dreamen Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Jeg finner ikke noe som heter MacSea TZ. MaxSea TZ. Og i FAQ på www.maxsea.no finner jeg at dette ikke kan kjøres på Mac, annet enn ved kjøring av Windows i dual boot. Som erke-mac'er gjør jeg ikke det da, jeg mener ærlig talt!! Men nysgjerrigheten har tatt meg. HVA er dette for et system? Jeg finner det ikke til salgs eller nedlastning noe sted, og det virker som flere kartsystemer kan brukes. Kan du gi noe nærmere info om dette? Helt konkret, må det kjøpes? Lastes ned fritt? Type kart? Hvor?? MaxSea time Zero Heter programmet,knall bra http://www.maxsea.no/kartsystemer/time-zero-pro/time-zero-plot Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 MaxSea time Zero Heter programmet,knall bra http://www.maxsea.no/kartsystemer/time-zero-pro/time-zero-plot Jaha? Og rent bortsett fra at det er "knall bra", hva mer? Er like klok jeg... Det er gratis? Kan brukes på min MacBook PRO?? Eller kanskje ikke? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Norskipper Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Vanskelig å anbefale uten å kjenne bruksområdet /-modus.. Generelt gjelder at jo raskere båt, jo større skjerm! Skal den stå ute, er jo vannsikring og lesbarhet i sol viktig. Skal den integreres mot autopilot, VHF, vindinstrumenter etc kommer et nettbrett til kort. AIS blir stadig viktigere - også i MOB situasjoner. Skal den brukes på lengre ferieturer, må det være enkelt å sette ut waypunkt / ruter. Kartografien er også viktig, både oppgraderingspriser, størrelse på kartområdene og priser. Skal den brukes i kaldt vær, må det være mulig å betjene den med hansker. Har du nettverk i båten fra før, kan det være greit å holde seg til samme fabrikat, du får gjerne noen tilleggsfunksjoner med samme fabrikat. Lykke til! Sitér dette innlegget Sailing - the most expensive way to travel in discomfort.... Link to post
windyén Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Har selv en Garmin 5008, knallgod plotter som er enkel i bruk med touch skjerm, du trenger faktisk ikke å lese bruksanvisningen, bare det er nesten god nok grunn...:-) Et litt rimeligere alternativ er 720, litt mindre, men ellers temmelig lik. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Noen som har erfaring med å ha en Raymarine E serie nede og en wifi streamet klone til ipad på fly? Vil det kunne fungere, eller vil oppdateringen gå for tregt? Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Noen som har erfaringer med B&G Zeus touch? Vurderer sterkt en slik i stede for Raymarine e7, men sliter med å komme til en konklusjon... Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Zeuss/nss har et betydelig bedre brukergrensesnitt enn raymarine. Seiler du er zeus absolutt førstevalget! Sitér dette innlegget Link to post
Brightbull Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Garming 720S er garantert noe du ikke vil angre på. En liten kartplotter med berøringsskjerm som har de samme funksjonene som de største plotterne Garmin har, som for eksempel NMEA2000, radar, AIS, radaroverlay osv. Er ikke svindyrt heller. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
lano2 Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 (redigert) Verken B&G Zeuss eller Garmin tilbyr jo skikkelige (C-map) kart til sine plottere. De leverer jo heller ikke bra radarløsninger, sammenlignet med Furuno. Edit: De pusher ofte nye MFD ut, uten å oppdatere resten av marine systemene sine. ( radar, autopilot, ais, vhf ) Redigert 8.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Har gjort meg negative erfaringer med trykkfølsom skjerm i cockpit. Hver gang en stor sjø slo inn over båten og traff skjermen så hoppet plotteren over i en annen modus. Veldig irriterende og også et problem sikkerhetsmessig. Kunne kanskje vært løst med en type tastelås men det tror jeg ikke denne Garmin-plotteren hadde. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Verken B&G Zeuss eller Garmin tilbyr jo skikkelige (C-map) kart til sine plottere. De leverer jo heller ikke bra radarløsninger, sammenlignet med Furuno. Edit: De pusher ofte nye MFD ut, uten å oppdatere resten av marine systemene sine. ( radar, autopilot, ais, vhf ) B&G Zeus er det samme som simrad NSE og NSS. De støtter nå C-Map formaert for Navico (Simrad/B&G/Lowrance) De spesielle C-Map kartene er ikke sluppet for Norge enda, men det er sannsynligvis like før. Når dome (kakeboks) radar så har Navico i dag produkter som er et trinn eller to bedre enn det som Furuno tilbyr. Spesielet 4G versjonen av bredbåndsrarderen er suveren, men også 3G er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefart Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Garmin har lås på touch skjermer ved å trykke en gang på power knappen. Da kommer det opp en meny for lysjustering og låsing av skjerm. Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Så da forstår jeg det slik at c-amp er bedre enn Navionics? Hva da om en skal få iPad til kommunisere med plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 (redigert) Både Raymarine og Simrad / Navico har løsninger til at betjene plotteren fra en ipad/iphone. Det kræver et wifi modem tilsluttet til en pris på cirka 1500,- men app'en er vist gratis. http://www.simrad-yachting.com/en-US/Products/GoFree-Wireless-Technology/ Redigert 13.Mai.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.