Mastiff Startet 27.April.2013 Link til dette innlegget Startet 27.April.2013 Jeg har kjørt totaktere i snart 30 år, påhengser, mopeder og motorsykler, og alltid brukt den billigste totaktsolja jeg fant. Aldri hatt noen som helst problemer av det. En RD-350 som jeg har, har nå gått over 100 000, og jeg har vel kjørt den iallfall 30 000 av dem, stort sett på Biltemas mineralske totaktsolje. Det samme gjelder min forrige båtmotor, en Yamaha 55-hester. Der brukte jeg Biltemas utenbordsolje. Gikk som ei klokke på det i ti år, helt til båten sank (i en storm). Men den nye båten har en Optimax 75 2006-modell som er tunet opp til 110 (iallfall når jeg bare får løs den j... oljetanken og får fjernet plomben fra innsuget). Og da skal det være DFI-olje, ikke TCW3, som Biltema selger. Hva slags olje er best for disse motorene? Den originale Mercury-oljen? Det er mye mindre viktig enn at den er billig enn at den ryker lite og ikke skaper andre problemer som kanskje først dukker opp etter noen år. Så hva slags olje er den beste i verdens rikeste land? Vi tar debatten! ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) der er ikkje så mange valg som oppfyller krava og alle er like dyre så kan likegodt bare kjøre på den du får hos merc.forhandleren. E-tec har vel et annet oljeprogram for den som vil kjøre på annet enn egen olje men optimax har det ikkje så.. debatt over. Redigert 27.April.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Er du sikker på dette? Jeg har da lest om mange på forumet som bruker blant annet Mobils og Shells oljer beregnet på DFI-motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) ja hvor mange andre finnes det? og hva er prisen og hvem av bensinstasjonflaskene har større kanner enn 1 liter Redigert 27.April.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Hadde jeg visst alt det, ville jeg da ikke spurt hva som er den beste olja! Da ville jeg sikkert visst det. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 svaret er like dyrt og bensinstasjonene har kun 1 liters flasker. Hos mercsjappa får du 10 liters dunk som garantert holder mål samt er 'den beste olja' i den sammenhengen du spør om. du bruker mellom 1 & 2 % olje pr liter bensin til 14 kroner. Det skulle uansett ikkje utgjør en dritt på driftsbusjettet om det viser seg du finner en annen olje som er litt billigere. Det er lov å bruke eget hue Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) JEG SPURTE IKKE HVA SOM VAR BILLIGST, MEN HVA SOM VAR BEST! JEG SKRIVER HELT TYDELIG AT DET BETYR MYE MINDRE HVA SOM ER BILLIGST!!!! Igjen driver du og svarer i hytt og gevær. Et lite forslag: Heretter lar du bare være å svare når du ser at jeg spør om noe. Edit: Ja, jeg er fullt klar over at det virker som om man skriker når man skriver caps og at man normalt ikke skal bruke det. Hensikten var å understreke at jeg faktisk brølte så tastene holdt på å bli slått gjennom skrivebordet. Redigert 27.April.2013 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Du trenger ikke rope. Bruk Mercury sin olje, da er du sikker.. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Jeg roper med hensikt når jeg blir irritert, og det er første gang her på forumet, så vidt jeg vet. Jeg vet at Mercury alltid vil si at deres egen olje er best, men jeg lurer bare på om noen andre har erfaring med en olje som fungerer bedre enn den. Ryker mindre osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) Hva fan tror du da? at merkeolja ikkje er bra nok og at gresset er grønnere i hylla på Shell? Hvor dum går det ann å bli. Hva som er beste olje i verden er ikkje rellevant. Det einaste som gjelder er hva som anbefales og er bra nok. jøss. Det frarådes bruk av caps Lock. Ja eg skal prøve å passe på og alltid svare når du lurer på noe som egentlig er 'ikkje tema' Redigert 27.April.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Jeg tror ikke jeg gidder å bry meg mer om deg, lille venn. Iallfall ikke før du har fått språkføringen din ut av barneskolen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 huff Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Hei, hadde en 115 hp Optimax 2004 mod i 7 år uten noe problem. Jeg brukte kun det som var anbefalt av Mercury. Kun Mercury DFI oil eller Quicsilver DFI oil. Det var kun disse to oljetyper som var godkjent for Optimax i 2004. Har lest at i senere år kan det benyttes som en nødløsning TC-W3 Premium Plus 2 taktsolje, når ikke den originale oljen var tilgjengelig. Lykke til me Optimax`en. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) Chagall, fint å høre fra en som faktisk har erfaring med det. Jeg vet om det med TC-W3 som nødløsning, men det vil jeg jo selvsagt unngå. Merket du noe forskjell på Mercury og Quicksilver, med røyk og sånt, eller var det stort sett likt? Redigert 27.April.2013 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Hva mener du, har eg ikkje erfaring med Optimax heller nå. Den syntetiske olja ryker mindre enn den kjipe std olja Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Men hvorfor svarte du ikke det med en gang istedenfor å gjemme det som en liten del av en post med masse annet som ikke angikk saken? Da vet jeg det, syntetisk olje. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Merket du noe forskjell på Mercury og Quicksilver, med røyk og sånt, eller var det stort sett likt? Merket ingen forskjell på Mercury og Quicksilver. Tror nok det var samme olja. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Takk! Det skulle egentlig ikke forbause meg det minste, det er mye som er samme olja. Så helsyntetisk (ifølge Plutonium) Mercury eller Quicksilver (ifølge Chagall) kan se ut til å være det beste valget, da. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Skal du referere meg som en journalist fra en løssalgsavis så får det heller være. Ingen steder står der å lese helsyntetisk fra min side Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Så da misforsto jeg denne? Hva mener du, har eg ikkje erfaring med Optimax heller nå. Den syntetiske olja ryker mindre enn den kjipe std olja Jeg trodde du mente at standardoljen var halvsyntet, og at helsyntet ryker mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 kjipe std olja som i enhver tcw3.Og de kan jo være alt mulig og er gjerne mineral. La meg reformulere meg. Syntet som i full elr blend. Om det er helsyntet elr en blend på alle DFI oljene skal ikkje eg begi meg inn på på generelt grunnlag. . Det står gjerne store bokstaver med synthetic på fremsiden, kor vidt den lille på baksiden sier noe mer om det så har eg ikkje lest det iallefall Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Det er greit, takk. Da forstår jeg hva du mente. Ja, mineralolje kan ryke ganske bra. Det ser jeg på motorsyklene... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Mastiff skrev On 27.4.2013 at 20.01: Det er greit, takk. Da forstår jeg hva du mente. Ja, mineralolje kan ryke ganske bra. Det ser jeg på motorsyklene... Kjører du fortsatt Optimax, eller har du gått over til ekte 4-takt? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.