byggmester bentl Startet 28.April.2013 Link til dette innlegget Startet 28.April.2013 Propellen spinner / spoler / slurer / kaviterer / ventilerer / "slår luft", eller hva det kalles på fagspråket? Tok en prøvetur med Rana 530HT med Suzuki DF50 Ikke mulig å svinge i fart ( 23-25 knop) med motor i "midt tilt". Bare jeg rørte rattet begynte propellen å "spinne" Tiltet motor helt ned/inn og senket litt på farta, da ble den bedre, men spinner fortsatt veldig lett. Denne båt og motortype går det jo utallige eksemplarer av, og håper derfor noen kan bidra her ??? eks: Hvilken høyde skal motorens kavitasjonsplate stå på i en Rana 530 / 17 ( referanse fra kjøl eller bunn ?? ) R530 båttypen har moderat v-bunn + liten kjøl som ikke går helt bak. (motor max 5800-6500 ) ca 200-250 kilo last totalt- makset på ca 24 - 25 knop ved 6200 min ca 250-350 kilo last totalt -makset på ca 23-24 knop ved 6000 min Skal det normalt ikke kunne tiltes opp/ut på full guffe ?? dette er ikke mulig på dette oppsettet i alle fall. Kjenner til at det finnes propeller i stål med egenskaper hvor man kan unngå propellspinn o.l . men dette er vel mere tenkt på raskere og større båter. En liten rana med et ok allroundoppsett finnes det vel tusenvis av her i landet, bare ikke denne. Over til propellvalg:) Vil det være en ok propell om motoren går på max turtall (6500)når alene i båten ( + bensin og litt småstæsj ) Sitér dette innlegget Link to post
byggmester bentl Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 har muligens funnet ut av dette selv nå. ser ut for at det er ekkoloddsvingeren som hold h.... med propellen Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 (redigert) Rana 530 skal ha lang stamme med mindre speilet er modifisert av tidligere eier. Motoren skal ha en l - DF50L - i benevnelsen. S for short Mvh H嶡r http://blimed.wordpress.com Redigert 30.April.2013 av haknuts (see edit history) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.