Mastiff Startet 27.April.2013 Link til dette innlegget Startet 27.April.2013 Jeg må ha av oljetanken for å ta ut plomben fra innsuget. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få tatt ut tanken. Jeg har skrudd av de to boltene på toppen, men det virker som om det er noe mer som holder igjen enn bare oljeslangene. Og så er det selve slangene. Hvordan kan jeg hindre problemer med oljetilførselen etterpå? Jeg har jo vanlige skrutvinger, kan jeg bruke dem til å klemme av oljeslangene? Og bør jeg kjøre priming etterpå (som først primer pumpa og så kjører de neste to timenes drift med dobbel olje)? Eller kan jeg lufte oljepumpa på denne motoren? Jeg prøvde å søke på "bleed" i verkstedshåndboken, men fant ikke noe om oljepumpa. Så jeg har faktisk reparasjonshåndboken for motoren, men forstår likevel ikke helt hvordan jeg skal ta av den tanken likevel. Føler meg smått dum, vanligvis sliter jeg ikke med sånne bagateller... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) hva da plombe? Redigert 27.April.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Den alle Mercury Optimax-motorer har når de ikke er fulleffektutgaven i sin serie. 75, 90 og 115 er stort sett like, bortsett fra programmeringen og en plombe i form av en innsnevring på innsuget. Så den har ikke vært hos tannlegen, nei. (Det nytter ikke å rette etter at det er postet for å skjule sine spor, for mailen som varsler om nytt svar inneholder det man først har skrevet...) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Ja visst. Det er klart at jeg ikke vet det alle som har trimmet Optimax tidligere og Lundinsmarin, som foretar omprogrammeringen, at man skal fjerne plomben/restriksjonen på innsuget når man har omprogrammert motoren. Du har helt sikkert rett og vet mye mer om det enn dem... For øvrig går det an å forklare sånt uten å banne og komme med implisitte trusler. Jeg burde nok satt en smiley bak kommentaren til redigeringen din, men likevel er det ingen som helst grunn til å reagere sånn. Hvis det da ikke er ankerdrammen som snakker på lørdagskvelden... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Eg lurte i utgangspunktet på hva da plombe. Fikk for så vidt svar at det er en innsnevring i innsuget blant alle ufine skjulte budskap. Og det er for så vidt greitt det. Å kalle det en plombe er vel kansje ikkje heilt rett men la gå. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Vel, det er som regel det som blir omtalt som plombe i opptrimming av motorer med kunstig begrenset toppeffekt, enten det er mopeder eller påhengser. Forskjellen er at på mopeder og lette motorsykler ligger det som regel i eksosen, men i påhengsmotorer sitter den i innsuget. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Plombe eller plombering er ett helt vanlig navn på dette slik som du beskriver Mastiff,men jeg er usikker på hvordan du får dette til.Håper det ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Jo takk, det meste pleier å gå til slutt. Jeg håper bare at det er noen som har gjort det før som kan gi meg noen tips. Iblant kan det være de mest idiotiske ting, som at man må fjerne et deksel som ser ut som det sitter limt på og lignende. Det unngår man hvis man får tips fra noen som har erfaring med det. Kommentar fra moderator: Tråden er ryddet for upassende innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) Stod med samme dilemma i går som trådstarter, regner med Mastiff også fant ut av det etterhvert, men her er uansett løsningen :Sidedekslene rundt motoren må av, derfor må båten på land.Dekslene er festet med :- 2 stk 1/2" muttere nederst (vises godt ) - 4 stk 5/16" skruer - 1 foran (litt gjemt), 2 bak (under huven), og 1 nederst på deksleneI tillegg - De 2 skruene (1/2") som holder gass/gir-kablene må bort - Klaven over kablene inn i motoren fjernes (2 stk 5/16")- Løsne den ene 5/16" skruen til feste for huven/motordekselet i front, slik at den kan vippes avFor å fjerne restriktoren (eller plomben som det krangles om her), holder det å vippe oljetanken tilside. Redigert 11.August.2016 av Mox1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Man kan si at jeg fant ut av det, ja. Jeg overlot det til verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.