Jump to content

Tråden for snekkeseilere

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Snekkeseilere er en sjelden rase og lite brukt begrep. Ikke seilbåt, ikke motorseiler men snekkeseiler. Typisk en ordinær snekke utstyrt med rigg, kanskje litt ekstra ballast, kanskje litt mer kjøl, men i hovedsak en vanlig snekke. Som regel kunne man selv velge om båten skulle leveres med eller uten rigg. Dette var en båttype som vel hadde sin periode på 70-80 tallet. Vet ikke om det leveres ny snekkeseilere i dag.

Her kan vi dele erfaringer om denne litt uvanlige båttypen.

En liste over typiske snekkeseilere jeg har fått med meg:

Sandvik 25 og 28.

Viksund i ulike varianter (har ikke oversikt)

Saga 27

Johnson 24

Fyll gjerne på med flere båter og erfaringer.

Guest Avmønstret#

Sandvik 25 og 28

Viksund 25, 25-27-31 Columbi, 31 Goldfish,880 Frontier, ++

http://www.viksundboats.no/eldre-modeller

Saga 27
Johnson 24

Albin 25

Hasla 26

Nidelv 24 (?)

Joda tour 24 (?)

Er litt i tvil ang noen av Viksund båtene, er det motorseilere eller er det snekkeseilere? Veldig mange har jo avmastet og går som snekker i dag, men enkelte modeller ble solgt som motorseilere, men kunne stort sett også leveres uten rigg (men ikke alle tror jeg...?).

Guest Avmønstret#

Kilder for mer informasjon om snekkeseilere er ikke lett å finne. Men Viksund har hjemmesider med en del stoff om eldre modeller, Sandvik har noe brosjyremateriell og noe småtteri ligger også på erfaringsdatabasen på BP. For de med Saga 27 snekkeseiler så er det en del dansker som har rigg på sine snekker, men dessverre har ikke nordmenn tilgang til de danske Saga sidene. Det er en del informasjon rundt Albin 25, også forum osv, men som i de fleste tilfeller så er båtene avrigget og informasjon ifht dette er begrenset.

Litt usikker på om jeg ville puttet Viksund 31 under kategorien snekkeseiler? Klart Inger skarpseiler, men hva jeg ville kalle motorseiler med trykk på motor. I samme kategori som min motorseiler, en Johnson 900.

( bildet under viser en søsterbåt)

bilde

Ikke alltid greit å vite hvor dette skille skal trekkes, men at Viksunden har selvlensende cockpit og tåler en solid vindkule synes jeg er en god grunn til at den kan kalles motorseiler...

Jeg synes egentlig det er synd at de fleste snekkeseilerne er avrigget. Synet av dem representerer for meg bildet av det langsomme, upretansiøse, gode liv på fjorden. Å drive langsomt på slør en rolig solskinnsdag, med kaffekjelen satt over, og reiseradioen pludrende i bakgrunnen. Det man ikke har av framdrift på disse båtene tas igjen i avdrift. Ingen bekymringsrynker i panna over høye drivstoffutgifter og avdrag på båtlån... Om man gjør narr av disse båtene har man kanskje misforstått hvem som er de virkelige livsnyterne?

Kosen er viktig, men enda viktigere er den egentlige hensikten med rigg på ei snekke som etter min mening er å stabilisere båten i sjø og dermed leve med mye mindre slingring og bevegelse som er typisk for motorbåter. I tillegg kommer sikkerheten inn, en kan fint ta seg inn i havn dersom motoren svikter og det er litt vinddrag. En klassisk motorseiler har de samme egenskapene, men er gjerne tilstrekkelig rigget til å gi et godt bidrag til framdriften, og til dieselbudsjettet..

Guest Avmønstret#

Skal ikke dra det for langt men er ikke snekkeseileren egentlig den siste og moderne rest av den tradisjonelle norske bruksbåten? Hurtiggseilende båter med kjøl er historisk sett en importert greie, og ikke er det lenge siden heller. Plastsnekkene bygger på tradisjonen med tresnekker som igjen bygger på ulike norske trebåtvarianter før motoriseringen tok over i Norge.

Er snekkeseileren det siste moderne utrykket og den faktiske bærer av norsk bruksbåttradisjon. En ekte norsk tradisjons- og kulturbærer?

Jeg vil påstå at båter med (seil) kjøl ikke er det. Jeg vil påstå at båter med planende og halvplanende skrog ikke er det, og da er det i hovedsak snekka igjen. Et tradisjonelt deplasementskrog med tradisjonelle egenskaper, egnet for deplasementsfart både for motor og seil. Ikke suveren på noen av delene i moderne målestokk men som gir den allsidigheten og tryggheten som tradisjonelle bruksbåter hadde.

I farten kan jeg ikke komme på noen andre norske båttyper enn snekke basert på et historisk tradisjonelt skrog som har blitt masseprodusert av mange ulike aktører langs hele kysten. Først i tre, så i plast.

Guest Avmønstret#

Jeg synes egentlig det er synd at de fleste snekkeseilerne er avrigget. Synet av dem representerer for meg bildet av det langsomme, upretansiøse, gode liv på fjorden. Å drive langsomt på slør en rolig solskinnsdag, med kaffekjelen satt over, og reiseradioen pludrende i bakgrunnen. Det man ikke har av framdrift på disse båtene tas igjen i avdrift. Ingen bekymringsrynker i panna over høye drivstoffutgifter og avdrag på båtlån... Om man gjør narr av disse båtene har man kanskje misforstått hvem som er de virkelige livsnyterne?

I motsetning til "ekte seilbåter" så er det ikke pinlig å gå for motor med en snekkeseiler. Riggen kan brukes som godværsrigg, kun når en ønsker å seile, og ikke minst som nødmotor hvis det trengs, og definitivt som stabilisator om det er mye rulling pga sjø.

Men om man overhodet ikke har noe forhold til seiling og er er en "ren motorbåtmann" så skjønner jeg jo at riggen blir tatt av. Selv syns jeg usikkerheten ved å gå med en motor som begynner å dra kraftig på åra gjør at riggen absolutt må være på.

Og opplevelsen av å gli lydløst utover fjorden mens en koser seg er lik i ei snekke som i andre seilbåter, med mindre man ønsker å bevege seg mot vinden da... :-)

Guest Avmønstret#

Jeg har bare prøvd solskinnseiling med Sandvik 28 og da glir den avsted uten dramatikk av noe slag. Veldig behagelig å bare sige avgårde lydløst på en fin dag.

Men nå som jeg får orden på riggen (har måttet fikse mastefot, bytte noen riggbolter, fall og et stag, samt lappe seil) så kommer jeg til å prøve seiling med mer vind og bølger.

Forrige eier av vår båt utstyrte Sandviken med et større ror for å klare å slå mot vinden, men det større roret gjorde at proprellstrømmen vrei båten når vi gikk for motor så vi har byttet tilbake. Må nok satse på kuvending om det trengs, eller et lite dytt med motoren for å komme gjennom vindøyet.

Leste om en som gikk/seilet til Skagen med en Saga 27 med rigg. Etter hva han skreiv så var den ikke særlig retningstabil for seil og med en del sjø, det ble mye ratting. Med tanke på skrogfasong og hvor lite roret er på en snekke ifht en "ekte" seilbåt så skjønner jeg det. Men tar jeg feil om jeg tror Saga har mulighet for å koble til en rorkult for seiling? Det vil jo gi en bedre opplevelse enn et lite snekkeratt.

Har sett på diverse Sagaforum (det internasjonale og forsiden av det danske) at det er flere som har rigg på sine båter, men riggen til Saga er jo strengt tatt veldig liten/lav, men blåser det nok eller en trenger støtteseil for motorseiling så er det vel gode greier.

Men jeg skal melde tilbake mine erfaringer når de kommer, jeg liker vesentlig bedre å seile enn å gå for motor så det kommer ikke til å stå uprøvd. :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#

bilde

En Johnson 24 i fint driv, noe modifisert med baugspryd. Dette er en svenske som skriver litt på marineforum.se. En kuriositet er at han har festet 10kg bly i toppen av masta da (han mener) det gir en mer behaglig gange i sjøen.

Han skryter over seilegenskapene og skriver at han kan seile urevet opp til 10ms.

Guest Avmønstret#

Jeg har storebroren til Johnson 24, og tror nok at j24 må plasseres i kategorien snekkeseiler+.

Tror denne er tegnet med rigg. Konstruktøren, som jeg mener heter Bo Johnson har såvidt jeg vet ellers tegnet seilbåter og motorseilere. (Vel: Johnson 30 ble vel også solgt som ren motorbåt...)

Aner egentlig ikke hvor grensa skal gå, men kalesje og ikke selvlensende vil jeg si er snekke, sånn grovt sett. Ut fra hva svensken skriver så brukes samme skroget som Johnson 24 til fiskebåter i sverige og regnes som en svært god sjøbåt. Men den ligner jo mindre på tradisjonelle norske snekker enn andre båter. Og ble den ikke levert i versjon(er) uten rigg så må det jo egentlig være en motorseiler..??

Det er jo absolutt et poeng om de er tegnet for rigg, men om en ser på de norske snekkene som er levert med rigg så har de alle (tror jeg da, noe annet ville vel være rart også) en del kjøl i forhold til en del andre snekker. Feks ble Saga 24 tegnet for rigg, Eivind Bamble var inne i bildet for å sikre seilegenskapene og båten får ok kritikk for akkurat det:

------------

Men det som er nytt og som gjør Saga 24 til et virkelig interessant bekjentskap, er naturligvis kombinasjonen av en tradisjonell motorsnekke og en brukbar turseiler. Og det har faktisk langt på vei lyktes å få til en brukbar kombinasjon. Båten seiler like godt som mang en motorseiler, den er uvanlig retningsstabil og går godt i sjøen.

http://www.batborsen.no/index.php?page=vis_artikkel&ArtikkelID=11&from=10

----------------

Uten at jeg vet det så tror jeg nok konstruktøren hadde seil i bakholdet når han tegnet Sandvik 26 og 28 også. De har en del kjøl, og kjøldybde i forhold til mange andre snekker og det ligger original ballast nedi kjølen, vet ikke om den er det i versjonen uten rigg? Utover det kan jeg ikke se at det er noe som tilsier at rigg er tiltenkt utover at "alt passer" om man velger å sette en rigg på. Det har kanskje like mye med at snekketypen sitt utseende og konstruksjon stammer fra bruksbåten med rigg slik at det uansett passer greit inn på en tradisjonell snekke? Både Sandvik 26 og 28 er presentert med rigg i salgskatalogene, men også uten.

Ikke godt å sette noen kriterier egentlig. Det er jo et konstruert begrep.

Far har en Nordic 81 (27 fot) Han vil si at det er en motorseiler, jeg vil nok heller kalle det en snekke(seiler) Men den har faktisk deltakerplakett fra en tidligere eier fra Færderseilasen på et skott :yesnod: Finsk konstruksjon. Finnene hadde vel endel av denne typen på 70 tidlig 80 tall. Alle bildene er fra søsterbåter.

bilde

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...