MajorAndy Startet 26.April.2013 Link til dette innlegget Startet 26.April.2013 Blandt denne sæsons mange fejl og mangler, der skal udbedres er der også en fejl på det varme vand. Vandet i berederen bliver varmt men det der kommer ud af kranen svinger i temperatur. Først koldt, så ret varmt, så lunkent, så varmt, så lunkent, så næsten koldt osv. Jeg mistænker at det er blandeventilen der er stået af. Er der nogen der har erfaring med at demontere og skifte den eller kan den mon repareres? Skruer man den bare ud af berederen eller hvad..? Er der nogen med erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) Er det i dusjen ? Eg skiftet blandebatteriet der. Enkel fix, men litt trangt å skru på baksiden. Litt usikker på hva du mener. Er problemet på varmtvannstanken (berederen) eller ? Redigert 27.April.2013 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Ingar Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Går ut fra at du mener den som sitter på berederen? Det jeg har sett av slike inneholder intet regulerende element, det er rett og slett en 3-veis ventil. Kanskje det er har kommet en forurensing inn i den som flytter seg i vannstrømmen, slangebit etc. Ville demontert og kikket inni. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Jeg har kastet vekk hele denne blandeventilen/termostaten. Dermed får jeg alltid maksimalt varmt vann frem til vasken når jeg skal skylle vekk fettrestene på tallerkenene etter en middag. Men hadde jeg hatt små barn om bord, ville jeg nok hatt en slik innretning slik at barna ikke skulle skolde seg på glovarmt vann. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Yes, det er den der sidder direkte på berederen. Der må vel være en slags termostat i den, da man kan justere temperaturen op og ned på den? Skal se om jeg kan få taget et foto... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Denne : Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) det er rett og slett en 3-veis ventil. Kanskje det er har kommet en forurensing inn i den som flytter seg i vannstrømmen, slangebit etc. Ville demontert og kikket inni. Håper det er så enkelt, men hvis ikke ville eg skiftet til ny orginal termostat. Redigert 27.April.2013 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Snikende skeptik Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Bytt ventilen, er nok her feilen ligger. Mindre sannsynlig at stigerøret har røket. Ikke å anbefale å kjøre ut 75 grader varmt vann ut på anlegget. Pakninger og slanger får mye lengre levetid av kaldere vann. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Sjekk at O-ringen som sitter inne i selve krana ikke har blitt skadet. Det kan kanskje gi slike symptomer. ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MajorAndy Svart 28.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Tak for tips! Er et bare at skrue ventilen ud af berederen hvis den skal skiftes eller inspiceres? Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Løsne begge slangene og skru den ut av muffa. Tviler på at du kan reparere denne med tilfredsstillende resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 (redigert) Slik så det ut hos meg (du trenger ikke koble fra ventilen for å kunne skifte denne O-ringen). Jeg opplevde lav temperatur kun, men det var vel fordi den lakk konstant hele tiden. Redigert 28.April.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MajorAndy Svart 6.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Jeg skylder en tilbagemelding her: Jeg skruede stilleskruen (den sorte) af og sprøjtede WD-40 ned i ventilen. Så åbnede jeg lufteskruen på siden. Der løb en del rustfarvet vand ud. Herefter virkede ventilen igen So far, so good! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.