Jump to content

hvor mye vil det koste å overhale en Volvo 31A motor?


windy26

Recommended Posts

Jeg har en Volvo 31 A 1987 modell som går veldig bra og bruker ikke noe spesielt med olje den går også pent på tomgang uten ulyder , men den ryker noe helt Jæ...... ved oppstart og litt ved rolig gange i 6-7 knop , tenkte enten å skifte hele motoren med noe annet eller overhale til B verson stempler og foringer++ lager pakninger osv , jeg har tenkt å utføre jobben selv da jeg er mekaniker å ser ikke det som noe problemer , er det noen her på forumet som kan gi meg noen råd og hvor det er rimeligst å handle deler så kan jeg se hva det vil koste meg å se om det er lønnsomt , vil vel tro at denne motoren envt uten gearkasse er lite værdi , men usikker på prisen kansje 25-30 tusen?

Alle innspill mottas med takk :-)

Link to post

Mulig jeg kan greie det for 30 men, det kan fort bli mange tillegg.

Spøk til side.

Skru ut dysene (brennstoffventilene) og få de sjekket og juster ventilene ( klaringen på vipp-armene) så tenker jeg du har "ny motor"

 

Sikkert ikke mange timene motoren har godt.'

Og det er den største feilen, at de er kjørt for lite.

Vet om en Ford motor i en båt som ble skiftet ut etter 84 000 timer P.G.A av Veldig høyt oljeforbruk.

 

Her handlet jeg mine dysedeler.

http://www.okonomi-deler.no/

Ps. har du en Bosch/Sims brennstoff pumpe som skal ha oljeskift hvert 150 time.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jag fick tag i bra begagnade kolvar och foder, inga vändkanter 3000 sek. när jag uppgraderade min. renoveringen kostade ca 15000 totalt. Ring runt till pentamarinor och kolla om du kan hitta beg. inte ovanligt att det plockas ur motorer som gått under 500 timmar, pga att någon annan del har brustit. Kolla med berntsen marin, kan säkert skicka om han har delar. https://www.google.se/search?q=berntsen+marin&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&client=safari

Har du tid så är motorn enkel att jobba med. Följ verkstadshandboken noga. /Lars

Link to post

Skal du bli kvitt røyken, holder det ikke med dysesjekk og ventiljustering. Du må oppgradere til B-versjon, og dette innebærer nye stempler/foringer, nye dyser og oppjustering av dieselpumpe. Vi snakker vel fort om 50K+ her. Om det er verdt det? Tja? Ikke hvis du går i planer om å bytte båt. Er du fornøyd med båten forøvrig og ønsker å beholde den er det utvilsomt lønsomt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det kan helt klart bli mye penger , kansje greit å skaffe en 41 P motor istedet den er jo nyere og passer nesten ned i motor rommet , roligere og mere støyfri også , men det er jo mellomlegget som teller også ,hvor mye kan en slik motor være salgbar for? uten gearkasse , kan jo brukes som den er ,men ryker en del ,sikkert mange timer ennå da den går veldig pent og bruker ikke olje, noen synspunkter på verdi? 30-35000 ? i deler vil den sikkert være vært en del?!

vis jeg skulle overhale blir det stempler/foringer , råde/Bærelager , alle pakkninger/simringer , Tror toppen er ok , skifte av ventiltettninger , sjekk av dielsepumpe? er vel 50000 for vekk , jobben tar jeg selv , men mye penger

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...