Jump to content

Alarm for batteri/lading på Volvo TAMD30

Vanntett

Recommended Posts

Har en Tresfjord med Volvo penta TAMD30 der jeg opplever følgende:

Alarm i dashboard piper, turteller faller samtidig til 0(motor går som normalt, så dette er feil), voltmeter faller ned mot 12V, batterisymbol på dashboard lyser. Dette skjer bare ett øyeblikk, men gjentar seg oftere og oftere hvis jeg ikke gjør noe.

Dette skjer etter å ha kjørt ett par timer, og det virker som om det har sammenheng med at ladespenningen øker når batteri blir fullt. Voltmeteret i dashboard er vanskelig å se nøyaktig spenning på, men har en kartplotter som viser ett stykke over 14V når problemet oppstår.

Det som er rart er at hvis jeg setter på lanternene så strømforbruket øker, så faller spenning til 13,5-13,9V, og får da ikke flere alarmer.

Spørsmålet er om det er høy ladespenning som er problemet, eller om dette bare er medvirkende til at noe annet feiler..

Finnes det en sikkerhetsfunksjon som gir denne typen alarm hvis ladespenningen blir for høy?

At turtelleren faller til 0 kan kanskje tyde på at rpm uttak fra dynamo feiler? Kan dette også gi alarm med batterisymbol og voltmeter som faller?

• 3 uker senere...

Er ca det jeg har men alarmen skriker!! Prøvd følge kabeln opp til instrumentpanelen .der går den inn i 5 og sedan ny kabel med kabel sko som ikke gå videre

Er ca det jeg har men alarmen skriker!! Prøvd følge kabeln opp til instrumentpanelen .der går den inn i 5 og sedan ny kabel med kabel sko som ikke gå videre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...