Jump to content

Hva er den beste plotteren på markedet?

Knutzen1

Recommended Posts

Jeg finner ikke noe som heter MacSea TZ. MaxSea TZ. Og i FAQ på www.maxsea.no finner jeg at dette ikke kan kjøres på Mac, annet enn ved kjøring av Windows i dual boot. Som erke-mac'er gjør jeg ikke det da, jeg mener ærlig talt!! :wink:

Men nysgjerrigheten har tatt meg. HVA er dette for et system? Jeg finner det ikke til salgs eller nedlastning noe sted, og det virker som flere kartsystemer kan brukes. Kan du gi noe nærmere info om dette? Helt konkret, må det kjøpes? Lastes ned fritt? Type kart? Hvor??

MaxSea time Zero Heter programmet,knall bra :smiley:http://www.maxsea.no/kartsystemer/time-zero-pro/time-zero-plot

Vanskelig å anbefale uten å kjenne bruksområdet /-modus.. Generelt gjelder at jo raskere båt, jo større skjerm! Skal den stå ute, er jo vannsikring og lesbarhet i sol viktig. Skal den integreres mot autopilot, VHF, vindinstrumenter etc kommer et nettbrett til kort. AIS blir stadig viktigere - også i MOB situasjoner. Skal den brukes på lengre ferieturer, må det være enkelt å sette ut waypunkt / ruter. Kartografien er også viktig, både oppgraderingspriser, størrelse på kartområdene og priser. Skal den brukes i kaldt vær, må det være mulig å betjene den med hansker. Har du nettverk i båten fra før, kan det være greit å holde seg til samme fabrikat, du får gjerne noen tilleggsfunksjoner med samme fabrikat. Lykke til!

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Har gjort meg negative erfaringer med trykkfølsom skjerm i cockpit. Hver gang en stor sjø slo inn over båten og traff skjermen så hoppet plotteren over i en annen modus. Veldig irriterende og også et problem sikkerhetsmessig. Kunne kanskje vært løst med en type tastelås men det tror jeg ikke denne Garmin-plotteren hadde.

Verken B&G Zeuss eller Garmin tilbyr jo skikkelige (C-map) kart til sine plottere. :lipseal:

De leverer jo heller ikke bra radarløsninger, sammenlignet med Furuno. :lipseal:

Edit: De pusher ofte nye MFD ut, uten å oppdatere resten av marine systemene sine. ( radar, autopilot, ais, vhf )

B&G Zeus er det samme som simrad NSE og NSS. De støtter nå C-Map formaert for Navico (Simrad/B&G/Lowrance) De spesielle C-Map kartene er ikke sluppet for Norge enda, men det er sannsynligvis like før. Når dome (kakeboks) radar så har Navico i dag produkter som er et trinn eller to bedre enn det som Furuno tilbyr. Spesielet 4G versjonen av bredbåndsrarderen er suveren, men også 3G er bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...