Jump to content

Påfyllingsskruen på Bukh DV20 girkasse sitter dønn fast

Canutoen

Recommended Posts

Hei

Skruen/bolten som sitter oppå girkassen til Bukh DV20, sitter dønn fast når jeg virkelig tar i med en vanlig fastnøkkel. Jeg trodde det var der man skulle fylle ny girolje. Skruen er pent malt i rødt, som moteoren ellers, og det ser ikke ut som den har vært i bruk siden det hele ble malt (som kan være senere enn fabrikken).

Samtidig har jeg problemer med å få en vanlig nylon, dreneringsslange nedi peile-hullet. Jeg klarer å suge opp 10-20 ml, det er det eneste.

Jeg vil være nervøs for å forsøke med større verktøy for å få opp skuen med stor makt. Fryser på ryggen av tanken på hva jeg kan stelle til - og som jeg ikke har oversikt over nå.

-->> Er løsningen bare å bruke peilepinne-hullet, og tynnere rør, for fremtiden, for å bytte olje?

-->> Eller er det normalt å få opp skruen på toppen, for påfylling?

Redigert av Canutoen (see edit history)

Joda, men jeg er likevel litt usikker da det ser ut for at skruen ikke har vært brukt på evigheter (iallefall ikke siden motoren ble lakkert). Og da kan det jo ha flere årsaker.

Jeg har vært borti litt fatale ting tidligere når jeg har satt på ekstra mye kraft og vold. Kan få følger som ikke var tiltenkt. Tenker jeg.

Kanskje det er rett og slett ikke vanlig å åpne skruen men bare bruke oljepeile hullet for uttak og påfylling. Må isåfall ha et svært tynt rør for det. Eller?

Guest Avmønstret#

Når ting sitter så pleier jeg å gi selve bolten noen direkte og gode rapp med hammeren også, og pøse på med en eller annen tynn olje på sprayboks i forveien hvis du kan. Og er det ikke antydning så dæljer jeg løs en stund til osv.

Viktig å stort/godt nok verktøy til at du kan kontrollere kreftene, ikke noe poeng å ligge ta i så en er blå i trynet fordi en har for kort vektarm/skaft/håndtak.

-------

Og så er det jo mulig å varme, evt kjøle (spayboks) en av delene. Men det kan jeg lite om fordi jeg pleier å vri av bolter lenge før jeg kommer så langt :-/ Men husker at jeg med stort hell la en mopedmotor i fryseren når jeg skulle løsne ett eller annet som satt fast. Litt værre med denne gearkassa egentlig.

Juhu. Litt bedre verktøy, det vil si pipenøkkel og litt lang stang gjorde alt til smør. :thumbsup:

Underlig at en slik skrue skulle sitte fast. Den var ikke lett å skru ut heller.

Jeg lurer litt på om forrige eier ikke har byttet girolje så ofte. Eller bare brukt peilestangshullet til det.

Vel, nå er Bukh'en fylt med ny og rød olje.

Knud

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...