Jump to content

Bruke Membran istedenfor antipest!?


Alternes.

Recommended Posts

Er det noen som har gjort dette før?? Jeg har i lengre tid spekulert i dette da jeg bruker våtromsmembran daglig i jobben og kan etter ettersigende bekrefte likhetene mellom disse to produktene. De er begge beregnet for å skape et 100% tett sjikt og er et plastikkprodukt, forskjellene jeg kan se er at membran er en del tykkere og mere elastisk. noe jeg ser på som positivt da det da trengs kun to strøk med memran for ogbygge et sjikt på 2-3 mm og er vesentlig vanskeligere og skrape av ved en eventuell grunnstøting eller berøring med noe i sjøen da det er vanskelig og lage riper/ hakk i sjiktet grunnet den høge elastisiteten. et tilsvarende sjikt koster deg ca 5-7 strøk med antipest til mangedobbling av prisen. Som sagt ser jeg mulighetene her for mulig et produkt som kan erstatte produsentenes høylytte tilrop og anbefalninger om kjøp av deres "superduper" produkter på dette område med til og med kanskje et bedre og mere varig resultat?

KNS MEDLEM

Link to post

Poenget med å bruke 2K Epoxybasert primer er at det, i tillegg til å være vanntett, gir det en svært god vedheft til polyester. Våtromsmembran vet jeg ikke hva er, men er det en 2K Epoxy er det vel egentlig det samme stoffet, men til halv pris? Og det siste gjør vel ingen ting?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

De det er snakk om her er og bytte ut antipesten med våtromsmembran ved fjerning av bunnstoffet helt ned til gelcoaten under vannlinjen. Det jeg ser for meg er følgende:

 

Allt bunnstoff fjernes ned til gelcoat

Egnet primer påføres

2-3 strøk våtromsmembran påføres til en tykkelse på opp til ca 3 mm tykkelse er oppnådd

Etter tørk så mattes membranen ned med ca 120 papir.

Eventuellt nytt lag Primer før påføring av bunnstoff.

 

Om membranen sitter tilfredstillende kan jeg nesten garantere at dette vil skape et vanntett sjikt som vil være meget mere ugjennomtrengelig for vann en antipest.

 

Regnskapet vil jo også bli noe helt annet en ved bruk av "båt merkede produkter" 0,7 l antipest koster vel ca 350 kr. Membran koster ca 1000-1300 kr per 15 kg :smiley:

 

Rem: Membran er nok desverre ikke 2-komponent.. om dette har stor betydning vet jeg ikke?

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post

Hva er poenget? Med det vanntrykket vi snakker om her gir Epoxyprimer et 100% vanntett sjikt. Er det tett så er det tett. Det kan ikke bli mere tett enn tett, eller? I tillegg får du 100% vedheft mellem epoxy og polyester noe jeg er usikker på om du oppnår med membran. Høres også ut til å være mye mer jobb med membran, med priming før og etter og sliping mellom. Epoxy legger du 4 lag direkte uten å slipe mellom.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Poenget her er at primeren du refererer til koster deg 1000% mere en membran, elastisiteten er også et moment. et underlag av antipest/primer er et relativt hardt plastikk underlag som man lett kan påføre riper og hakk som igjen vil fjerne dennes misjon. tykkelsen til membranen gjør også at du neppe vil trenge mere en 2 strøk. så her er det også tidbesparelser til den som eventuellt måler båtlivet minutter og timer.

 

Beskrivelsen over er vel heller en høytflyvende og helgarderende tanke. Det er godt mulig du slipper og påføre noe som helst primer mellom sjiktene.

 

Som du er inne på TKB, så kan membranen slippe under de rette forutsettningene. Om underlaget ikke er 100% tørt gir det dårlig heft og det er nok det som har skjedd i ditt tilfelle. Jeg drister meg til og holde med Eureka her og kanskje prøve dette i liten skala på fks en jolle for og se om dette kan være en varig løsning. Men det hadde jo vært veldig opplysende om det faktisk er noen her inne som faktisk har prøvd dette under vannlinjen

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post

alternes;dette går ikke bra.iom at du bruker dette i jobbsammenhen,så går jeg utifra at du er murer.Det er jeg og.

for det første så vil vanlig vannbasert membran løse seg og nå de blir stående i vann,uten mulighet for tørk av og til....bare eksperimenter selv ved og gjøre følgende;smør to lag med membran oppi en bøtte og la tørke. fyll den så opp med vann.etter ca 12-14 dager,så har membanen gått i oppløsning.

 

det samme skjer viss du legger baderomsmembran på en terrasse..ved lange perioder med regn,uten tørke,så løser den seg opp og flisene slipper.

der må vi altså bruke en sementbasert membran.

 

Altså;det går ikke!

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Men er to-komponent epoxy helt tett da? En annen sak er vel om det er nødvendig med en slik "tetting". Det er ihverfall ikke mange båter som har fått osmose selv uten epoxy (antipest). Dog har jeg brukt det selv da jeg jeg skrapet vekk gammelt bunnstoff, men tror det hadde gått like bra uten. Båten står jo på land 7 mnd av året....

Link to post

Temaen forteller meg om at det er på tide at forbrukeren bør kreve at båtene blir konstruert - støpt med epoksy , eller i det minste vinylester i all ettertid. Mye av "driden" man erfarer ved bruk av polyester som matrise - binde stoff, hadde vært unngått ... Kjenner polymer bransjen, og at de bruker fortsatt polyester skjønner jeg ikke...(bortsett fra at det er rimeligere, og at regningen sendes over i ettertid til forbrukeren)

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post

Det stemmer det at jeg er murer beauty. Selv er jeg ren murer og driver forholdsvis ikke så mye med flis så her har du kommet frem med en del informasjon som jeg selv ikke har tenkt nevneverdig over, men som du nevner så stemmer det godt med din beskrivelse ved nærmere ettertanke, jeg la selv membran i et gammelt støpt sluk for en sluk for en del år siden, og dette slapp og løste seg opp innen rimelig kort tid.. Så da er nok saken grei::: vi går ikke for membran under vannlinjen :nonod: Men tanken var god :lol:

KNS MEDLEM

Link to post

Igboat: Tror neppe det er mange "båtfolk" som synes det er ok med plastpest :thumbsdown: Det er sikkert en og annen som bruker båten 2 gang i året som ikke bryr seg med vedlikeholdet og hvordan båten deres ser ut, Men de som har båter som i utgangspunktet ser bra ut, med fine linjer, teak.. osv osv legger gjerne ned hundrevis av timer på vedlikhold og oppgraderinger for og holde båten pen og i god stand og da er det nok neppe store blærer i gelcoaten over og under vannlinjen som står høyest på ønskelisten.. Men til det lille mindretall som kanskje bare har krav til at båten flyter, kan sikkert plastpesten få utfolde seg nokså lenge uten at dette går på bekosting av sikkerheten??? (Dette er jeg langt i fra sikker på) vannintrengningen mellom skrog og gelcoat vil kanskje over tid føre til delaminering av skroget?

 

Nilspils: Membran teoriene er hivd på sankhtansbålet.. saken avsluttet) så noen flere spørsmål og spekulasjoner rundt dette emnet er ikke nødvendig

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post

Glassfiberskogene med poliester trekker vann , også om det er grunnet godt , enkelte skrog øker vekten med opptill 20% etter å ha ligget en del år på sjøen. Noe av pesten tror jeg skyldes frostspreng om skroget har tørket for lite før frosten kommer. Om en ikke gjør noe med "pesten" så blir skroget mer svamp aktig og trekker mer vann ettervert og brytes raskere ned.

Jeg brukte noe gammel bil lakk på et skrog og tynnet den med ca 50% tynner og det trakk seg inn i det da tørre skroget og etter ,tror det var 3 strøk så var skroget mettet og ett tykkere dekkende lag ble lagt utenpå og den såkalte pesten forsvant på den båten.

Det går kanskje an å tynne ut det spesialstoffet som anbefales på samme måte og oppnå samme virkning , men det er lurt å spørre produsenten om det først for om det er mulig så burde det stått på bruksanvisningen.

Link to post

store blærer i gelcoaten over og under vannlinjen

 

Blærene oppstår aldri over vannlinjen.

De oppstår kun et sted.

Under helt tett epoksyprimer.

Nå er det sånn at de aller, aller fleste gelcoats er laget på vinylester. Tett nok.

Og de aller fleste seilbåter har et sjikt med isopolyester under gelcoaten. Hvordan det er på moptorbåter vet jeg ikke. Motorbåter er uinteressant.

Og da blir det sånn at dersom gelcoat er intakt har båten fullgod beskyttelse.

Vær klar over at ingen hadde hørt om plastpest før malingfabrikantene fortalte oss om det. Og ha bak øret at ingen båter hadde "plastpest" før epoksyprimer ble markedsført.

Link to post

Mulligan: at plastpest ikke kan oppstå over vannlinjen stemmer ikke. Ellers er jeg mer en enig med deg, Plastpest er nok noe vi neppe trenger å bekymre oss stort over og som du er inne på er det mye spekulasjoner runt slike fenomener fra produsenter, for og utnytte dette til det fulle i et økonomisk perspektiv. osv. For alt vi vet kan disse midlene produsentene prakker på oss nettop forårsake nevnte problemer for nettop og snyte oss lag på lag for maksimal profitt.. Det høres kanskje drøyt ut i manges ører, men for de som ikke har fått det med seg så lever vi i en verden der det er hensynet til profitten som styrer det meste.. så hvem vet. At man ikke hadde hørt eller sett plastpest før henger sikkert sammen med at kvaliteten på båtene har gått drastisk ned,, for billigere produksjon, og kanskje også med sikte på et senere tidspunkt og få solgt oss produkter som "antipest" Hele denne bransjen her samarbeider hånd i hånd som alle andre bransjer i mer eller mindre grad.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post

bilde

 

bilde

 

Mye tullete påstander her. Det at plasten skulle ha blitt så mye dårligere de siste årene er ikke annet enn sprøyt. Tvert om. Moderne produksjonsmetoder sikrer et luft og blærefritt laminat med mye bedre styrke og holdbarhet enn hva vi så for få år siden. Likeens, at det skulle finnes en konspirasjon mellom båtprodusentindustrien og leverandørene av epoxy og antipest er også det reneste sprøyt og oppspinn.

At "motorbåter er uinteressant" forteller jo mye om seriøsiteten i innlegget til Muligan. Motorbåter representerer en vesentlig større verdi enn seilbåter både totalt sett og målt fot for fot. 95% av lystbåtflåten er motorbåter, usle 5% er seilbåter. Fot for fot, målt i innkjøpsverdi og hva de genererer av verdiskapning og arbeidsplasser langs kysten går det gjerne tre seilbåter på en motorbåt. Uinteressante?? Javel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Men da kan kanskje du da Rem som er så opplyst/ indoktrinert, forklare oss årsakene til at feks at dagens motorer holder gjerne maks 10 år kontra tungbygde motorer produsert på 20-60 tallet som holder godt over et halvt århundre med messingdeler, isteden for plast.. osv.. Du må da være En god gammeldags abeiderpartimann Rem eller hva?? Hva er siste nytt fra vg/ se og hør foresten? hvordan går det med plastikk lekene dine under vannlinjen?

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...