Jump to content

Oljelekkasje rundt forkant veivaksel Mercruiser 5,7

jensemann2

Recommended Posts

Da har problemene begynt. Selvfølgelig, nå som alt var perfekt. Men sånn er båtlivet. Har en fin spray av olje under og på sidene av nedre reimskive på motoren. Det er ikke mye, men nok til at det vises i kjølsvinet. Har lest meg frem til at dette er en relativt enkel fix, og at jeg HELDIGVIS slipper å ta ut motoren. Men hvor skaffer jeg spesialverktøyet for å trekke av reimskiven eller "Harmonic balancer" som det heter på engelsk? Er det vanskelig å få den av og på? Frykter at det ikke er plass nok foran motoren til verktøyet.. Jeg får såvidt hodet mellom. Har også en teori om at lekkasjen kan skyldes at jeg kjører på 10w30 olje istedenfor 25W40 som det skal være. Noen tips her?

Det er nok lite sannsynlig at 10-30 olje har ført til lekkasje, men det er ikke akkurat unormalt at det lekker i forkant på en GM motor.

Du må ha av pumper og reimhjul, deretter må den såkalte "harmonic balancer" av, og det finnes haugevis av verktøy til dette på eBay, selv bruker jeg en avtrekker med tre armer fra Biltema, armene kan snus og passer akkurat inni hjulet, men det er noe knotete og det er sikkert lettere med spesialverktøy.

Jeg pleier også å skru det inn igjen med en bolt i senter av veiva med en skive og en pipe tredd på, men det anbefales egentlig heller ikke.

Når du får av alt må du avgjøre om lekkasjen kommer fra simringen i registerdekselet eller ikke, og denne er enkel å bytte, bare ta av dekselet og vipp ut tetningen, og press inn en ny en.

Men obs obs, ofte er lekkasjen i hjørnene på bunnpannen, da det er en svakhet på GM motorer, men det ser du med en gang du får av alle hjul og annet dilldall, og sjekk nøye hjørnene på bunnpannen der bunnpannen går ned i en U rundt lagerfallet til veivakselen.

Redigert av adeneo (see edit history)

Hjørnene ligger nesten rett bak balansehjulet, og det er to 90 graders"knekker" der hvor bunnpannen går rundt veivakselen som er lekkasjepunkt nummer .1 på alle GM motorer.

Simringen eller pakningen på registerdekslet ligger også bak balansehjulet, og på ingen av disse stedene er det noe særlig med trykk, men dersom det lekker nok til at det kommer olje på baksiden av balansehjulet så vil det selvfølgelig sprute når hjulet går rundt.

Jeg ville tro det var simringen i registerdekslet som lekker, men sjekk de hjørnene nøye da mange GM motorer har en tendens til å lekke nettopp der.

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...