sølvkrok Startet 25.April.2013 Link til dette innlegget Startet 25.April.2013 Hei, vurderer å sette på en foldepropell (3 blad) på min Bavaria 36C med D1-30 motor. Valget står vel mellom Volvo Penta og Flexofold. Noen som har noen erfaringer med foldepropell for denne båten? Type, størrelse, max turtall, montering/demontering etc? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Jeg har hatt både 2 og 3blads original Volvo penta forldepropell og et par flexofold, jeg ville tatt VP propellen lenge før flexofold som jeg har mindre god erfaring med. Den koster vel også mindre. Og velg gjerne en 3blader da har du litt mer "ork" i tung motsjø Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Hadde fler o fold tidligere på forrige båt. Nå har jeg vp sin. Det var mere sprut på forrige båt. Kan skyldes størrevdim på forrige. Riktig dim er veldig viktig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
sølvkrok Svart 26.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Takker for innspill. VP 17x12 skal være riktig dim for denne båten. Noen B36C eiere som har denne og kan si noe om max turtall? Har skjønt det slik at det kan være bedre å ha litt for tung enn litt for lett propell for å få bedre masjfart på moderat turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Norskipper Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Har du sett denne? http://www.flexofold.com/upload_dir/docs/Test_YachtingMonthly_low.pdf. YM har kjørt en omfattende test. VP er ikke med desverre (ankom for sent), men litt overraskende at en 2-bladers flex-o-fold scorer like bra (og noen ganger bedre!) enn 3 bladers varianten. Selv hadde jeg 3-bladers flex-o-fold på min gamle bavaria 37 cruiser som jeg var godt fornøyd med, nå har jeg en 2 bladers som venter på å bli montert. Sitér dette innlegget Sailing - the most expensive way to travel in discomfort.... Link to post
Arild Iversen Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Har trebladet Flexofold på min First 35, og ut fra mitt ringe skjønn er den svært så bra.Hadde en Gori på min tidligere seilbåt, men da det var en lett 27- foter (Happy 27) blir det litt feil å sammenligne.Dreamcatcher er ca 6,5 ton ferieklar, og med 30 hk diesel putrer den jevt og trutt avsted og manøvrerer fint både forover og akterover.So far so good! Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Link som fungerer.... http://www.flexofold.com/upload_dir/docs/Test_YachtingMonthly_low.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Har en kompis som fikk levert sin 46fots seilbåt ny med flexofold, det gikk ikke akerover i det heletatt, var nærmest ubrukelig i revers. Forover gikk det som bare det, akkurat samme erfaring som jeg har med flexofold. Han fikk byttet til en gori istedet og båten var ikke til å kjenne igjen. Jeg har diskutert dette med flere og hører stadig om folk som er misfornøyd med flexofold i revers Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Hmmm..... min tobladete flexofold bakker i alle fall bedre en den faste propellen jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Hadde flexofold racing 2 bladet før, gikk ikke i revers. Byttet til VP 3 bladet ifjor og er kjempe fornøyd, fikk litt lavere fart men liker at den går i revers på første firsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) Har ingen problemer med å bakke med 2-blad's Flex-o-fold. Forrige båt, en Scanmar var mye værre, mest på grunn av skegg på ror. Viktig å dra godt på turtallet i begynnelsen av bakkingen for å få bladene ut - ikke minst racingversjon siden bladene ligger helt sammen i foldet posisjon. Redigert 27.April.2013 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Sea Major Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Har ikke så mye annet å sammenligne med siden flexofold 3-blader er det eneste jeg har hatt (på Bav36). Jeg har akkurat båten på land etter to og et halvt år på vannet, og er overasket over hvor lett og fint den folder seg inn og ut med bare en fingerbevegelse. Har ikke noe problemer med reversen, den reagerer med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Har samme erfaring som Sea Major. Ingen problemer overhode med stopping og bakking, tvert imot er den bedre enn den faste tobladede jeg hadde tidligere (16") At det kan variere så mye fra båt til båt syns jeg er litt rart. Min båt har aksling og propellen er dermed plasser ganske langt akter. Ut fra min erfaring har jeg ihvertfall ikke problemer med å anbefale Flexofold. Sitér dette innlegget Link to post
Norskipper Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) Flex-o-fold har 2 varianter av 2 blader´n: Racing og cruising. Racing har svært dårlige bakk-egenskaper, her er alt optimert på minimal vannmotstand under seil. Hørt om flere som byttet fra racing-varianten - tror at X-yatch ofte benytter disse som standard på sine XP og tidligere IMX båter Redigert 27.April.2013 av Norskipper (see edit history) Sitér dette innlegget Sailing - the most expensive way to travel in discomfort.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.