Canutoen Startet 28.April.2013 Link til dette innlegget Startet 28.April.2013 (redigert) Hei Skruen/bolten som sitter oppå girkassen til Bukh DV20, sitter dønn fast når jeg virkelig tar i med en vanlig fastnøkkel. Jeg trodde det var der man skulle fylle ny girolje. Skruen er pent malt i rødt, som moteoren ellers, og det ser ikke ut som den har vært i bruk siden det hele ble malt (som kan være senere enn fabrikken). Samtidig har jeg problemer med å få en vanlig nylon, dreneringsslange nedi peile-hullet. Jeg klarer å suge opp 10-20 ml, det er det eneste. Jeg vil være nervøs for å forsøke med større verktøy for å få opp skuen med stor makt. Fryser på ryggen av tanken på hva jeg kan stelle til - og som jeg ikke har oversikt over nå. -->> Er løsningen bare å bruke peilepinne-hullet, og tynnere rør, for fremtiden, for å bytte olje? -->> Eller er det normalt å få opp skruen på toppen, for påfylling? Redigert 28.April.2013 av Canutoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Sekskantpipe og en 18" latmannsarm løsner det meste, men skru riktig vei. Det er rikelig med bilmekanikere i Førde så det er sikkert mulig å få noen til å hjelpe seg om du ikke er særlig mekkekyndig. Verktøybutikker er det også godt med i Førde. Sitér dette innlegget Link to post
Canutoen Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Joda, men jeg er likevel litt usikker da det ser ut for at skruen ikke har vært brukt på evigheter (iallefall ikke siden motoren ble lakkert). Og da kan det jo ha flere årsaker. Jeg har vært borti litt fatale ting tidligere når jeg har satt på ekstra mye kraft og vold. Kan få følger som ikke var tiltenkt. Tenker jeg. Kanskje det er rett og slett ikke vanlig å åpne skruen men bare bruke oljepeile hullet for uttak og påfylling. Må isåfall ha et svært tynt rør for det. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Om ikke sekskanthodet på pluggen er slitt ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å bruke litt kraft, som foreslått over her, sekskantpipe og en lang latmannsarm el.lign. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
index Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 En solid nøkkel og et rapp med hammeren på enden av denne så burde det løsne helt uproblematisk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Når ting sitter så pleier jeg å gi selve bolten noen direkte og gode rapp med hammeren også, og pøse på med en eller annen tynn olje på sprayboks i forveien hvis du kan. Og er det ikke antydning så dæljer jeg løs en stund til osv. Viktig å stort/godt nok verktøy til at du kan kontrollere kreftene, ikke noe poeng å ligge ta i så en er blå i trynet fordi en har for kort vektarm/skaft/håndtak. ------- Og så er det jo mulig å varme, evt kjøle (spayboks) en av delene. Men det kan jeg lite om fordi jeg pleier å vri av bolter lenge før jeg kommer så langt :-/ Men husker at jeg med stort hell la en mopedmotor i fryseren når jeg skulle løsne ett eller annet som satt fast. Litt værre med denne gearkassa egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Canutoen Svart 6.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Juhu. Litt bedre verktøy, det vil si pipenøkkel og litt lang stang gjorde alt til smør. Underlig at en slik skrue skulle sitte fast. Den var ikke lett å skru ut heller. Jeg lurer litt på om forrige eier ikke har byttet girolje så ofte. Eller bare brukt peilestangshullet til det. Vel, nå er Bukh'en fylt med ny og rød olje. Knud Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.