Kurt Simonsen Startet 27.April.2013 Del på Facebook Startet 27.April.2013 Skal skifte girolje på mitt vp290dpg drev.Vet at det skal fylles fra avtapping for at luften skal presses ut.MEN!!!!!ER det nok når oljen kommer ut det plugghullet bak girdekselet eller etter merkene på peilepinnen?Det er ca 3-4 cm forskjell mellom dissse to.Blir ikke klok på dette,da man leser at det skal fylles til det kommer ut det pluggghullet bak girdekselet bare det at da er det ca 4cm over max på peilepinnen. Håper noen kan gi meg et vettig svar på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 27.April.2013 Del på Facebook Svart 27.April.2013 2,7 liter Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.April.2013 Del på Facebook Svart 27.April.2013 (redigert) Tar høyde for at det er AQ290DP drev, og ikke et DP-G drev? Først tapper man av all den gamle oljen. Ta ut peilepinnen, deretter pluggen i bunn av drevet. Se etter at det ikke er vann i oljen, at den ikke er helt sort, og gni litt olje mellom fingrene for å kjenne at det ikke er metallspon i oljen. Når oljen er tappet av setter du i pluggen i bunnen av drevet med ny tetning. Dette drevet er bygget på en slik måte at det ikke er noe behov for å fylle det fra bunnen av, med mindre du ønsker litt ekstra arbeid. Ta så ut pluggen bak dekslet (umbrako i tommer), tilt drevet helt opp, og fyll på rundt 2.2 liter med GL5 SAE90 olje. Sett inn påfyllingspluggen med ny tetning, strammes til rundt 35nm (cirka passe godt). Tilt nå drevet helt ned igjen, la det stå litt, og sjekk nivået med peilepinnen. Normalt vil du ikke se noe olje på peilepinnen nå, og du fyller nå på litt og litt olje og lar det stå et minutt eller to slik at oljen synker ned, og peiler mellom hver gang frem til oljenivået er omtrent på hakket i peilepinnen. La det stå litt til mens du tar en kaffekopp (med peilepinnen ute), og sjekk nivået igjen. Dersom nivået fortsatt er omtrent på hakket i peilepinnen, så skrur du fast peilepinnen passe godt med ny tetning. Når drevet er nytt skal det gå temmelig nøyaktig 2.7 liter på, akkurat slik Knutzen nevner, men det går ofte en skvett mindre ved senere oljeskift. Før du setter på dekslet sjekker du at girveksleren går helt opp og ned når spaken settes i gir forover og bakover, og at girvelgeren står skikkelig i fri (helt horisontal) når spaken er i nøytral. Se fort på splinten til girvaieren slik at den ikke er dårlig, og når du er i gang ser du over rørene til sylindrene og ser etter slitasje på disse og lekkasje fra pakkboksene i tiltsylindrene. Det er normalt også en fettnippel på festet til drevet, pump litt fett inn i denne, sjekk anodene, sjekk at det ikke er noe tegn på oljelekkasje rundt tetningen til girvelgeren og propellakselen, sett på propellene. Tut og kjør ! Redigert 27.April.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Simonsen Svart 28.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2013 Takk Adeno.Jo det er et 290dpg drev jeg har,og fikk høre i går fra vp forhandler i tromsø at det skal være 3,1 l olje på drevet.Så jeg er ikke akkurat blitt så veldig mye klokere. .Det er faktisk nermere ca 6 cm fra hakk i peilepinne til luftehull over girveksler.Det kan være forskjellen på 2,7 og 3,1 l.Hakket i peilepinnen blir jo bra mye lavere enn kon.Skal ikke den bade i olja?Ser fram til en oppklaring.Sesongen starter snart.. . Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Skiftet på mitt i forrige uke, og fylte 3,1 liter. Fylte fra toppen der peiliepinnen står, og til det rant litt ut av påfyllingen bak dekselet. Det står også 3,1 liter i instruksjonsboka. Oljen er API GL5 75W-140, det er vel det eneste VP drevet som bruker denne olja tror jeg. Jeg har brukt Castrol de to siste årene. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Simonsen Svart 28.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2013 Tusen takk.Da har jeg fått det svaret jeg ville ha.Da fyller jeg til det kommer ut luftehullet,selv om det er langt over merkene på peilepinnen. . Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Det var merkelig, det sto litt under toppen på øverste merke hos meg:) Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Gå inn her http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?template_file=db_left.html her får du all den informasjonen som trengs Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Simonsen Svart 28.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2013 Tusen takk til alle sammen.Jeg har nå fått så mye god info fra dere at jeg nå har alt under full kontroll.Fant også all info på volvo penta norge.Så nå er det ingen tvil lengre. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Det første du bør finne ut er vel akkurat hvilket drev du har? Du finner en oversikt over drev på Volvo sine sider, og du har da enten AQ290DP eller DP-G, dersom det er sistnevnte kan du se bort i fra det jeg skrev ovenfor, og fylle på 3.1 liter fra bunnen av drevet, ettersom dette drevet ikke har noe med hverken 290 eller AQ serien å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Simonsen Svart 28.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2013 (redigert) Ja har nå vert og sjekket id plater både på transom og drev.Der står det DPG.Men det må være en eldre mod enn det adeno fant i oversikten fra volvo.Det ligner av utseende på 290dpa. Er det forresten noen som vet om det går an og søke på serienr på nett for å finne ut om årsmod ogsåvidere? Redigert 28.April.2013 av Kurt Simonsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Som det står på plansjen ovenfor så kommer DP-G i to versjoner, en med øvre hus fra DP-E, og en med øvre hus fra DPX-A. Sannsynligvis ligner ditt drev på DP-E, og ikke på AQ290, som det er bilde av i mitt forrige innlegg. Ikke lett å holde styr på alle disse modellene etterhvert ! Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Er denne oljen bra nok for 290 dp? http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-SAE-80W90-36978/ Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 I følge Biltema oppfyller den oljen API-GL5, og 80w/90 er nære nok 75w/90 så det går nok bra. Personlig hadde jeg heller betalt litt mer for en annen olje, men det er bare en smakssak, dersom oljen oppfyller kravene satt av VP så er den sikkert god nok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.