Alternes. Startet 29.April.2013 Link til dette innlegget Startet 29.April.2013 (redigert) Jeg byttet ut 2 stk 65 amp batterier med to nye på tilsammen 170 amp.. 85 amp stk) Etter nærmere sjekk av de gamle batteriene viser det seg at disse er i topp stand og trengte egentlig ikke å byttes ut.. spørsmålet er da om det er mulig og paralellkoble disse sammen med de nye batteriene sist i rekken for og få en større batteribank? Jeg er klar over at dynamoen min neppe klarer og topplade en så stor bank, men når landstrøm er tilkoblet vil jo ikke de være noe problem. og batteriene må jo heller ikke være toppladet til enhvertid under kjøring så langt jeg kan se? På forhånd: Takk for svar Redigert 29.April.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
index Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Det kan du gjøre, men du risikerer at de to gamle trekker ned levetiden til de nye. Alternativt kan du lage til en ekstra bank av de gamle, slik at du kan slå over på disse når du trenger litt ekstra strøm. Hvis hvilespenning et døgn eller to etter lading er identisk på de gamle og de nye kan du jo prøve å kople alt sammen, men det er som sagt ikke sikkert at de to nye har godt av det over tid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marida Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Når du kobler sammen flere batterier, skal de ha samme størrelse, ha like egenskaper og være like gamle. Som sagt, de dårligste trekker de beste ned Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 29.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Takk for råd.. da blir vel de gamle heller back upp Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Ingar Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 https://baatplassen.no/i/topic/52427-startbatteriet-blir-tappet-for-forbruksstroem-hvorfor/https://baatplassen.no/i/topic/3766-hvordan-koble-to-batterier-sammen Illustrasjon fra denne tråden: Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 29.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Takk så mye for god beskrivelse Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.