Jump to content

Fylle en liten gassflaske fra en stor?


Norskipper

Recommended Posts

Noen som har prøvd å fylle små 1,5 og 2 kg flasker fra en 10 kg? Skal det ikke i teorien bare være å bruke en gass slange med korrekt hette i hver ende, tre ned på flaskene og slå over låsen? Man vil jo selvsagt ikke få den så full som når den blir "fabrikkfyllt", men jeg ser for meg at det kan være en grei løsning hvis en ikke får kjøpt ny.

 

Noen betenkeligheter med dette?

 

 

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Link to post

Vær så snill å ikke gjør dette...

Tenk på følgende:

  • Hetta er ikke laget for å håndtere flytende
  • Tettninger er laget for gass, ikke flytende veske
  • Gassbeholderne er laget for å stå, det er stigerør innvendig
  • Gass slangene er som navnet sier laget for gass, ikke flytende veske
  • dersom du ikke aner hvor farlig overfylling er så får du prøve å stole på meg

Vennligst søk på nettet etter eksplosjoner basert på 200gram bokser.... dernest tenk på at du vil innvolvere 10kg + 2kg + 1,5kg

 

Som jabra skriver, Gass tuller man ikke med.

Dersom du ikke kommer til å høre på oss, så ber jeg deg så pent jeg kan om å fjerne barn, kvinner og gammle samt alt brennbart i en omkrets på min 200m

Link to post

Enig med Jabra ogdieselfan. Det er en grunn til at man må ha sikkerhetssertifikater for håndtere dette! Veldig lite penger å spare for et kostbart liv!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Det går helt greit , Co2 er ikke brannfarlig , men er det Argon , Propan eller Butan du har tenkt å fylle over i små flasker så bør du ha litt kunnskaper i rørlegging og gasser før du starter opp med dette.

Om du prøver å fylle over gass fra ei surstofflaske med ca 200kg trykk over på ei tom propanflaske så er det ikke noe problem å få den hel full , plus det lille ekstra som vil gjøre deg til kjendis, men tvilsomt om du selv får anledning til å lese om det.

Forøvrig om du har stor interesse for beholdere med gasser under trykk så har Overvåkningspolitiet stor kompetanse om bruk av slikt så det er nok bedre å spørre der.

Link to post

Det går helt greit , Co2 er ikke brannfarlig , men er det Argon , Propan eller Butan du har tenkt å fylle over i små flasker så bør du ha litt kunnskaper i rørlegging og gasser før du starter opp med dette.

Om du prøver å fylle over gass fra ei surstofflaske med ca 200kg trykk over på ei tom propanflaske så er det ikke noe problem å få den hel full , plus det lille ekstra som vil gjøre deg til kjendis, men tvilsomt om du selv får anledning til å lese om det.

Forøvrig om du har stor interesse for beholdere med gasser under trykk så har Overvåkningspolitiet stor kompetanse om bruk av slikt så det er nok bedre å spørre der.

 

Bare en liten korrigering, argon er en edelgass som er mye brukt til sveising, altså ikke brennbar men like giftig som co2 da den er tyngre en luft og fortrenger oksygen. :smiley:

 

ang.

Link to post

 

Bare en liten korrigering, argon er en edelgass som er mye brukt til sveising, altså ikke brennbar men like giftig som co2 da den er tyngre en luft og fortrenger oksygen. :smiley:

 

ang.

 

Argon er IKKE giftig.

Den fortrenger oksygen ja, men er altså ikke giftig.

Link to post

Efter lite googlande på 'pysfyllning' som det kallades i Sverige förr i tiden hittad jag nedan inklistrade inlägg ifrån 'John A' som verkar vara en man med vissa kunskaper i ämnet. Jag har klippt bort vissa delar av hans inlägg som mest handlar om bilar, men den som vill veta mer kan som sagt söka på 'pysfyllning' - eller vad det kallades för i Norge

 

Jag arbetade många år på utvecklingsavdelningen hos Primus AB. I slutet av 80-talet experimenterade vi med gasoldrift av personbilar och jag fick en ganska bra inblick i grundprinciperna. Ombyggnaden var relativt enkel. En horisontell ståltank stal en ganska stor del av bagageutrymmet.

En LPG-tank får fyllas till max 80% av säkerhetsskäl. Fylls den mer kan trycket stiga farligt mycket om temperaturen stiger. Det måste förstås också finnas en säkerhetsventil som öppnar vid övertryck och den måste sitta på gastankens högsta punkt för att inte släppa ut gasol i vätskefas.

----

Det Primus främst experimenterade med var någon slags automatik för själva tankningen och en billig fjärravläsning på tanknivåmätaren. Vialle-tankarna hade en mekanisk flottör i tanken som via en roterande magnetkoppling påverkade en visare utanför. Primus-systemet hade istället ett skvalpdämpande rör nedstucket i tanken och i detta rör satt fem små termistorer, alltså värmeberoende motstånd. Den översta termistorn befann sig ovanför 80%-nivån och blev således aldrig "blöt" av gasol i vätskefas. De resterande fyra termistorerna var nivåkännare. Mätningen gick till så att alla fem termistorer värmdes upp av en svag ström men då de täcktes av gasol i vätskefas räckte värmen inte till och resistansen ändrades. Ett gäng OP-förstärkare kopplade som komparatorer visade sedan tanknivån på några lysdioder. Fyra nivåer räcker nog ganska bra, i synnerhet som man enkelt kunde koppla över till bensindrift utan stopp inifrån bilen.

I Primus-systemet ingick också "något fiffigt" med en magnetventil för påfyllningen. Minnet har bleknat men det kan ha varit automatisk avstängning av tankröret då 80%-nivån nåddes. Jag tror Vialle-tankarna löste detta mekaniskt med flottören men att det inte fungerade helt säkert eller att det var dyrt.

Den inte allt för nervöse (och icke-rökande) hembyggaren som vågar strunta i myndighetskrav, eventuella tillstånd, Bilprovning och allt vad det heter kan pysfylla tanken precis som man gjorde med hushålls- och campingplaskorna på bensinmackarna förr. Detta är förbjudet idag av säkerhetsskäl men säkert finns också en miljöaspekt. Pysfyllning går till så att man fyller tanken med gasol i vätskefas under normalt flasktryck (ca 6 bar vid +20 grader om jag minns rätt). För att tankningen inte snart ska stanna upp öppnar man samtidigt en "avluftningsskruv/-ventil" som sitter precis vid 80%-nivån. Ofta har denna pysfyllningsventil/överströmningsventil ett vertikalt dykrör som når ner till 80%-strecket. Man låter således ventilen stå öppen och släppa ut gasol ända tills det börjar skvätta iskall flytande gasol genom ventilen.

80%-nivån ska man som sagt ha stor respekt för! Om man t.ex. lutar tanken vid påfyllningen och får för hög nivå är det stor risk att säkerhetsventilen öppnar och släpper ut stora mängder lättantändlig gas helt okontrollerat. Riktigt illa är det om tanken fyllts så mycket att säkerhetsventilen släpper ut gasol i vätskefas eftersom energiinnehållet i vätskan är ungefär tiofaldigt! Jag har sett en "stumfylld" P19-flaska stå och spruta vätska inomhus en gång efter att den fyllts av en oseriös gasleverantör...

På det stora hela känner jag mig personligen tryggare med gasol än med bensin. Det fisluktande ämne man tillsätter gasen känns rejält långt innan koncentrationen når explosiva nivåer. Får man en läcka är det bara att vädra snabbt medan bensin kladdar sig fast i timmar. Gasolen luktar förvisso skunk men bensinstänkta kläder är både farliga och stinker i evigheter. Gasol i en källare eller båt är förstås en mindre rolig historia eftersom gasen är tyngre än luft, men jag tycker ändå att det verkar finnas en stor obefogad gasolskräck i världen. -Tror det beror på Hollywood såväl som Adolfs läger...

Tja lite mekk blir det ju med adaptrar och allt men det största problemet är kanske att dagens gasolflaskor (åtminstone här i Sverige) inte längre har någon luftskruv..... Kan väl inte helt skaka av mig tanken att luftskruven försvann med någon säkerhets eller miljö-motivering på initiativ av dom som nu tar 200-300 kronor för bytesflaskor med 2 kg gas.

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

 

Argon er IKKE giftig.

Den fortrenger oksygen ja, men er altså ikke giftig.

 

Du har helt rett, men for å slippe å skrive en hel avhandling brukte jeg ordet gifttig.

Mange har ikke noe forhold til gass, skummelt å kun si at den ikke er giftig og avslutte innlegget med det. Noen kan tolke det som om argon er ufarlig.

 

Legger ved en link fra lommelegen.no som forklarer dette nermere.

 

http://www.lommelegen.no/legesvar/argongass

Link to post

Det er vel mest sannsynlig at det er lystgass som trådstarter ønsker å fylle over i mindre flasker for å ta med seg til bruk i stedet for ankerdramm.

Et skikkelig uhell med slangebrudd under etterfylling i ei trang gjestehavn ville vell bidradd litt til en bra fest for alle så dette behøver en da ikke å være så negative til.

Link to post

På 70 tallet fylte vi Toyota truckene selv. Fikk propan i store beholdere, husker ikke liter, men minst noen hundre i hver tank. Bak på trucken var det en gassflaske på 10 - 15 kg. Det viktige var at truck flasken var tom, ellers gikk det sinnsykt sent. Der var en overtrykks ventil på den små flasken, som blåste ut overtrykk, flasken måtte ligge. Altså ikke samme flasker som de du kjøper på bensinstasjonene. Industri koblinger mellom de to flaskene. Som sagt, det var ikke noe heksekunst den gang,,men det var den gang.

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

Enn disse selvbetjente LPG fyllestasjonene som finnes enkelte steder. Er det mulig å fylle de aktuelle flaskene der?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

I min grønne ungdom hadde jeg sommer/kveldsjobb på en Norol, senere Statoil bensinstasjon. Der hadde vi en stor beholder, vil tippe 20-30 kilo med propangass som var montert opp/ned på veggen like ved bensinpumpene. Hele sommersesongen hadde vi et jevnt sig av kunder som skulle ha gass på sine små blå 2 kilosflaskene sine. Dette var på slutten av 70 tallet, og det var en del av jobben for meg som 16 åring å fylle gass, husker jeg fikk en kjapp opplæring av sjefen, men var alltid usikker når flasken var full. Det var tider det.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...