Jump to content

Gammel Volvo

Jonny

Recommended Posts

Heisan*

Har funnet en båt som jeg er en smule interessert i å kjøpe.

Han som skal selge båten mener det er en 1984 mod VP MD 17C som står i den. Men jeg mener har nå funnet ut at disse motorene ikke ble produsert lengre enn til 1981? Dette spiller forsåvidt ikke den store rollen, det viktigste er jo hvordan den er i stand.

Han som skal selge den har hatt den i 10 år, og kjøpte da motoren brukt, og monterte da Martec ferskvannskjøling på den. Den tok han vekk i fjor, pga. at motoren gikk seg varm ett par ganger. Han mente dette var pga. at der var elektrisk sirkulasjonspumpe til kjølevannet, og at denne pumpet sitt samme uavhengig av turtallet. Så når turtallet gikk opp ble motoren varm!? Så nå er altså motoren saltvannskjølt igjen! Dermed går den seg jo ikke så varm, noe som forresten vel bare skulle mangle, da vel motorens arbeidstemperatur er en del lavere ved saltvannskjøling, enn ved ferskvannskjøling.

Hva er forresten normal arbeidstemperatur på denne? Og hva er normalt turtall på marsjfart? Maks turtall på denne er vel 2500, eller? Denne kom visst ikke opp i mer enn 2200? Hva forteller det?

Noen som kjenner til disse motorene? Er det noe spesielt jeg bør høre, og/eller eller se etter?

Mvh Jonny

Redigert av Jonny (see edit history)

Han som skal selge den har hatt den i 10 år, og kjøpte da motoren brukt, og monterte da Martec ferskvannskjøling på den. Den tok han vekk i fjor, pga. at motoren gikk seg varm ett par ganger. Han mente dette var pga. at der var elektrisk sirkulasjonspumpe til kjølevannet, og at denne pumpet sitt samme uavhengig av turtallet. Så når turtallet gikk opp ble motoren varm!? Så nå er altså motoren saltvannskjølt igjen! Dermed går den seg jo ikke så varm, noe som forresten vel bare skulle mangle, da vel motorens arbeidstemperatur er en del lavere ved saltvannskjøling, enn ved ferskvannskjøling.

Hva er forresten normal arbeidstemperatur på denne? Og hva er normalt turtall på marsjfart? Maks turtall på denne er vel 2500, eller? Denne kom visst ikke opp i mer enn 2200? Hva forteller det?

Etter hukommelsen (Nidelv 24 med VP MD 17 C til 1994) er topp turtall 2.500. Min var ferskvannskjølt (originalt) men den idiotiske doble impellerpumpen lagde bare problemer. Jeg monterte en elektrisk i stedet og det var aldri noe problem med varmgang (unntatt en gang da hovedsikringen røk ... :rolleyes: )

Med varmgangen og det manglende turtallet så kan det jo hende at du har et potensielt lite pengesluk her.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det høres ut som du må sjekke denne motoren nøye dersom du skal kjøpe.

Jeg har en Yanmar 1GM10 med en ferskvannskjøling med elektrisk pumpe på saltvannskretsen (ikke Martec). Dersom Martec løsningen som var montert tidligere var riktig dimensjonert for motoren, er det rart om varmgan skyldes MArtec'en. Første året jeg hadde min, skjedde det samme med min. Motoren gikk varm med en gang. Grunnen til dette var dårlig gjennomstrømning i saltvannskretsen. Når jeg fikk renset denne, har jeg ikke hatt problemer med varmgang.

Personlig ville nok jeg ha foretrukket å ha på ferskvannskjøling i stedet for saltvannskjøling da dette forlenger levetiden på motoren. En annen fordel er at motoren kan ha en høyere temperatur, som er gunstig.

Ellers er det et vanlig problem at eldre motorer har en tendens til å gå varme fordi det er avleiringer i kjølekanaler som gir gårligere kjøleeffekt.

Redigert av MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

Ettermontering av Martec har sine fordeler. Redusert korrosjon, mulighet for varmtvann er blandt de viktigste. Redusert slitasje grunnet bedre varme i motoren ? Tja - 99% av alle smådiesler ruster i filler lenge før de slites ut. Om forholdet blir det samme om de slites f.eks 100% mer ? Tja si det...

Jeg her ett stort ankepunkt mot Martec pumpe systemet; forsvinner strømmen, skjærer motoren seg.

Enkelt og brutalt. Been there, done that !

Salige gamle VP D2, ble aldri mer som før. ( jada, skrev VP D2 )

Avleiringer i systemet kan fjernes på to, delvis tre måter:

1. Åpne motoren og stake, pirke, skrape og hakke

2. Systemrens

3. Filtrering av vannet, gjerne via et slags filter, som vanninntaksfilter, dog finere.

De fleste satser nok på en kombinasjon av metode 2 og 3.

Min påsand er at selve varmeveksleren til Martec settene er i underkant dimensjonert. Sikkert fintflott når motoren er helt 100% rein overalt, og veksleren funker som på beregningsbrettet, men såsnart man har litt "gørr" i noen av kanalene, starter tullet.

Man KAN sikkert komme unna problemene, ved å konstruere et sinnrikt overvåkningssystem, med temperaturalarmer, visere og hele sulamitten , både på fersk, og saltvannssiden.

Foreløpig har jeg valgt å legge Martec`en min i garasjen. Stoler ikke helt på`n...

Hva forteller det det at turtallet ikke kommer opp i mer enn 2200 rpm ?

Min påstand er; absolutt ingenting.

Men følgende kan være medvirkende:

1. Utslitt regulator

2. Regulert turtall ned ( justert gasshendelen / regulatorarmen )

3. Slitne dyser

4. Feil propell

5. Ikkenoe av det over

6. Alt det over..

Jeg ville gått systematisk til verks, og sjekka nøye. Motoren bør på ingen måte være sluttkjørt, men KAN likeledes være det..

Suzuki

No boat needed..

Avleiringer i systemet kan fjernes på to, delvis tre måter:

1. Åpne motoren og stake, pirke, skrape og hakke

2. Systemrens

3. Filtrering av vannet, gjerne via et slags filter, som vanninntaksfilter, dog finere.

De fleste satser nok på en kombinasjon av metode 2 og 3.

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Suzuki !

när jag monterade på sötvattenskylning på min MD11C til Joda'n så prövade jag alla dina metoder

men det er bara nr 1 som funkar riktigt, av med topparna skrapa o hakke, sand, skal o salt sitter

som cement i bunn på cylindrarna, jag prövade med systemrens men det lossar bare ikke!

man skall oxo vara 100% sikker på att allt er borta innan man monterar 'sötvattenstermostat'

den som har ett lite högre gradtal ! er man ikke det så skall man fortsätta med saltvannstermostaten!

o montera ett filter er oxo bra, för det fortsatte o lossa små rustflager även efter.

(er dokk lite 'impregnert' av din Rolls till gummibåt! )

S/Y Gunga Din

MD17C ble produsert til 81. Etter dette heter den MD17D til 84 med 10 hk mere og turtall på max3200.

Bare god erfaring med sistnevnte motor. Båten min Saga27ac fra 71 ble levert med MD17C uten ferskvannskjøling. Motoren rustet opp og ble byttet ut i 84 (kun 13 år) med MD17D med ferskkjøling.

Reidar

Heii

For to år siden var jeg i samme situasjon som deg, jeg lette etter den Nidelv 24. Jeg fant flere aktuelle objekter, noen med nyere motor, noen med gammel ferskvannskjølt motor og noen med gammel sajøvannskjølt motor. Den siste kategorien skulle jeg hvertfall ikke ha!. Men selvfølgelig ble det for fristende når en rimelig 1981 Nidelv med sajøvannskjølt VP MD17C dukket opp. Skroget var veldig fint og motoren så grei ut, ingen synlige lekkasjer eller vann i olje etc. Forrige eier, som ikke virket spesielt teknisk interessert(eller en skikkelig luring!), opplyste at han hadde hatt noe problemer kjøling av motoren på slutten av forrige sesong.

Allerede på vei hjem merket jeg at motoren ble varm når turtallet ble økt over 1500-1600 rpm. Hjemme ble tappekraner for kjølevannet demontert og mye rust ble fjernet med vann og ståltråd uten at det hjalp. Under prøvetur så jeg at det nesten ikke kom kjølevann med eksosen enda impeller ble byttet før sjøsetting. Ved nærmere inspeksjon var det inntaket til eksosmanifold som nesten var tett. Manifolden ble demonert og tømt for rust med ståltråd, skrutrekker og vann. Etter dette hadde jeg ingen kjøleproblemer den første sesongen med båten. Motoren oppførte seg fint, den startet lett og gikk greit men det kom noe uforbrent diesel med eksosen. Det var også litt blå røyk når jeg kjørte på lavt turtall, men ikke mye for en 23 år gammel diesel motor.

Før forrige sesong tok jeg så sjansen på å montere en Martec ferskvannskjøling på motoren. Først kjørte jeg gjennom Systemrens og staket mye rust ut fra kjølekappene gjennom avtappingskranene. De første turene ble kjørt med vann og radiatorrens for å få enda litt mer gamle avleiringer ut av motoren. Jeg hadde ingen problemer med kjøling, men la raskt merke til at det forsvant kjølevann fra ferskvannsdelen. Ingen utvendig lekkasje ble funnet, så etter seongen ble toppene løftet. På den ene var det rustet hull mellom kjølevannskanalen og eksosporten. Denne lile lekkasjen hadde jeg en anelse om at jeg kunne ha, da jeg hadde registrert litt grå røyk når jeg kjørt tidlig om morgenen og det var stille. Som nevnt tidligere mistenkte jeg også at dysene åpnet litt tidlig da det luktet litt uforbrent diesel av eksosen, noe som også gir litt grå eksos. Her er jeg nå med toppene inne til overhaling og en ny topp innkjøpt.

Angrer jeg på kjøpet ?. Tja ettersom de problemene jeg har hatt ikke har påvirket båtlivet og jeg fortsatt stoler på motoren min, gjør jeg nok ikke det. Men det var ikke langt unna i fjor høst da topppene ble løftet av !.

Dersom jeg skulle være så heldig å få en motorn som går fint etter bytte av topp har jeg fortsatt mye penger igjen opp til prisen på alternative båter med en like gammel ferskvannskjølt motor.

Terje N.

• 2 uker senere...

Hvor ligger disse avtappingskranene?

Hei

Dersom du skrur dem ut for å rense kjølekappen, pass på når du drar dem på plass da de kan ha blitt "slitne" og tåler lite. Dette fikk jeg erfare første gang jeg tok ut mine. Som relativt ny båteier svette jeg litt da den ene krana knakk inne i motoren. Men med skrueuttrekker og ny kran ordnet det seg greit.

Terje N.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...