Jump to content

Foldepropell til Bavaria 36 Cruiser

sølvkrok

Recommended Posts

Har du sett denne? http://www.flexofold.com/upload_dir/docs/Test_YachtingMonthly_low.pdf. YM har kjørt en omfattende test. VP er ikke med desverre (ankom for sent), men litt overraskende at en 2-bladers flex-o-fold scorer like bra (og noen ganger bedre!) enn 3 bladers varianten. Selv hadde jeg 3-bladers flex-o-fold på min gamle bavaria 37 cruiser som jeg var godt fornøyd med, nå har jeg en 2 bladers som venter på å bli montert.

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Har trebladet Flexofold på min First 35, og ut fra mitt ringe skjønn er den svært så bra.
Hadde en Gori på min tidligere seilbåt, men da det var en lett 27- foter (Happy 27) blir det litt feil å sammenligne.
Dreamcatcher er ca 6,5 ton ferieklar, og med 30 hk diesel putrer den jevt og trutt avsted og manøvrerer fint både forover og akterover.
So far so good!

Har en kompis som fikk levert sin 46fots seilbåt ny med flexofold, det gikk ikke akerover i det heletatt, var nærmest ubrukelig i revers. Forover gikk det som bare det, akkurat samme erfaring som jeg har med flexofold.

Han fikk byttet til en gori istedet og båten var ikke til å kjenne igjen.

Jeg har diskutert dette med flere og hører stadig om folk som er misfornøyd med flexofold i revers

Har ingen problemer med å bakke med 2-blad's Flex-o-fold. Forrige båt, en Scanmar var mye værre, mest på grunn av skegg på ror. Viktig å dra godt på turtallet i begynnelsen av bakkingen for å få bladene ut - ikke minst racingversjon siden bladene ligger helt sammen i foldet posisjon.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Har samme erfaring som Sea Major.

Ingen problemer overhode med stopping og bakking, tvert imot er den bedre enn den faste tobladede jeg hadde tidligere (16")

At det kan variere så mye fra båt til båt syns jeg er litt rart.

Min båt har aksling og propellen er dermed plasser ganske langt akter.

Ut fra min erfaring har jeg ihvertfall ikke problemer med å anbefale Flexofold.

Flex-o-fold har 2 varianter av 2 blader´n: Racing og cruising. Racing har svært dårlige bakk-egenskaper, her er alt optimert på minimal vannmotstand under seil. Hørt om flere som byttet fra racing-varianten - tror at X-yatch ofte benytter disse som standard på sine XP og tidligere IMX båter

Redigert av Norskipper (see edit history)

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...