Jump to content

Har noen tatt av og satt på igjen oljetanken på Optimax 75/90/115?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg må ha av oljetanken for å ta ut plomben fra innsuget. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få tatt ut tanken. Jeg har skrudd av de to boltene på toppen, men det virker som om det er noe mer som holder igjen enn bare oljeslangene.

 

Og så er det selve slangene. Hvordan kan jeg hindre problemer med oljetilførselen etterpå? Jeg har jo vanlige skrutvinger, kan jeg bruke dem til å klemme av oljeslangene? Og bør jeg kjøre priming etterpå (som først primer pumpa og så kjører de neste to timenes drift med dobbel olje)? Eller kan jeg lufte oljepumpa på denne motoren? Jeg prøvde å søke på "bleed" i verkstedshåndboken, men fant ikke noe om oljepumpa. Så jeg har faktisk reparasjonshåndboken for motoren, men forstår likevel ikke helt hvordan jeg skal ta av den tanken likevel. Føler meg smått dum, vanligvis sliter jeg ikke med sånne bagateller...

Link to post

Den alle Mercury Optimax-motorer har når de ikke er fulleffektutgaven i sin serie. 75, 90 og 115 er stort sett like, bortsett fra programmeringen og en plombe i form av en innsnevring på innsuget.

 

Så den har ikke vært hos tannlegen, nei. (Det nytter ikke å rette etter at det er postet for å skjule sine spor, for mailen som varsler om nytt svar inneholder det man først har skrevet...)

Link to post

Ja visst. Det er klart at jeg ikke vet det alle som har trimmet Optimax tidligere og Lundinsmarin, som foretar omprogrammeringen, at man skal fjerne plomben/restriksjonen på innsuget når man har omprogrammert motoren. Du har helt sikkert rett og vet mye mer om det enn dem...

 

For øvrig går det an å forklare sånt uten å banne og komme med implisitte trusler. Jeg burde nok satt en smiley bak kommentaren til redigeringen din, men likevel er det ingen som helst grunn til å reagere sånn. Hvis det da ikke er ankerdrammen som snakker på lørdagskvelden...

Link to post

Jo takk, det meste pleier å gå til slutt. :yesnod: Jeg håper bare at det er noen som har gjort det før som kan gi meg noen tips. Iblant kan det være de mest idiotiske ting, som at man må fjerne et deksel som ser ut som det sitter limt på og lignende. Det unngår man hvis man får tips fra noen som har erfaring med det.

 

Kommentar fra moderator: Tråden er ryddet for upassende innlegg.
Link to post
  • 3 år senere...

Stod med samme dilemma i går som trådstarter,  regner med Mastiff også fant ut av det etterhvert, men her er uansett løsningen :

Sidedekslene rundt motoren må av, derfor må båten på land.
Dekslene er festet med :
- 2 stk 1/2" muttere nederst (vises godt )

- 4 stk 5/16" skruer -  1 foran (litt gjemt), 2 bak (under huven), og 1 nederst på dekslene
I tillegg

- De 2 skruene (1/2") som holder gass/gir-kablene må bort

- Klaven over kablene inn i motoren fjernes (2 stk 5/16")
- Løsne den ene 5/16" skruen til feste for huven/motordekselet i front, slik at den kan vippes av

For å fjerne restriktoren (eller plomben som det krangles om her), holder det å vippe oljetanken tilside.

bilde

Redigert av Mox1 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...