Jump to content

hvor mye olje på vp290dpg.


Kurt Simonsen

Recommended Posts

Skal skifte girolje på mitt vp290dpg drev.Vet at det skal fylles fra avtapping for at luften skal presses ut.MEN!!!!!ER det nok når oljen kommer ut det plugghullet bak girdekselet eller etter merkene på peilepinnen?Det er ca 3-4 cm forskjell mellom dissse to.Blir ikke klok på dette,da man leser at det skal fylles til det kommer ut det pluggghullet bak girdekselet bare det at da er det ca 4cm over max på peilepinnen.

Håper noen kan gi meg et vettig svar på dette.

Link to post

Tar høyde for at det er AQ290DP drev, og ikke et DP-G drev?

 

Først tapper man av all den gamle oljen.

Ta ut peilepinnen, deretter pluggen i bunn av drevet.

Se etter at det ikke er vann i oljen, at den ikke er helt sort, og gni litt olje mellom fingrene for å kjenne at det ikke er metallspon i oljen.

 

Når oljen er tappet av setter du i pluggen i bunnen av drevet med ny tetning.

Dette drevet er bygget på en slik måte at det ikke er noe behov for å fylle det fra bunnen av, med mindre du ønsker litt ekstra arbeid.

 

Ta så ut pluggen bak dekslet (umbrako i tommer), tilt drevet helt opp, og fyll på rundt 2.2 liter med GL5 SAE90 olje.

Sett inn påfyllingspluggen med ny tetning, strammes til rundt 35nm (cirka passe godt).

 

Tilt nå drevet helt ned igjen, la det stå litt, og sjekk nivået med peilepinnen.

Normalt vil du ikke se noe olje på peilepinnen nå, og du fyller nå på litt og litt olje og lar det stå et minutt eller to slik at oljen synker ned, og peiler mellom hver gang frem til oljenivået er omtrent på hakket i peilepinnen.

La det stå litt til mens du tar en kaffekopp (med peilepinnen ute), og sjekk nivået igjen.

Dersom nivået fortsatt er omtrent på hakket i peilepinnen, så skrur du fast peilepinnen passe godt med ny tetning.

 

Når drevet er nytt skal det gå temmelig nøyaktig 2.7 liter på, akkurat slik Knutzen nevner, men det går ofte en skvett mindre ved senere oljeskift.

 

Før du setter på dekslet sjekker du at girveksleren går helt opp og ned når spaken settes i gir forover og bakover, og at girvelgeren står skikkelig i fri (helt horisontal) når spaken er i nøytral.

Se fort på splinten til girvaieren slik at den ikke er dårlig, og når du er i gang ser du over rørene til sylindrene og ser etter slitasje på disse og lekkasje fra pakkboksene i tiltsylindrene.

Det er normalt også en fettnippel på festet til drevet, pump litt fett inn i denne, sjekk anodene, sjekk at det ikke er noe tegn på oljelekkasje rundt tetningen til girvelgeren og propellakselen, sett på propellene.

 

Tut og kjør !

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Takk Adeno.Jo det er et 290dpg drev jeg har,og fikk høre i går fra vp forhandler i tromsø at det skal være 3,1 l olje på drevet.Så jeg er ikke akkurat blitt så veldig mye klokere. :worry: .Det er faktisk nermere ca 6 cm fra hakk i peilepinne til luftehull over girveksler.Det kan være forskjellen på 2,7 og 3,1 l.Hakket i peilepinnen blir jo bra mye lavere enn kon.Skal ikke den bade i olja?Ser fram til en oppklaring.Sesongen starter snart.. :smiley: .

Link to post

Skiftet på mitt i forrige uke, og fylte 3,1 liter. Fylte fra toppen der peiliepinnen står, og til det rant litt ut av påfyllingen bak dekselet. Det står også 3,1 liter i instruksjonsboka. Oljen er API GL5 75W-140, det er vel det eneste VP drevet som bruker denne olja tror jeg. Jeg har brukt Castrol de to siste årene.

Link to post

Ja har nå vert og sjekket id plater både på transom og drev.Der står det DPG.Men det må være en eldre mod enn det adeno fant i oversikten fra volvo.Det ligner av utseende på 290dpa.

Er det forresten noen som vet om det går an og søke på serienr på nett for å finne ut om årsmod ogsåvidere?

Redigert av Kurt Simonsen (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...