windy26 Startet 28.April.2013 Link til dette innlegget Startet 28.April.2013 Jeg har en Volvo 31 A 1987 modell som går veldig bra og bruker ikke noe spesielt med olje den går også pent på tomgang uten ulyder , men den ryker noe helt Jæ...... ved oppstart og litt ved rolig gange i 6-7 knop , tenkte enten å skifte hele motoren med noe annet eller overhale til B verson stempler og foringer++ lager pakninger osv , jeg har tenkt å utføre jobben selv da jeg er mekaniker å ser ikke det som noe problemer , er det noen her på forumet som kan gi meg noen råd og hvor det er rimeligst å handle deler så kan jeg se hva det vil koste meg å se om det er lønnsomt , vil vel tro at denne motoren envt uten gearkasse er lite værdi , men usikker på prisen kansje 25-30 tusen? Alle innspill mottas med takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 (redigert) Mulig jeg kan greie det for 30 men, det kan fort bli mange tillegg. Spøk til side. Skru ut dysene (brennstoffventilene) og få de sjekket og juster ventilene ( klaringen på vipp-armene) så tenker jeg du har "ny motor" Sikkert ikke mange timene motoren har godt.' Og det er den største feilen, at de er kjørt for lite. Vet om en Ford motor i en båt som ble skiftet ut etter 84 000 timer P.G.A av Veldig høyt oljeforbruk. Her handlet jeg mine dysedeler. http://www.okonomi-deler.no/ Ps. har du en Bosch/Sims brennstoff pumpe som skal ha oljeskift hvert 150 time. Redigert 28.April.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
larban Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Jag fick tag i bra begagnade kolvar och foder, inga vändkanter 3000 sek. när jag uppgraderade min. renoveringen kostade ca 15000 totalt. Ring runt till pentamarinor och kolla om du kan hitta beg. inte ovanligt att det plockas ur motorer som gått under 500 timmar, pga att någon annan del har brustit. Kolla med berntsen marin, kan säkert skicka om han har delar. https://www.google.se/search?q=berntsen+marin&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&client=safari Har du tid så är motorn enkel att jobba med. Följ verkstadshandboken noga. /Lars Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Skal du bli kvitt røyken, holder det ikke med dysesjekk og ventiljustering. Du må oppgradere til B-versjon, og dette innebærer nye stempler/foringer, nye dyser og oppjustering av dieselpumpe. Vi snakker vel fort om 50K+ her. Om det er verdt det? Tja? Ikke hvis du går i planer om å bytte båt. Er du fornøyd med båten forøvrig og ønsker å beholde den er det utvilsomt lønsomt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
windy26 Svart 28.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Det kan helt klart bli mye penger , kansje greit å skaffe en 41 P motor istedet den er jo nyere og passer nesten ned i motor rommet , roligere og mere støyfri også , men det er jo mellomlegget som teller også ,hvor mye kan en slik motor være salgbar for? uten gearkasse , kan jo brukes som den er ,men ryker en del ,sikkert mange timer ennå da den går veldig pent og bruker ikke olje, noen synspunkter på verdi? 30-35000 ? i deler vil den sikkert være vært en del?! vis jeg skulle overhale blir det stempler/foringer , råde/Bærelager , alle pakkninger/simringer , Tror toppen er ok , skifte av ventiltettninger , sjekk av dielsepumpe? er vel 50000 for vekk , jobben tar jeg selv , men mye penger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.