sjonkel Startet 28.April.2013 Del på Facebook Startet 28.April.2013 Har et AQ 290 (Singel propell) drev som ikke har vært skiftet olje på siden 2008. Jeg har Sjekket olje hvert og, og nivået er fint, og fargen er lys brun og ren (typisk oljefarge). Men når bør man skifte ut denne? Og hva slags olje skal jeg ha på denne (og hvor mye)?? har maritim.no noe ? Jeg regner med det er rimelig enkelt å skifte oljen på denne... Løsne topp og bunnpropp, tømme oljen og fylle på igjen fra toppen?? -Grimstad. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 (redigert) Hvert år (dersom du ønsker maksimal levetid) et nytt drev koster vel bare ca 50.000kr og for noen er lommerusk, men ikke for meg Ikke bruk noe annet enn det som står i manualen Maritim har ikke så vidt jeg vet orginalolje (Drevolje og dieselfilter er det eneste jeg kjøper orginalt) Anbefaler grundig avtapping for å få ut mest mulig shit. Påfylling ovenfra er mulig men tar lang tid, anbefaler unnenfra for å skyve luft opp og unngå luftlommer. Nivå er nøye. Har du lest manualen ? Anbefaler deg å lese Adeneo's innlegg #3 og 10 i tråden "hvor mye olje på vp290dpg" Redigert 28.April.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjonkel Svart 28.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2013 Takker... da får jeg tak i riktig olje, Måler opp 2.7L, varmer den opp til ca 40C og dytter den opp via Biltema's http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Pumpe-for-giroljeskift-25776/. Forresten. Grundig avtapping? Noen annen måte å gjøre dette på enn å la det renne ut et par timer? -Grimstad Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Motorolje. Altså samme oljen som anbefales på motoren er det som står i boka Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Hansen Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Jeg kjøpte drevolje på alltech på myrene ved Arendal. QuickSilver mener jeg på. Han vet hva han snakker om på den butikken, så stoler på at olja er bra. Gammel olje lot jeg renne ut i ca 1 døgn. Varma opp olja i glodvarmt vannbad noen timer. Helte i trakt i oljepåfyllingshullet på toppen. Åpnet lufteskrue. Det tok litt tid, men funka greit. Ta med radio.. Kan være en fordel å sette på ny tettering på påfyllingsskrue og avtappingsskrue. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Hansen Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Men jeg har 290dp, vet ikke om olja skal være samme på ditt drev. Men det vet han på alltech.. Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Quicksilver er vel den oljen som brukes på Mercruiser drev. Det skal visstnok gi en mykere giring, og være mer skånsom for drevet påstår mange eksperter. Vet at mange yrkesbåter bruker denne oljen, men den er dyr. Maritim har en oljetype med de samme spesifikasjonene, men billigere. Jeg har ikke prøvd noen av dem. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 Forresten. Grundig avtapping? Noen annen måte å gjøre dette på enn å la det renne ut et par timer?2 timer avrenning høres fornuftig ut. Ser ofte at det er mye shit i de siste dråpene... og det vil vel ingen av oss ha i tannhjul og kule/rullelager Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.April.2013 Del på Facebook Svart 28.April.2013 (redigert) På et singel prop AQ290 drev skal det som Plutonium skriver brukes samme olje som på motoren, ikke girolje. Hvor man fyller på oljen får være opp til hver enkelt, så lenge man får den på. Jeg bruker normalt et par minutter på å få på oljen gjennom det hullet som er laget for oljepåfylling på de drevene, og det er normalt ikke problemer med luftlommer på AQ serien, slik det er på enkelte på andre drev. Jeg bruker forøvrig 15w-40 Pennzoil olje på de singelprop drevene jeg fyller, og har aldri hatt problemer med det. Redigert 28.April.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.