Haba Startet 29.April.2013 Link til dette innlegget Startet 29.April.2013 (redigert) Mye jeg ikke forstår og her er en ting. Båten står i opplag på land og jeg ville toppe batteriet før sjøsetting. Målte spenningen på batteriet til 12,6V. Batteriet er et Exide dual AGM 100AH. Startet ladning og spenningen fra lader var da 14,4V og det gikk en ladestrøm på ca. 3A. Laderen er en Waeco 25A. Etter ganske kort tid slår laderen over i float 13,8V. Dette forvirret meg da jeg trodde at når hvilespenningen på batteriet var 12,6V, ville laderen stå i utjevningsfasen 14,4V i lenger tid. Timer var satt til 4 timer. Jeg lot laderen stå på natta over og ladestrømmen kom da ned til 0,9A. Hvorfor gikk laderen så raskt ut av toppladningsfasen ? Er denne også avhengig av ladestrømmen og ikke bare timerinnstillingen ? Redigert 29.April.2013 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Hei, Jeg tror du kan ha et batteri som er sulfatert Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Si etter meg: "Det finnes bare en lader. Den heter Victron." :-) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Hva er ganske kort tid? Agm batterier skal ikke boostes så ikke sikkert det er noe galt. At ladestrøm går ned til 0,9 etter en stund i float høres helt riktig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 29.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Ganske kort tid er i dette tilfelle 1/4-1/2 time. Sulfatert er det vel ikke. Nytt i høst og aldri tappet særlig ned. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Jeg har en Mastervolt Chargemaster 70, og opplever også at den stort sett opererer i float mode. Selv etter at batteriene er tappet ned hopper den glatt over bulk fasen. Dette på nye batterier. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Ganske kort tid er i dette tilfelle 1/4-1/2 time. Sulfatert er det vel ikke. Nytt i høst og aldri tappet særlig ned. Alt i orden her. Bare len deg bakover og nyt sommer'n:-) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Et 100 Ah AGM batteri på 12,6 Volt er typisk 20 % utladet og trenger bare 20 amperetimer før det er toppladet, så det kan stemme at laderer går over i float så snart den når maks absorbation spenning. Jeg synes allikevel det er rart at du bare får en ladestrøm på 3A. Denne bør ligge opp mot det laderen klarer å levere de første minuttene. Et nytt batteri kan godt være sulfatert om det har vært lagret lenge (et år eller to), men det gjelder nok ikke her Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Min manson lader går også veldig raskt over i float. Tenkte faktiskt på sulfaterte batteri, men starter går som fy. Spent på neste start da batteriene har stått uten lading ei stund. Ble litt roligere nå siden flere opplever det samme ladeforløpet. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 (redigert) Ut ifra hodet så er de vel dip switch nr. 3 eller 4 man velger om det er timeren eller ladespenningen som avbryter ladingen. (trur eg, som Jon eikemo sa) Redigert 29.April.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Si etter meg: "Det finnes bare en lader. Den heter Victron." :-) Det gjør det ikke. Det finnes flere ;) Men, grunnen til at jeg nevner det, er at jeg nettopp har levert tilbake en Victron Phoenix 50A lader. Den fungerte fint i hele fjor, men ved siste vinterlading (omkring slutten av februar) freste den fra seg, omtrent som lyden av sveising. Jeg nappet umiddelbart ut stikkontakt, forberedte meg på verste tenkelig scenario der laderen satt og åpnet luken i cockpit. Heldigvis ingen skader omkring lader. Tok laderen meg hjem, skrudde av deksel og fant svimerke i lokket, samt markert svimerke på kretskort samt 1 sprengt motstand. Reklamerte, med beskjed om at jeg skulle ha rapporten etter kontroll av laderen. Ny lader kom etter hvert, men ingen rapport på hva som hadde skjedd. Leverte derfor tilbake lader da jeg ikke aksepterer en slik feil, uten begrunnelse fra Victron. Nå setter jeg inn den andre laderen som eksisterer, nemlig Waeco. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Laderen fra Waeco burde du først undersøke om akkurat denne type du har passer til AGM som du eier, i så fall.Det finnes bare få av de eldre som har både akseptabel Bulk, mulighet for lav AGM-float og passe timerfunksjon i det hele tatt.Bare les brukermanualet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
lano2 Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 ...så der ser du Fusebox ! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Ville ikke le så uten videre, lano2, det finnes jo også Waeco som passer til noen batterier. Men det finnes mange missforståelser ang. ladere og hva man egentlig trenger.Så tror mange at strømstyrt lading er tingen og mener at man da kan velge ladere som ellers er for små,dvs. tilbyr for lite effekt som ikke passer inn i vanlige ladetider. Vedr. for tidelig ut av absorpsjonen finnes det mange muligheter.Men for strømstyrte ladere betyr det vanligvis at den ha målt økt spenning (ca. 14,3V for AGM) etter bare kort tid,som da gjør at den ramler ut for liksom "å skåne" batteriene. Dette passer erfaringsmessigs ikke alminnelig inn i denne batteriverden, senest når man håndterer batterier som har høye hvilespenninger.Ikke-strømstyrte ladere ville også reagere på det, men likevel ville den jo tvinge batteriene til å svelge mer....liksom som med spedbarn, som ikke vill men må spise mer siden mor har bestemt at småen skal vokse.Funker fint selv om noen "leger" mener at man må oppfinne noe nytt.Forresten var jeg derfor litt overrasket at du sender tilbake en Victron, normalt tilbyr den jo alt du trenger inkl. justerbare minste tider.At den brente opp kan vel ha hendt av flere grunn.En av dem kan trolig være at det fantes en serie som lagte bråk, men også sånt som overspenning pga. feil bruk med aggregat og flere andre muligheter.Ellers er dette gode ladere som også lever av et godt navn og rykte.Likevel. Det finnes alltid forskjell mellom høy, gunstig og billig pris.Billige ladere er så billig siden det finnes grunn for det.Så er det bare, selv om man skulle mene at de fleste tekniske data av andre kunne være "nesten like" med "the upper classes". Og det samme gjelder faktisk også for batterier.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fusebox Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 (redigert) Brukermanualer er for pyser ;) Brukte en 45A Mobitronic på batteriene jeg hadde før, type Haze Marine. Fungerte meget bra, riktignok uten å ha målt de forskjellige fasene. Har tenkt å sette meg litt inn i hvordan batteriene lades etterhvert, men håper det finnes noen switcher som nevnes over. Laderen blir installert ila. 14 dagers tid, med 5 nye Haze batterier. Til sammenligning (marginal, forsåvidt) har jeg en liten 10A fra Nordic Power, som er ganske lat. Den slår ganske raskt over i float. Ukjent årsak, men jeg vet at jeg har dårlige batterier i båten nå som kan være en direkte årsakt til dette. Når den får stå på float et par dager. Har brukt denne laderen til mye rart oppigjennom, og vært rimelig fornøyd likevel. Joerg har nok langt mer håndfaste og konkrete ideer om hvordan en lader skal fungere :-) Tang-amperemeter er innkjøpt (dog noe perifert ift. lader), og strømovervåkning er også på vei inn i båten, med logg-funksjon. Alt blir så mye klarere i fremtiden, da vet man hva som gikk galt, hehe. Redigert : Bruker Haze GEL batterier. Redigert 30.April.2013 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Victron laderen var den jeg mente skulle være best egnet til mine formål. Mange muligheter for tilpasning av både batterier og tilgjengelig bryggestrøm. Laderen ble tilkoblet vanlig strømnett, og jeg målte umiddebart etterpå, for å se om det var jordfeil eller annet som kunne ha forårsaket feilen. Spenningen var tilsynelatende normal, med mer enn nok kapasitet. På dekselet stod det "Ignition protected". Vel og greit, men det var høyst sannsynlig en lysbue i laderen som forårsaket svimerkene. Når det skjer med en Victron lader, som koster langt mer enn andre 50A ladere, uten at produsenten tar noe ansvar for problemet, da velger jeg å prøve noe annet. For da håpe at den ikke går i lufta den også :-) Forhåpentligvis var det et enkelttilfelle med min Victron lader, men det var ingenting som skulle tilsi at den plutselig freste mot meg. Ingen synlig korrosjon, og batterispenning var ca. 12.2 volt før tilkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Forresten, til trådstartern.Har du lest databladet om ikke (nøyaktig) ditt batteri trenger mer enn 14,4V?Det er ikke sikkert fra min side, men det finnes en del AGM som krever dette. Bare sjekk, kanskje det er en grunn. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Alt materiell kan fuske, Fusebox, det er nå bare lagt av mennesker.Men hvis jeg har forstått riktig da fikk du jo en ny lader som erstatning, da kunne du jo være litt grei?Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fusebox Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Vel, gjort er gjort. Vet ikke om jeg ville følt meg komfortabel om natten med landstrøm på ved senere anledninger. Fikk en dårlig magefølelse. Hadde enda Victron gitt en plausibel forklaring tilbake, så ville nok ting stilt seg annerledes. Veldig synd, da det var en fin lader, og den var ferdig installert. Nå må det bygges litt om til Waeco'n. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 hva er poenget med en lader som har flere utganger når det kun er 1 forbruksbank som skal Lades? Ser ut som ladere over 10-15 ampere har flere kanaler. Ønsker ikke dette. Kan de kobles i hop til 1 kanal? Ser på blant annet weaco 50 ampere hos seasea.no Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Trenger forresten tips til en batteribank på mellom 3-400 Ah med passende lader. Vil helst ha Agm da en kan nytte mer av innholdet... Maks 6000,- Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 (redigert) Jeg har god erfaring med Victron lader. Kjøpt av Farco.no Skal du ha AGM så bør du vurdere en ekstern laderegulator på dynamoen (spesielt hvis du har høy ladespenning og kjører lenge med motor(bruk av dynamo). Har selv AGM batterier med Victron lader fra Farco og ekstern laderegulator fra Balmar. Det finnes sikkert flere gode leverandører, men dette utstyret og oppfølgingen jeg har fått fra Farco er jeg meget fornøyd med Redigert 15.August.2014 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Eg har koblet sammen de to utgangene på min lader. Så vidt eg husker så leverer feks en 50A lader egentlig 2x25A. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SeaRaymond Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Ja det burde gå helt fint å koble sammen kanalene? Har alt bestillt en waeco perfectcharge 1250 med temp sensorer. Leter nå etter batteri. Tenker AGM. Er disse rimelige agmsolarbatteriene fra sparelys noe å gå for? Noen som har erfaring med de? Tenkte på 3 eller 4 stk 140A der 1 blir til start... Evt 1 140 og 1 290 Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Er det særlig lurt å kjøpe en lader før det er klar hvilke batterier og hvor mye kapasitet det blir? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.