Jump to content

Startmotor sluttet å virke, gnister, hvit røyk, stillhet...(Bukh)


Canutoen

Recommended Posts

Hei

 

- Brant min startmotor opp (viklinger eller noe annet viktig), eller kan det være håp om noe annet?

 

Igår drev jeg med vårpleie av gammel motor, Bukh DV20, forsøkte å få gjort alle ting som bør gjøres en gang i året. Ikke hatt båten eller motoren før. Byttet motorolje, impeller, tittet og glodde på alt mulig.

Før jeg skiftet olje, startet jeg motoren for å få varmet opp litt, og så at det gnistet ganske friskt fra startmotoren- fra der batterikabelen er skrudd på. Motoren startet, og gnistregnet forsvant naturlig nok.

Etter oljeskift, ville jeg sjekke motorstarteren. Skrudde av kablene, 3 stk, en fra batteri og to andre, små. Bolten i startmotoren var ganske grundig rustet, men gjengene var der tydelige. Alt annet var fint. Mutter i perfekt stand, rustfri.

Så jeg tenkte; "her er dårlig kontakt, jeg får skru litt inn og ut", og samtidig vri litt i koblingene for å opprette mer kontakt igjen. Og så skru mutteren gått på. Greit.

Prøvestarting; gnistregn, minst like mye som før og så kom den lille, luktende, hvite røyskya - så ble alt stille. Røyken kom fra samme sted omtrent. Noe brant opp. Typisk røyk fra brennende ledninger... :cryin:

 

-->> Brant jeg opp viklinger på startmotoren?

 

Starter-drevet går fint og kontant i inngrep på tannkransen når jeg vrir tennings-nøkkelen, så det er ok. Men, altså ikke en mm bevegelse av selve starteren.

Jeg har ikke fått tatt ut startmotoren enda, det var lovlig sent allerede og jeg skulle bare teste det som det siste jeg gjorde den kvelden. Sukk. Ble litt deppa, dessforuten.

(båthavna er et stykke unna)

 

Forhistorie, så langt:

Bukh'en har altfor høy lading, som jeg oppdaget da jeg ville sjekke om batteriet var ok for litt siden. Ladingen kom helt opp til litt i overkant av 16A. I min bok betyr det at noe vil skje dersom dette ikke blir fikset. Men, jeg tenkte vel ikke først på startmotoren da den jo ikke brukes når ladingen er på. Bortsett fra om faktisk batteriet er overladet og klarer å holde det nivået en stund.

Hvor lenge 16A ladingen har pågått, aner jeg ikke. Forrige eier sa ingenting om det og jeg tror ikke han visste heller - tror jeg.

Motoren har startet og gått helt fint tidligere i vår samt senhøstes ifjor.

 

-->> Jeg lurer på om jeg skal bestille ny startmotor jo før jo heller. Og få generatoren fiksa samtidig. Det vil si, jeg tror kanskje jeg skal få den skiftet også. Høres det fornuftig ut?

 

Generatoren har vært utsatt for 16A en stund, regulatoren er en del av generatoren - og jeg tipper regulatoren koster endel uansett. Samt tar sansynligvis lenger tid å skaffe

Tidsaspektet er viktig for meg da båten må være i drift for å komme ut på hytta, nå som våren bør komme snart... Hadde lovet i heimen at vi skulle ut 1.mai. Det er nok litt tynt nå, men..

 

 

Jeg er spildrende ny på forumet, men har vært en "lurker" en liten stund da.

Jeg er også fullstendig ny med båt. :sweat:

Saga 20 med Bukh DV20, tidlig 70-tall.

Redigert av Canutoen (see edit history)
Link to post

Du bør nok ta ut starteren og levere den til f.eks et Bosch bilelektrisk verksted for sjekk. Ikke sikkert at problemet er så stort.

 

Når det gjelder ladingen så skjønner jeg ikke helt hva du vil frem til. 16A lading er da ikke mer enn det må være. Sikker på at du ikke mener 16 volt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er bra! Ta med dynamoen til dem med det samme, kanskje de har en ny regulator på hylla til deg også? Batteriene har ikke godt av 16 volt lading, det er i allle fall sikkert. Så det er like godt å fikse det med en gang før du knekker batteriene også..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ok, ok.

Jeg tar deg på ordet! Det er vel stort sett ganske standard deler. S.E.V. Marchal generator og starteren ser jo std ut óg, selvom den er så grundig malt at jeg må demontere for å finne fabrikat, tror jeg. Jobben er jo enkel iallefall, håper jeg, dersom boltene ikke er rustet sønder og sammen.

 

Litt kjekt er det å skru litt på ordentlig motor igjen (uten diverse ECUer og hjerner, og sensorer for ditt og datt). Jeg skrudde endel på gamle Citroener i mitt tidligere liv. Savner det litt, tydeligvis. Hadde jeg bare ikke vært så avhengig av at båten går så..

 

 

Et lite ekstra spørsmål, for kuriositets skyld.

Jeg kaller den for generator, men alle andre kaller den for dynamo. Også i båtutstyrs-kataloger o.l.

Det er jo tilsvarende i bil, og da er det generator (alternator på engelsk), altså vekselstrøms-apparat med innebygd likeretter. Mens dynamo er et likestrøms-apparat, som produserer likestrøm (DC) uten hjelp av likeretter. Er det bare gammel vane, eller er det faktisk en dynamo

Eller er jeg helt på jordet her? (det har jo hendt før...)

 

Mange takk for hjelp, og spark i baken. :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...