av AUAa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Med 1 bars tryk er det ingen fare å kjøre motoren på laft turtal til den er varm ta av topdekselet og se om vippetøyet får olje Sitér dette innlegget Link to post
AUAa Svart 2.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Jeg fikk beskjed om at motoren skulle ha 1 bar på tomgang, men problemet er at den når ikke så langt opp en gang. Når den ikke 'hopper' ligger den nesten på null.. Og som nevnt så hadde jeg på en 'nøyaktig' manuell klokke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.