MGbåt Startet 27.April.2013 Link til dette innlegget Startet 27.April.2013 Hei! Har en ca tre år gammel Parsun 15hk 4-takter. Den stopper på tomgang og på lave turtall, da er den også vanskelig å starte igjen. Har byttet tennplugger og har hatt av forgasseren å fått den renset på verksted. Er det noen som har erfaring med denne type problem? Eller har tanker om hvor feilen kan ligge? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) Statistisk så vil det være et lite rusk i en av dusene eller i ledekanal. Du nevner at du har hatt forgasseren på verksted for rens... jeg må være ærlig med deg å si at min erfaring med verksteder og forgassere er at de har en tendens til å ta en luftpistol og psssst, psssst og psssst også er de ferdige.(mener ikke å si at alle gjør det slik, noen er selvfølgelig seriøse) I noen tilfeller er det nok til å få den til å gå igjen.... men skjelden på en liten 4-takter. Dyseåpninger og ledekanaler er velllldig små og det skal ikke rare rusket eller vanndråpen til for å forstyrre tomgang. Sorry, men å rense en slik forgasser tar lang tid. psssst,psssst tar under ett minutt.... hva tror du lønner seg ?? fakturere 1800kr for pssst psssst eller sette en på verstedet til å skru en forgasser i gryn og sitte å rense hver eneste del... Har du ikke bensinfilter så burde du montere ett seriøst filter med vannutskiller. Redigert 27.April.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MGbåt Svart 28.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Er et bensinfilter på motoren, men vet ikke hvor godt det er. På verkstedt sa mekanikeren at han hadde åpnet forgasseren, studert med lupe og renset. På en annen side betalte jeg bare 300 kr, så kan være det bare var bløff. Takker for tips om dysene og ledekanal, hvordan er den beste måten å angripe dette på? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 (redigert) Håper ikke jeg tar motet fra deg MGbåt, det er ikke meningen, ønsker mer å legge vekt på at dette er en krevende jobb. Min mening er at det heller mer mot urmaker feeling... for egen del så tynger årene og synet er ikke som det var. Ønsker du å gjøre ett forsøk selv så er det noen ting som hjelper: Et sted å sitte med god belysning en stor åpen ren flate (feks et kjøkkenbord) riktig verktøy - ett fylldig skrutrekkersett, ett dorsett, en løvtynn sikkel (til å løsne pakninger) nålesett 0.05 til 0.4mm anbefales +++ skriveblokk og penn. (beskriv demonteringen del for del) ta gjerne bilder underveis får å lette sammenstilling, særlig om det blir et opphold feks om du trenger å vente på reservedeler, eller om svigermor kommer) tørkepapir som ikke loer 4 tomme,rene isbokser til å samle deler i Vet ikkke om din forgasser har det men mange nyere 4-taktere kommer med blomberte blandings skruer. På familiens -97 til -04 Suzuki DF15 er det krympet inn en plugg som stenger for tilkomst til blandeskruen. 3 merkeverksteder på øst/sørlandskysten er spurt, ingen kunne gi noen forklaring. Helt til jeg ved en tilfelldighet kom i kontakt med en marina mellom Tvedtrand og Arendal som ikke en gang forhandler Suzuki... Men her var kunnskapen imponerende. De kunne fortelle at første gangen du fikk vann eller shit inn i forgasseren så er det nesten klin umulig å få det ut igjen bla på grunn av denne passasjen som er så trang og ligger utilgjengelig til. De fikk fjernet blomberingen for meg og modifisert tomgangsdysa. Motoren starter mye lettere, går mer stabilt på tomgang vi er rett og slett mer fornøyd med motoren... (men den er ikke orginal lengre) Dersom du har det samme på din forgasser er det jo umulig å rense forgasseren fullstending uten å ta med denne passajen.... Ord som: full overhaling, total gjennomgang, nylig sesongservice, komplett gjennomgang osv er for meg rimelig patetiske når det kommer fra merkeverksted som ikke en gang vet om denne "blandeskrue fella" Kunnskap er løsningen. Store ord har liten verdi. Forgasser tilhører faget Finmekanikk mer enn sleggemekk. Hva du enn gjør så putt ikke en liten søt forgasser inn i en delevasker hvor forrige jobben var å vaske sjefens møkkete vinterhjul.... Har sett igjennom bildene mine men har ingen av Suzuki forgasseren. Kanskje noen har bilder eller splitt tegninger av din Parsun 15hk ca 2009 mod. Er det noen som kan søke opp noe info, jeg er ubrukelig og melder pass..... Takk for at du gir en så eksakt beskrivelse av din motor. (Merke, modell, prod år) osv det gjør det så mye lettere å prøve å hjelpe deg. Redigert 28.April.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tobias Jahr Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Det du kan prøve hvis tomgangen er ganske lav, er jo å justere opp tomgangen litt... gjorde dette da min skruzuki begynte å stoppe på lave turtall, det hjalp mye! Sitér dette innlegget Link to post
MGbåt Svart 29.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Har bare et dårlig bilde av forgasseren, som jeg ikke klarte å laste opp. Må innrømme at jeg er litt motløs, har alt hatt reparasjoner på motoren for over 3000. Har justert den opp litt, men det hjalp ikke. Har lokalisert en liten lekkasje ved bensinfilteret, har et håp om at noe av forklaringen kan ligge der. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 En liten ultralydvasker er tingen når en forgasser skal renses. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 (redigert) Hvordan er egentlig kvaliteten på disse motorene? har vurdert en slik selv, men har fått intrykk av at de tilhører i kategorien.. "Europris, Bing bong, long ding dong" motorer fra kina med lav kvalitet?? Mulig jeg er helt på jordet her? Redigert 29.April.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Kaftein ØL Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Blir i hvertfall ingen flere billig kina-motorer på meg... Fått nok etter 2 år som kinapåhengseier. Fungerer bra i perioder, men vet aldri når morroa begynner igjen... Sitér dette innlegget Link to post
MGbåt Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Er litt enig med Kaftein ØL, har som sagt hatt motoren i tre år og mine erfaring er blandet. Helt frem til nylig har motoren vært eksemplarisk. Startet lett, gikk fint og brukte lite bensin. Så gikk startsystemt i stykker og dødmannsknappen måtte skiftes (er vel kanskje sånn man må regne med) . Det tok LANG ting å reparere, fordi det er vanskelig å få tak i deler. Og nå har jeg problemt som er beskrevet ovenfor. Nå ligger båten og motoren ute hele året, så den har det kanskje litt kjipt. Men tror jeg havner så vidt over på pluss siden når det kommer til Parsun. Synes hvertfall ikke de er i Europris kategorien. Ultralydvasker-hvordan,hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.