Jump to content

hvor lav zoom/målestokk får du på kartmaskin / pc

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Bakgrunn for spørsmålet er : eg sitter å leker litt med ein kartplotter, og henter då fram plasser eg er kjent, og så samanliknar eg med kart på pc som eg er vant med. nRoute med bluechart på pc. Det eg ser med kartplotteren er at eg får zoomet så lite inn, at man mangler informasjon. I mitt distrikt valgte eg å zoome inn på Røyksundkanalen. Innseilinga til Røyksundkanalen var egentlig ikkje visende på kartplotteren, men på pc får eg god gjenngivelse/opplevelse av kanalen.

Ingen av mine elektriske hjelpemiddel har oppgitt målestokk trur eg.... Datamaskina går ned til "20 meter overzoom" , og opp til 1500nm. Eg trur det er fugleperspektiv/avstand til "bakken".

På kartplotter finn eg ikkje slik info.

Kva opplevelse/erfaring har andre med sine kartmaskiner, får dere tilfredstillende zoom? Eller veit mange kanskje ikkje kva mulighet som finnest?

Eg skal kjøre ned i båten å ta skjermbilde av plotteren til samanlikning med pc.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Her kjem det bilde av ca samme plass, men med pc, Bluechart Atlantic kart.

Forrige bilde er max innzoomet. Det er dette også. "20meter" heiter zoomen.

bilde

Så.. :smiley:

Då ser dere foskjellene eg ville fram til !

Eg dette noko som kan skyldes gammelt eller "billig" kart i plotteren, eller er det bare slik det er med c-map?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Her kjem eit eksempel til. Første bildet er frå Rc630 , det andre er frå pc. Man ser tydelig at det er forskjell på næreste zoom på plotter og pc.

Er det ingen andre som har tanker om dette?

Eg er litt i tvil om eg synest plotteren kan erstatte pc slik planlagt, men lurer då på om det er kartet som står i plotteren som er årsak, eller om det kanskje er nokon funksjon på plotter eg ikkje har funnet ennå.

Eg har ringa rundt med rødt, på de samme punkt på begge bilda. Igjenn er heading ikkje lik.

bilde

bilde

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

PC-bildet ditt i innlegg #6 illustrerer et godt poeng. Det er ikke slik at maksimal zooming nødvendigvis gir deg noe bedre nøyaktighet. Man ser tydelig at dybdeinfo er kantete og forstørret alt for mye.

Sjømålingen som danner grunnlaget for kartet er den samme, De forskjellige utgiverne foretar ikke egne målinger, men kjøper data fra Sjøkartverket som gir ut kartene med en målestokk. Zooming utover dette vil selvfølgelig ikke gjøre kartet mer nøyaktig, og du blir lurt til å tro at det er bedre plass mellom f.eks. et skjær og land enn det i virkeligheten er. Den absolutte plasseringen av objekter i forhold til kartdatum er heller ikke helt nøyaktig. Der blir man også lurt ved å zoome for langt inn.

Jeg kan ikke se noe på PC-bildet som ikke også finnes på bildet fra plotteren.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg bruker C-map kart (og kunne ikke tenkt meg noe annet) på min Interphase Chartmaster 11CVS+ kartplotter. Der kan jeg zoome utrolig langt inn, men jeg får en tydelig varsel når programmet ikke finner flere detaljkart og går over i over-zoom. Da blir selvfølgelig kartbildet lettere å lese, men uten ytterlige detaljer. Hvor "kantede" bildet blir på skjermen, avhenger selvfølgelig også av oppløsningen på skjermen. På en moderne PC har en adskillig flere pixler både horisontalt og vertikalt enn på en kartplotter, selv på de største og dyreste.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har samme oppfatning som Lars H. og Herman. Hadde kart på pc for en del år siden. Zoomet jeg inn, kom det et orange lys som varslet at jeg var utenom original målestokk. Altså samme kart sett med forstørrelsesglass, men ikke flere detaljer av den grunn. Zoomet jeg utover original målestokk ble det rødt lys. Da kunne detaljer forsvinne fordi de lå oppå hverandre. Zoomet jeg til original målestokk lyste det grønt. Men dette vekslet jo stadig gjennom hele zoomområde, så hvor mange originalkart, i ulike målestokker, som lå oppå hverandre vet jeg ikke. Det må jo bli noen når du i ett bilde kan se hele Vestlandet, for så og zoome inn bare røyksundkanalen med alle detaljer, som selvfølgelig ikke kan vises på et stort oversiktskart.

Detaljene er de samme, det er sant. Litt uheldig formulering i starten. Det eg har meint er at det er vanskelig å sjå, slik at man overser data fordi det er trangt om plassen på skjermen.

Eg har også sett at symbolet som illustrerer båt, er på enkelte plottere så store at ved minste zoom så tar "båten" borti land på eine sida, og holmer på andre sida, medan det i virkeligheten er 2-3 båtbreidder å gå på.

Så litt ekstra zoom kunne de spandert på seg synest eg :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjømålingen som danner grunnlaget for kartet er den samme, De forskjellige utgiverne foretar ikke egne målinger, men kjøper data fra Sjøkartverket som gir ut kartene med en målestokk.

---------

Den absolutte plasseringen av objekter i forhold til kartdatum er heller ikke helt nøyaktig.

Sæbø...

Det første som slår meg når jeg ser bildeeksempler med forskjellige kart, er jo at disse langt ifra er av nyere dato!

Nyere kart viser jo langt flere detaljer i dette området og de har fått med forandringer på moloer/ brygger, nybygde broer m/seilingshøyde anvisninger o.l. og mange andre viktige informasjoner.

For enkelte plottere og spesielt pc-plotterprogram så er det jo også viktig at man lærer seg å stille inn de forskjellige kartvisningsalternativene for å være sikker på at all info kommer frem på skjermen.

Her er det mye rart ute å går nemlig......, og så er det i tillegg at selve kartpakkene fra div. leverandører kan ha feil og tildels meget graverende feil.

Så selv om Herman sikkert har rett i at de forskjellige karttilvirkerne kjøper den samme offisielle informasjonen for fremstilling av sine digitale kart, så vær klar over at det kan være tildels gravende feil på mange kart.

Har jo hørt om flere her på norske forum som har stilt spørsmål om manglende "staker" og det som verre er......, men se på denne linken jeg kom over med omtale av et havari for en helt ny katamaran under seilas på Bahamas, der "the captain" følte seg trygg med nye Navionics kart på plotteren.

http://www.cruisersforum.com/forums/f121/lagoon-450-next-life-damaged-in-the-exuma-the-bahamas-98087.html#post1156036

I artikkelen har de bilder av samme sted sammenlignet med annet kart-fabrikat og satelittbilde, så det er jo en tankevekker for oss alle om kanskje å ha noen flere referansekart om bord eller på plotterne,- når vi skal farte i nye leder?

Er det noen som har historier om eventuelle lignende graverende feil og eventuelle obs-obs steder i Norge på forskjellige kart / kartpakker?

Hvis man har referanse til de nyeste autoriserte offentlige norske papirkartene (som også er å få som digitale scannede kartpakker) så skulle jeg mene at man kan bli klar over feil i fra andre kartleverandører...!

Synspunkter og/eller saklige kommentarer som kan være nyttig informasjon er altid kjekt å få! :thumbsup::wink:

Skip o'hoi :sailing:

Til bl.a Lars H.

Hva er det som er så bra med C-Map? De er de mest kantede kartene av alle. Kan heller ikke se at de har noe annen informasjon enn f.eks Bluechart til Garmin. Dette er et eksempel fra en Garmin og det er mer zoom å gå på hvis ønskelig. Plotteren det er vist bilder fra lengre opp er "steinalder".

Hei igjen Sæbø

Det er stor forskjell på div hardware/software som er på markedet idag og ikke minst i de forskjellige kombinasjoner med div. ulike kartpakker fra flere leverandører.

Dette er vel noe alle og enhver må finne ut av ved å undersøke i praksis hvordan de forskjellige "duppedingser" viser de forskjellige kartpakkene som er tigjengelig.

I tillegg er jeg veldig opptatt av at folk må sette seg inn i bruksanvisningene og virkelig lære seg hvordan ting skal virke optimalt!

Av bildene dine var det spesielt de to siste fra Gassasundet jeg bet meg merke i, der det jo idag er noe som heter Spissøybrua bl.a. og man ser at gamle jernstaker er erstattet med gode nye lysvarslings-markeringer, betydelig bedre dybdeanvisninger i hele området /leia osv. - osv.

Som et alternativ i.f.m min henvisning til referansekart fra Kartverket i mitt forrige innlegg, kan jo alle på en enkel måte få bekreftet sine områder av interesse via denne linken, - så vil man bare ved å velge div. uthukninger i menyen til venstre, få opp ønskede helt oppdaterte sjøkartopplysninger:

http://kart.kystverket.no/default.aspx?gui=1〈=2

Dette er jo bare en mulighet for referansekart, det er jo mange andre muligheter også hvis man har interesse for å sette seg inn i dette for egen del og sin egen sikkerhet ;-)

Skip o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)

Det er det eg spør om. Om denne plotteren, eller kartet den har, representerer slik det er.

Vil plotteren virke bedre med nyere kart? Det er fra 2000 det som står i nå.

Bluechart kartet på pc'en er fra 2008. Begge kartene viser Spissøy bru som streker over sundet, og seilingshøyden kjem opp om eg fører pekeren i nærheten.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...