EiMa Startet 25.April.2013 Link til dette innlegget Startet 25.April.2013 (redigert) Hei! Har kjøpt en Nidelv 24 fra 1975 med Volvo Penta MD 3. Når motoren har gått virker det som bare to av tre sylindre blir varme. Den lengst akter er betydelig kaldere enn de to andre. Temp måleren går jevnt opp mot rødt for så å fall helt nederst på det grønne ila et sek eller to. Så går tempen opp igjen ila ca 20 sek for å falle ned igjen osv . . . What to do? Kan det stemme at den bare går på to sylindre (får maks opp i syv -åtte knop) og kan dette henge sammen med ujevn temp.indikator? Redigert 25.April.2013 av EiMa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Ujevn tempratur påsylindrene kan skyldes dårlig kjøling.Prøv å løyse dyserørene eitt om gangen når motoren går,om det er forandring igangen går den på den aktuelle sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Hvis den går på to av tre vil den riste som et uvær og ha ujevn gange. Du vil heller ikke få maks turtall. Her er det nok tette kjøleganger som er problemet. Ta et par runder med Systemrens før du eventulet begynner å skru. Søk på Systemrens her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Antar at vi snakker om sjøvannskjølt motor som er gjentettet av rust og saltavleiringer. Da vil tempmåleren jage opp og ned. Du kan prøve med "Systemrens" etter TMe-metoden over et par uker, men frykter at der må demontering til. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Har brukt saltsyre med godt resultat.Saltsyreblanding i ein pøs,løyse kjøleslange fra bunnventil sette denne i pøsen.Det samme gjøres med slange fra manifoil.Da er det bare å starteå kjøre i noen minutter forså vente noen minutter,starte å la den gå litt.Så er det å koble på slangene å starte .Da kan problemet vere løyst.Saltsyra tar rusten.blir det hull,sa er det rusten som holder tett.Dette fungerte på min motor,prøvde da det var enklere enn å overhale Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.