Jump to content

Trebåt for første gang

Sjekk låring

Recommended Posts

Hoi

Skal om noen få dager gyve løs på førstegangs-klargjøring av en sørlandssnekke jeg kjøpte i fjor. Har med andre ord aldri gjort dette før. Målet i år er å få den på vannet så fort som mulig. Det jeg lurer på er hva jeg må minimum gjøre?

Den er relativt fin i lakken på utsiden. Noen plasser har det flasset litt. Innsiden er fin. Under vannlinja ser den bra ut. Det var ingen groing da jeg tok den opp.

Planen er som sagt at jeg kun skal få klargjort den. Har ingen mål i år om å få den strøken. Det gjør jeg til vinteren når jeg får den under tak.

Hvor nøye må jeg være?

Hva trenger jeg av utstyr (skraper, sandpapirpapir-gradering). Forslag til gode skraper mottas med takk

Lakktype?

Hva slags bunnstoff (bør jeg bytte til sort?)?

Mettningsolje?

Må jeg gjøre noe innvendig?

Noen sier jeg må skrape bunnstoffet, andre sier det ikke er nødvendig. Hvem har rett?

På forhånd takk for alle seriøse tips

Legger ved noen bilder så du kan se utgangspunktet

bilde

bilde

bilde

bilde

Trebåtentusiast

Gondolerer :smash::nonod::giggle: .

Jeg for min del er ferdig med disse "synkeminene" Men båten din er kjempe fin, så for og holde liv i tråden din må du bare bære over med meg :smiley:

Selv vil jeg anbefale deg og lete etter tråder om emnet vedlikehold og oppgraderinger av trebåt,, osv. da du aldri vil få noe standard svar på spørsmålene dine da de finnes like mange løsninger/ meninger rundt trebåthold som det er stjerner på himmelen. og da ender tråden din gjerne opp som en krangletråd om hva som er best av ditt og datt og du står igjen like forvirret uten å vite hva du skal velge.. Men som en liten innskytelse kan jeg si at olje er best for minimalt med vedlikehold, lakk for finest finich men som igjen krever vesentlig mere vedlikehold. er båten din lakket og du vil fortsette med det må du passe på og skrape bort lakk som flasser og blærer omgående og påføre ny lakk om du ikke vil ha et restaureringsobjekt innen få måneder. selv mener jeg at noe annet en rødt bunnstoff på trebåt er galskap :giggle: lyseblått til nød :wink: De mørke partiene i treverket i skroget ditt bør du pusse godt ned og behandle på nytt rimelig fort.. lar du dette gå for langt må du lute treverket for og få tilbake den lyse trefargen i trevirket,, noe som er en skikkelig grisejobb.

fks https://baatplassen.no/i/topic/41181-vedlikehold-av-trebaat/

https://baatplassen.no/i/topic/41181-vedlikehold-av-trebaat/

Lykke til :smiley:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...