Jump to content

Lading av AGM batteri, lader går kjapt ut av absorpsjonfase


Haba

Recommended Posts

:confused: Mye jeg ikke forstår og her er en ting. Båten står i opplag på land og jeg ville toppe batteriet før sjøsetting.

Målte spenningen på batteriet til 12,6V. Batteriet er et Exide dual AGM 100AH. Startet ladning og spenningen fra lader var da 14,4V og det gikk en ladestrøm på ca. 3A. Laderen er en Waeco 25A. Etter ganske kort tid slår laderen over i float 13,8V. Dette forvirret meg da jeg trodde at når hvilespenningen på batteriet var 12,6V, ville laderen stå i utjevningsfasen 14,4V i lenger tid. Timer var satt til 4 timer. Jeg lot laderen stå på natta over og ladestrømmen kom da ned til 0,9A.

Hvorfor gikk laderen så raskt ut av toppladningsfasen ? Er denne også avhengig av ladestrømmen og ikke bare timerinnstillingen ?

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

Et 100 Ah AGM batteri på 12,6 Volt er typisk 20 % utladet og trenger bare 20 amperetimer før det er toppladet, så det kan stemme at laderer går over i float så snart den når maks absorbation spenning. Jeg synes allikevel det er rart at du bare får en ladestrøm på 3A. Denne bør ligge opp mot det laderen klarer å levere de første minuttene.

 

Et nytt batteri kan godt være sulfatert om det har vært lagret lenge (et år eller to), men det gjelder nok ikke her

Link to post

Si etter meg: "Det finnes bare en lader. Den heter Victron." :-)

 

Det gjør det ikke. Det finnes flere ;)

 

Men, grunnen til at jeg nevner det, er at jeg nettopp har levert tilbake en Victron Phoenix 50A lader. Den fungerte fint i hele fjor, men ved siste vinterlading (omkring slutten av februar) freste den fra seg, omtrent som lyden av sveising. Jeg nappet umiddelbart ut stikkontakt, forberedte meg på verste tenkelig scenario der laderen satt og åpnet luken i cockpit. Heldigvis ingen skader omkring lader.

 

Tok laderen meg hjem, skrudde av deksel og fant svimerke i lokket, samt markert svimerke på kretskort samt 1 sprengt motstand. Reklamerte, med beskjed om at jeg skulle ha rapporten etter kontroll av laderen. Ny lader kom etter hvert, men ingen rapport på hva som hadde skjedd.

 

Leverte derfor tilbake lader da jeg ikke aksepterer en slik feil, uten begrunnelse fra Victron.

 

Nå setter jeg inn den andre laderen som eksisterer, nemlig Waeco.

Link to post

Laderen fra Waeco burde du først undersøke om akkurat denne type du har passer til AGM som du eier, i så fall.
Det finnes bare få av de eldre som har både akseptabel Bulk, mulighet for lav AGM-float og passe timerfunksjon i det hele tatt.
Bare les brukermanualet.

 

:seeya:
Jørg

 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ville ikke le så uten videre, lano2, det finnes jo også Waeco som passer til noen batterier. :smiley:

Men det finnes mange missforståelser ang. ladere og hva man egentlig trenger.
Så tror mange at strømstyrt lading er tingen og mener at man da kan velge ladere som ellers er for små,
dvs. tilbyr for lite effekt som ikke passer inn i vanlige ladetider.

Vedr. for tidelig ut av absorpsjonen finnes det mange muligheter.
Men for strømstyrte ladere betyr det vanligvis at den ha målt økt spenning (ca. 14,3V for AGM) etter bare kort tid,
som da gjør at den ramler ut for liksom "å skåne" batteriene.

Dette passer erfaringsmessigs ikke alminnelig inn i denne batteriverden, senest når man håndterer batterier som har høye hvilespenninger.
Ikke-strømstyrte ladere ville også reagere på det, men likevel ville den jo tvinge batteriene til å svelge mer.

...liksom som med spedbarn, som ikke vill men må spise mer siden mor har bestemt at småen skal vokse.
Funker fint selv om noen "leger" mener at man må oppfinne noe nytt.

Forresten var jeg derfor litt overrasket at du sender tilbake en Victron, normalt tilbyr den jo alt du trenger inkl. justerbare minste tider.
At den brente opp kan vel ha hendt av flere grunn.
En av dem kan trolig være at det fantes en serie som lagte bråk, men også sånt som overspenning pga. feil bruk med aggregat og flere andre muligheter.
Ellers er dette gode ladere som også lever av et godt navn og rykte.

Likevel.

Det finnes alltid forskjell mellom høy, gunstig og billig pris.
Billige ladere er så billig siden det finnes grunn for det.
Så er det bare, selv om man skulle mene at de fleste tekniske data av andre kunne være "nesten like" med "the upper classes".

Og det samme gjelder faktisk også for batterier.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Brukermanualer er for pyser ;)

 

Brukte en 45A Mobitronic på batteriene jeg hadde før, type Haze Marine. Fungerte meget bra, riktignok uten å ha målt de forskjellige fasene.

 

Har tenkt å sette meg litt inn i hvordan batteriene lades etterhvert, men håper det finnes noen switcher som nevnes over. Laderen blir installert ila. 14 dagers tid, med 5 nye Haze batterier.

 

Til sammenligning (marginal, forsåvidt) har jeg en liten 10A fra Nordic Power, som er ganske lat. Den slår ganske raskt over i float. Ukjent årsak, men jeg vet at jeg har dårlige batterier i båten nå som kan være en direkte årsakt til dette. Når den får stå på float et par dager. Har brukt denne laderen til mye rart oppigjennom, og vært rimelig fornøyd likevel.

 

Joerg har nok langt mer håndfaste og konkrete ideer om hvordan en lader skal fungere :-)

 

Tang-amperemeter er innkjøpt (dog noe perifert ift. lader), og strømovervåkning er også på vei inn i båten, med logg-funksjon. Alt blir så mye klarere i fremtiden, da vet man hva som gikk galt, hehe.

 

Redigert : Bruker Haze GEL batterier.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

Victron laderen var den jeg mente skulle være best egnet til mine formål. Mange muligheter for tilpasning av både batterier og tilgjengelig bryggestrøm.

 

Laderen ble tilkoblet vanlig strømnett, og jeg målte umiddebart etterpå, for å se om det var jordfeil eller annet som kunne ha forårsaket feilen. Spenningen var tilsynelatende normal, med mer enn nok kapasitet.

 

På dekselet stod det "Ignition protected". Vel og greit, men det var høyst sannsynlig en lysbue i laderen som forårsaket svimerkene. Når det skjer med en Victron lader, som koster langt mer enn andre 50A ladere, uten at produsenten tar noe ansvar for problemet, da velger jeg å prøve noe annet. For da håpe at den ikke går i lufta den også :-)

 

Forhåpentligvis var det et enkelttilfelle med min Victron lader, men det var ingenting som skulle tilsi at den plutselig freste mot meg. Ingen synlig korrosjon, og batterispenning var ca. 12.2 volt før tilkobling.

Link to post

Forresten, til trådstartern.
Har du lest databladet om ikke (nøyaktig) ditt batteri trenger mer enn 14,4V?
Det er ikke sikkert fra min side, men det finnes en del AGM som krever dette.

Bare sjekk, kanskje det er en grunn.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Alt materiell kan fuske, Fusebox, det er nå bare lagt av mennesker.
Men hvis jeg har forstått riktig da fikk du jo en ny lader som erstatning, da kunne du jo være litt grei?

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Vel, gjort er gjort. Vet ikke om jeg ville følt meg komfortabel om natten med landstrøm på ved senere anledninger. Fikk en dårlig magefølelse. Hadde enda Victron gitt en plausibel forklaring tilbake, så ville nok ting stilt seg annerledes. Veldig synd, da det var en fin lader, og den var ferdig installert. Nå må det bygges litt om til Waeco'n.

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg har god erfaring med Victron lader. Kjøpt av Farco.no

Skal du ha AGM så bør du vurdere en ekstern laderegulator på dynamoen (spesielt hvis du har høy ladespenning og kjører lenge med motor(bruk av dynamo).

Har selv AGM batterier med Victron lader fra Farco og ekstern laderegulator fra Balmar. Det finnes sikkert flere gode leverandører, men dette utstyret og oppfølgingen jeg har fått fra Farco er jeg meget fornøyd med

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Ja det burde gå helt fint å koble sammen kanalene?

 

Har alt bestillt en waeco perfectcharge 1250 med temp sensorer.

 

Leter nå etter batteri. Tenker AGM.

 

Er disse rimelige agmsolarbatteriene fra sparelys noe å gå for?

 

Noen som har erfaring med de?

 

Tenkte på 3 eller 4 stk 140A der 1 blir til start... Evt 1 140 og 1 290

 

Synspunkter?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...