Jump to content

Slark i propellhylse, mulig å stramme?

valvolainen

Recommended Posts

Slik!

Da var propellakselen løsnet og talgpakningskoppholder eller hva i huleste det heter, klar til ompakking (det var vel riktig ord?)

Jeg var å hentet en delebåt ifjor, og da jeg tømte skapene på den fant jeg jaggu en pose med talgpakning. Jess tenkte jeg, den kommer godt med!!

Har nå tilbragt en time i garasjen uten å være i nærheten av å finne den igjen.

Jeg har naturligvis etpar spørsmål.

20130501_141250.jpg

1. Hvor legger jeg pakningen?

- Ser for meg å 'surre den rundt akslingen', rett foran hylsa (to eller tre runder?) og deretter skru koppen/mutteren på plass over. Prøver å skråskjære pakningen for hver runde.

2. Hvor tykk må den være?

Akseldiameter er 1,25", gjengene er 1.75", skulle tro da at jeg trenger halvtoms pakning?

Ser at maritim / båtbua bare har 8mm, er jeg på jordet med hvordan jeg tenker? Dette er upløyd mark for meg, så beklager uviteheten.

Takk for svar!

De grønne restene på stemjernet lå i koppen fra før.

Men de var veldig flate, og når jeg fikk de ut med et skrujern var de såpass derformert at det var umulig å si hvilken tykkelse de engang var på....

3 ringer, ikke skjøter på samme sted. Noted.

noen som vet hvor man finner slik pakning?

Hm.

Da ble jeg stående fast gitt.

Har nå lagt på 3 x 6mm pakning.

Skrudd til med håndmakt+, men etter montering av aksel på motor igjen, så ser jeg nå at jeg ikke får vrideren til propellen helt 'rundt' den butter i når jeg drar den fremover. (Hylsemutteren er ca. 1cm lenger bak nå enn før.)

Hvor mye skal egentlig pakkboksen strammes? Jeg strammet for hånd, så en halv runde med rørtang etter det. Da kjente jeg propellen gå litt tråere.

Hva bør man gjøre nå?

Burde jeg stramme litt til?

leve med litt lavere giring fremover?

Redigert av valvolainen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...