Jump to content

Dimensjoner på fortøyningstau


SVG Seiler

Recommended Posts

Hva bruker båtfolket som dimmensjoner på fortøyningstau?

 

Jeg har en seilbåt på 5.200 kg (som ny) og sikkert en hel del tyngre ferielastet.

 

Det fulgte med 14 mm tauverk når båten var ny og jeg har stort sett holdt meg til det men har noen 18 mm tamper som hentes frem om det virkelig blåser.

 

Hva mener dere er riktig dimmensjon for meg?

Link to post

Hei, jeg mener at godt tauverk i 14mm er en fornuftig dimensjon. Selv har jeg en båt på 5 tonn ferielastet med hems, adskillig mer vindfang enn deg og ingen kjøl til å dempe rulling. Har selv 14mm rund baut og føler meg trygg med god margin.

 

Jeg har tenkt som følger: Mitt tauverk har bruddstyrke på ca 4600kg. Har jeg noen innfestingspunkter som vil klare en dynamisk belastning med peek last på 4500 ??? Nei det har jeg ikke.... så for meg er valget enkelt :-) Enig?

Link to post

Bruddstyrken er vel for nytt tau. Fem år gammelt brukt tau utsatt for sol og salt har nok en annen bruddstyrke. Hvis dette skulle være i fortøyningsbåsen ville jeg godt for god dimensjon da salt og sol og sur nedbør er det kontinuerlige miljøet, i tillegg til at lengden som kan strekke seg er kort.

 

På min forrige båt på 4 tonn brukte jeg 16 mm stort sett over alt. På min nåværende på ca 10 tonn bruker jeg 18 mm i båtplassen, og 16 eller 18 mm på tur. 18 mm tar dog veldig stor plass, men det er litt ekstra å gnage på om jeg må tauet utsettes for det.

Link to post

Tampene mine ligger mellom 16 og 20 mm.

Med gummidempere og kauser i spleisene har det aldri vært problemer.

Men etter noen år er nok tiden kommet for å bytte ut til nytt tauverk når "old man winter" igjen melder sin ankomst.

 

Det som forundrer meg når en rusler kailangs er den utsrakte bruken av billige "karabinere" som mange litt mindre båter benytter.

Disse er ofte huket innpå en fortøyningsbøyle i baugen.

Vi testet en del slike i strekkbenk og de dårligste begynte å deformeres allerede på noen titalls kilo.

Link to post

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår de råd, der er om dimensionering af tov.

 

Jeg bruger 16 og 18 mm men det er ifølge disse råd alt for lidt til min 11 tons båd. Men brudstyrken på fx 16 mm er opgivet til over tre tons. Men beslaget på broen ville helt sikkert blive rykket af langt tidligere. Jeg kan ikke se for mig at det skulle kunne tåle over tre tons.

 

Jeg har da heller ikke haft nogen problemer med slid eller brud. På den faste plads har jeg gummikødben som rykaflastere og truer en storm, så sikrer jeg med yderligere to liner fra de midterste pullerter til et andet punkt på broen.

Link to post

Jo, tau ryker. ser det hver vinter i havnen vår. Gamle tau av dårlig kvalitet, kombinert med båteiere som ikke " eier " båt mellom oktober og april..

Det er store kvalitets forskjeller på tau, billige nylontau tåler f.eks dårlig sol, og svekkes raskt etter noen år. Så kvalitet er viktigere en tykkelse...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår de råd, der er om dimensionering af tov.

 

Jeg har da heller ikke haft nogen problemer med slid eller brud. På den faste plads har jeg gummikødben som rykaflastere og truer en storm, så sikrer jeg med yderligere to liner fra de midterste pullerter til et andet punkt på broen.

 

Ja hjemligheten er gummi rykk-avlastere båt 17 t fortøyningstau 18 til 22mm og to 35mm som er brukt 4 ganger på 30år.

Og når jeg må doble opp en fortøyning så er de like stramme.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hm....

 

Husker noen artikkelen i et av de svenske båtbladene for 3-4 år siden hvor de testen faktisk bruddstyrke i en brukt "ankor-lina", den nylonrullen som mange bruker som ankerline? Den hadde vel oppgitt 2000-2500 kg som bruddstyrke når den var ny. Jeg husker ikke akkurat testresultatet, men jeg minnes at den røk på ca 500 kg.

 

Jeg vet ikke hvor fort tau svekkes, men å tro at et 5 år gammelt tau har tilsvarende bruddstyrke som når det var nytt kan være skummelt. Når en ligger fortøyd og draget går nederst på pulleren langs dekk kan draget bli rimelig høyt før noe ryker i båten. Hos meg sitter de skrudd igjennom dekk hvor det er innstøpt en metallplate og forsterkninger, så om pulleren rives ut hos meg forsvinner hele metallplata, og da blir det et stort hull. Håper ikke det skjer.

 

Men det er vel ofte slik: en kommer langt med god tro, og jeg har god tro på tykt tau. Selvom det etter all sannsynlighet er overdrevet i forhold til hva som er nødvendig. Men tykt tau er i alle fall behagelig å holde i kontra tynt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...