Jump to content

Yanmar YSM 12.

Cumulus

Recommended Posts

Hei, jeg har kjøpt en Albin Cumulus med ovennevnte motor. Den går som ei klokke, men det er to ting jeg plages med.

En sinkanode er skrudd fast i underkant av messingbolt som igjen er skrudd fast i blokka. (Anoden er i kontakt med saltvannskjølingen) Bolten står dønn fast og dermed får jeg ikke skiftet ut anoden. Hodet på bolten er kvadratisk og 22mm bredt. Trenger tips på hvordan bolten kan løsnes.

Motoren har mulighet for sveivstart, men sveivakslingen tørner rundt fullstendig uten motstand når dette prøves. (Jada, jeg sveiver riktig vei) Hva kan feilen være ?

Hilsen fersk og forventningsfull seilbåteier.

Motoren har mulighet for sveivstart, men sveivakslingen tørner rundt fullstendig uten motstand når dette prøves. (Jada, jeg sveiver riktig vei) Hva kan feilen være ?

Hilsen fersk og forventningsfull seilbåteier.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

Bolten overlater jeg til andre, men sveivstarten har jeg muligens et fornuftig tips til.

Hadde selv en YSE 12 i en L-32 for mange år siden. Den hadde også sveivstart - antakeligvis

noe lignende ditt. For at ikke sveiven skal fly med når motoren går har den en frikopling ( á lá frihjulet

i baknavet på en sykkel).

Jeg minnes at denne kunne trenge jevnlig smøring for å fungere som tiltenkt. Akkurat hvor den satt husker jeg ikke lenger, men ser du på kjeden som driver dette finner du den enkelt tenker jeg.

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Hadde en YSM 12 i fjor.. (den brant opp sammen med båten) :cryin:

Vi hadde det samme problemet, men jeg fant ut at ved å presse sveiva inn og dreie sakte på sveiva med klokka, så tok den tak. Tror at dette har med tilbakeslag å gjøre.. Så sleit vi med å finne ut hvordan man fjernet kompresjonen, men det har du kanskje funnet ut av? (En hendel på babord side som man måtte løfte på)

Pero.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...