Jump to content

Tråden for snekkeseilere

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Jeg synes egentlig det er synd at de fleste snekkeseilerne er avrigget. Synet av dem representerer for meg bildet av det langsomme, upretansiøse, gode liv på fjorden. Å drive langsomt på slør en rolig solskinnsdag, med kaffekjelen satt over, og reiseradioen pludrende i bakgrunnen. Det man ikke har av framdrift på disse båtene tas igjen i avdrift. Ingen bekymringsrynker i panna over høye drivstoffutgifter og avdrag på båtlån... Om man gjør narr av disse båtene har man kanskje misforstått hvem som er de virkelige livsnyterne?

Jeg siterer deg fordi du traff "blink" med hva jeg selv tenker om dette.

Dette er for min del en svært velkommen tråd! Jeg har en Saga 24 med relativt kraftig motor, lett overdimensjonert propell (basert på "middels turtall = lite støy" for å oppnå skrogfarten, motoren leverer nok av hestekrefter til å gå på halve turtallet) og en rigg som skal monteres i år- en rigg hentet fra en Saga 27. Riggen er derfor lavere enn standard på Saga24, 6,5 m mast mot 8 m som ble levert på Saga24.

Saga24 har en semilang seilkjøl, Saga 27 har en ikke så dyp full-lengde langkjøl. Så av disse to er Saga 24 "mer" seilbåt enn Saga27. Saga27 har forøvrig også litt forskjellige utgaver av skrogformen under vann, da noen har en slags klump midt på.

Snekkeseilerne kom på tidlig 70-tall, i forbindelse med den første oljekrisa 1973-74. Den vinteren lå rasjoneringskortene klar hos myndighetene, og det var kjøreforbud med bil i Oslo annenhver dag. Bildene av kong Olav som løste billett på Holmekollbanen, er fra den gang. Jeg bodde på hybel i Oslo da, og det var litt rart å gå ut om morgenen, puste ren luft og sette fotspor i nysnøen i stille gater - ingen bilspor i sikte, midt i tjukkeste Oslo. Vi leste i avisene om handelsskip som eksperimenterte med seil over Atlanteren. - Og snekkeseilerne kom, der Saga 24 ble lansert i 1974, tror jeg.

Min Saga 24 er 77 modell. Jeg fikk sendt en mast over fra Vestlandet til den for flere år siden, og den har ligge og ventet på å monteres mens jeg har strevd med motoren. Nå er den (motoren) i Ship-Shape, ferdig installert. Den gamle propellen var dimensjonert for 20 hester og ble da mest for mixmaster å kalle, med de ekstra hestekreftene. Sagaen gravde seg mer ned enn fremover når jeg ga gass. Så jeg lærte meg litt om propellberegning og byttet fra 15x14 til 17x15 propell og skiftet samtidig hele drivlinjen med nytt cutless lager, pakkboks, aksling og klemflens.

Hele vitsen med å fortelle om motorbyttet, er at jeg fikk litt for "tung" propell, jeg får marsfart med 3500 i turtall som maks, mens motoren skulle gitt 3600 helt optimalt. Dette ga en ytterligere motivasjon for å montere masten jeg hadde liggende. Tanken er at i medvind får jeg sikkert nok hjelp av seilene til å oppnå arbeidsturtallet og et par knop ekstra. Motorens arbeidsturtall er lik maks turtall på denne motoren. Jeg skulle da få en marsfart på 8-9 knop i teorien. Og kan sige stille rundt i 5-6 knop med halve turtallet, det er jo under skrogfart og krever lite hestekrefter.

Oppriggingen er foreløpig mest teori, jeg måtte hoppe over en sesong i fjor pga sykdom. Men da jeg ringte Sagaboats (som er veldig hyggelige med oss gamle Saga-snekke eiere synes jeg), ble jeg kjent med at det var flere "skjær i sjøen". De seilsnekkene som ble levert uten rigg, hadde ikke fester for røstjern montert! Ballasten er på plass med 800 kg, men ikke fester for røstjern altså. Så det blir nok enda en vår med arbeid på båten og kortere sesong også i år. Men jeg tror den planlagte turen kan være innefor rekkevidde i år!

Jeg gleder meg noe sinnsykt til å tøffe ut fjorden og heise seil i medvind. Og forventningene til å få mindre rulling med heiste seil, samt å slå av motoren og nyte stillheten under veis når vinden er gunstig, er store! Jeg forventer en snekke som skal rulle mindre, og i tillegg kommer den ekstra tryggheten med å ha en tøymotor i reserve.

Hvor godt den seiler på kryss, skal bli spennende å se. Da Saga 24 kom, ble det skrevet at den seilte brukbart også på kryss. I våre dager kan det hende at det kan oversettes til at den seiler dårlig på kryss, alt etter hva man har å sammenligne med. Men jeg antar at man kan ha motoren i gang når man slår, og da mister man vel ikke så lett høyde, skulle jeg tro?

Hvis det er noen som har bilder av hvordan røstjernene ser ut og er plassert på en Saga 24, ville jeg gjerne vite det, forresten! Jeg har funnet min egen løsning som antagelig er litt overdimensjonert, slik som amatører ofte gjør for å være sikker...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Guest Avmønstret#

I en tidligere tråd ble det hevdet at forskjellen på seilbåt og motorbåt var om den kunne slå mot vinden. Hadde en fin seiltur i tåke og regnvær i dag, blåste en fin bris og jeg kan nå bekrefte at en Sandvik 28 fint kan slå mot vinden. Skal ikke skryte på meg at det ble stor fremdrift på kryss, men akkurat det å slå mot vinden gikk helt fint.

Bare å falle av for å få opp litt fart og så vrenge over. Når vinden minket måtte jeg la fokka stå litt til den bakket for å vri baugen over, men med litt vind så kunne vi slå direkte.

Seilte ut i åpent hav med dønninger og strømsjø og tok ned seila for å fiske. Da kan jeg love deg at det ble rulling, noe så helt i granskaugen. Hadde glemt å slå på låsen på kjøleskapet så x bokser drikkevarer og ørlite mat lå plutselig i full rulle på dørken og overalt. Skapet med glass i pentryet fant anledningen god for å tømme seg.

Fokkeslasken var veldig fornøyd med at det var en mast å klore seg til når seila var nede, han måtte krype på alle fire for å komme seg frem for å fire fokka.

Mao er rigg og seil svært anvendelig når en skal gå i sjø, i allefall i en Sandvik 28 da den rullet som besatt med sidesjø og uten seil oppe.

Forøvrig var hun stø som et tog for seil, holdt kursen som bare det, men skal bli gøy å prøve i mer vind.

-----------------

Noe annet. Har rullebom, sikkert veldig kjekt når en skal reve seilet, men til vanlig bruk syns jeg det var alt for tungvindt. Det blir forferdelig tungt å hale opp storseilet, og å sveive det inn på bommen når det skal ned likeså. Vi endte med å slippe seilet ned og surre det på bommen. Får heller bruke rullebommen når vi evt trenger å reve.

-----------------

Kjekt med hands on erfaring på snekkeseiling, sålangt veldig fornøyd. Oppsummert en saktegående og treg motorbåt, og saktegående og treg seilbåt. To halvgode blir en helgod ;-)

Pinkvin: rullebom er desverre ikke spesielt gunstig når man skal reve heller. Problemet er at når det blåser mye ønsker man lite bus i seilet, altså så stramt / flatt storseil som mulig. Med et rullerev får man langt mer bus når man rever.

Omtrent alle seilbåter som hadde rullerev på 80tallet er omgjort til "nedhalsreving".

Krever litt omkjøring, men er verdt det. På sailrite.com får du et komplett ombyggingskit til noen hundrelapper.

Husker Nidelv 24 hadde en slags kopp på dekk som man kunne skjære ut og putte i rigg. Har dog aldri sett en med rigg.

Jeg har faktisk seilet med en Nidelv 24!

Onkelen til min far hadde N-24 med rigg for mange år siden. Den ble solgt til Trondheim for ca15 år siden. Har aldri sett andre N-24 med rigg...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

• 3 uker senere...
Guest Avmønstret#

Propell 1: Tror nok du er litt optimistisk om riggen skal gi 2 knop på toppfarten når du går for motor. Riggen er ingen motor, det er nok mer riktig å tenke at riggen kan gi deg 0-5 knop uten motor og toppfart er for motor.

Tvert i mot så vil kanskje riggen ta en knop eller så fra toppfarten, alt etter vindforholdene.

----------------

Og jeg vet ikke forskjellen mellom riggen til Saga 27 og 24, men den til Saga 27 ser veldig liten ut. Vet du mastehøyden på de to? Riggen til Saga 27 er vel mer som støtteseil å regne. Saga 24 var jo rigget og har skrog/kjøl som tilsier at den kan seile relativt greit. Saga 27 er vel identisk i skrog og ballast med og uten seil?

Propell 1: Tror nok du er litt optimistisk om riggen skal gi 2 knop på toppfarten når du går for motor. Riggen er ingen motor, det er nok mer riktig å tenke at riggen kan gi deg 0-5 knop uten motor og toppfart er for motor.

Tvert i mot så vil kanskje riggen ta en knop eller så fra toppfarten, alt etter vindforholdene.

----------------

Og jeg vet ikke forskjellen mellom riggen til Saga 27 og 24, men den til Saga 27 ser veldig liten ut. Vet du mastehøyden på de to? Riggen til Saga 27 er vel mer som støtteseil å regne. Saga 24 var jo rigget og har skrog/kjøl som tilsier at den kan seile relativt greit. Saga 27 er vel identisk i skrog og ballast med og uten seil?

Som jeg har sagt i en annen tråd, så har jeg ikke prøvd ennå. Men for en teoretiker som meg (inntil videre) synes det fornuftig å tenke at fremdrift er fremdrift, enten den kommer fra propellen eller seilet? Poenget mitt var at jeg har litt for høy stigning på propellen, så det gjenstår å se om seilføringen gir den fremdriften som mangler for å få fullt turtall på motoren. Det mangler 100 omdreininger, så det skulle matche ett trinn for høy stigning bra tror jeg.

Saga 27 har en rigg som bare er ment som støtteseil ja. Den er 6,5 m høy bare! Nevnte dette i forrige posting også.

Saga 24 ble levert med kjøl og ballast, men ikke med røstjern eller fester for dette på de utgavene som ble levert uten rigg.

Saga 24 riggen var (er) normalt litt over 8 m og det er en helt annen mast enn den til Saga 27, mer solid og vanligvis satt opp som brøkdelsrigg.

Men dette visste jeg ikke da jeg fikk masta mi oversendt fra vestlandet, så jeg får heller montere det lille jeg har, tenker jeg.

De som seiler litt med Saga 27 forteller at de går jevnt over i 4 knop. Så det blir vel noe slikt for meg også, kanskje litt mindre fordi skroget er 3 ft kortere.

Jeg regner dermed med at min Saga 24 blir mest en snekkeseiler med støtteseil. Seilarealet blir "imponerende" 16 kvm hvis jeg har målt riktig! Bare gevinsten med å ha støtteseil, er etter min mening verdt installasjonen - om ikke annet så for å dempe rullingen. Så blir resten bonus både når det gjelder fremdrift, nyte stillheten når vinden blåser riktig vei, og den økte sikkerheten med to fremdriftsteknikker! Vinn-vinn - og vinn. Eller skulle jeg sagt "vind"... ;-) Hvis seilgleden tar tak i mellomgulvet, kommer Sagaen på markedet og jeg blir seilbåtkjøper.

Så får vi se da, om jeg blir skviset ut av motorbåtforeningen min pga dette. Jeg har allerede hørt bemerkninger om at jeg har kjøpt seilbåt, ikke motorbåt....Og det var før jeg hadde satt masten på! Humhum.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

• 3 uker senere...

En skal være klar over att selv en tom rigg demper bevegelse i båten. Det betyr at man kan ha glede av mastepinnen selv om en ikke seiler. Det store fordelen er etter min mening støttefunksjonen med seil i noe stor sjø. Å tro at en for noe særlig ekstra fart under motorseiling med vind under 30 knop kan en glemme. Derimot kan en spare noe diesel med dra pådraget litt tilbake og holde nesten samme fart (i god seilvind). Men sikkerheten med en ekstra framdrifts-mulighet er vel heller ikke å kimse av.

Jeg vil kalle Delfinen en snekkeseiler, tiltross for at det er en plattgatter. Joda, den er selvlensende, og har bakdør, men jeg forsøker meg med et nytt kriterie: hvorvidt designen er tilrettelagt for ferdsel på dekk under seil.

Her er dollbord standard snekkebredde, og det er neppe fristende for den type mannskap som slike båter ofte rommer, og bevege seg fra cockpiten til fordekk for å redusere seil, når det har blåst opp.

Guest Avmønstret#

Kan være enig i det :-). En snekkeseiler i gråsonen :-)

Fikk 10-12ms og skvalpesjø aktenfortvers forrige uke på vei tilbake til båtplassen. Heiste fokka og det gikk fra huskestue til behagelig motorseiling. Logga 3, 5 knop m gear i fri. Ikke ille med ei knøttliten fokke. Motorseilte behagelig i 5 knop.

Hadde ikke blitt så kjekk hjemtur for ungene om jeg ikke kunne heist seil.

• 3 år senere...
  • 11 måneder senere...

Ny på forumet, og båtløs for øyeblikket. Og ganske fersk med småbåter (men med noen år i utenriks som maskinist på tankere har jeg da litt saltvann i årene).

Har hatt lyst på plastsnekke en stund, og da særlig snekkeseiler.

Post gjerne flere bilder og tips.....

Så kanskje jeg kan begynne på min egen prosjekttråd etterhvert.

• 1 måned senere...

Ser ikke ut som om det har vært mye aktivitet på denne tråden på lenge, men jeg prøver meg alikevel.

Har akkurat kjøpt en Hasla 26 med seilrigg, men mens jeg venter på å få hentet den så lurer jeg på om det finnes et medlem som har bilde av seilriggen på denne, samt om noen kan ha liggende den originale handboken for båten?

Guest Avmønstret#
steppdeck skrev On 12.4.2017 at 8.39:

Tjuvlånte denne tråden litt. Er det mulig og montere rigg på hvilken som helst gammel plastsnekke eller kreves det dypere kjøl og mere ballast? Må det forsterkes mye i båten for å montere mast?

Spørs om du kommer til å lese dette da men ;-). På Sandviken jeg hadde var det ingen forskjell på kjøl eller ballast, men så er Sandvik 28 egentlig ganske dyp i utgangspunktet. Nå reiv jeg ikke ned skottkledning for å sjekke innfestinger men jeg må jo nesten tro at fester til vant osv hadde en solid bakplate, men det var ikke noe synlig. 

Sandvik 28, og de fleste "ekte" snekkene er jo fra panserperioden og svært solid bygget, så jeg tror ikke det vil være ekstremt krevende å ettermontere mast mtp forsterkninger. Men mtp kostnader ville jeg ikke gjort det. Rigging er dyrt så jeg ville vel prøvd å finne ei snekke med rigg selv om det er få av de. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...