Jump to content

Minus/Jording via motorblokk

Runner

Recommended Posts

Jeg har lest en en del tråder om Strøm i båt her på siden.

Har fremdeles et spørsmål jeg håper noen av strømekspertene kan svare på:

I min Maxi Fenix (seilbåt) er minus på forbrukskretsen koplet via motorblokka og til minus på forbruksbatteriet. Jeg oppdaget det da jeg skulle demontere motoren, og arbeidslyset forsvant.

Det elektriske anlegget er ellers greit nok. Jeg har likevel tenkt å oppgradere forbrukskretsen med nytt panel og tykkere kabler.

- Bør jeg i samme slengen kople minus direkte fra hovedbryter til batteriet, eller er det en spesiell grunn til at minus er koplet via motorblokka?

Mvh Trim V

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Hvorfor ikke si som Ole Brum; "Ja takk, begge deler".

Med andre ord; hvorfor ikke la den kabelen som ligger til motorblokken bare ligge  -  og så eventuelt supplere med en som går fra minusen på batteriet til minussiden på hovedbryteren til forbruk (hvorfor har du forresten hovedbryter i minusen?)

Mitt poeng er at alle minusene godt kan henge sammen, det kan nemlig spare deg for adskillige "merkverdige" feil som har en tendens til å opptre med "flytende jord" og tilhørende potensialforskjeller.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du kan ikke koble fra minusen dersom du har 1-polt instrumentering. Når minus er koblet til blokka så er det sannsynlig at du også har minus til gods på dynamo og startmotor.

Skal det ha noen hensikt å isolere blokka må ALT motorelektrisk være to-polt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hvorfor ikke si som Ole Brum; "Ja takk, begge deler".

Med andre ord; hvorfor ikke la den kabelen som ligger til motorblokken bare ligge  -  og så eventuelt supplere med en som går fra minusen på batteriet til minussiden på hovedbryteren til forbruk (hvorfor har du forresten hovedbryter i minusen?)

Takker for svar.

Ole Brum varianten høres ut som en god ide.

Nei, jeg har ikke hovedbryter på minusen; Det er bare fredag i dag  :lol:

SveinHa; Jeg har nok 1-polet anlegg. Så ditt tips er også riktig. Mitt problem var ikke å isolere blokka, men å få best mulig minus.

Mvh Trim V

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...