Jump to content

Lading av AGM batteri, lader går kjapt ut av absorpsjonfase

Haba

Recommended Posts

Vel. For stor lader blir det vel uansett ikke med 50 amp tilgjengelig på en bank på 3-400A

Den kan også stilles til maks spenning 14,4 eller 14,8.

De var utsolgt fikk jeg e-post om. På lager igjen om ca. 1 uke. Så kan alltids ombestemme meg.

Har du ett godt tilbud til meg, eller tips i budsjett ca 8000,- for batterier og lader, send det gjerne til meg.

Separat start og forbruk. Minst 300A forbruk.

På forhånd takk :-)

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Det jeg tilbyr finner du på websidene.
Dessuten ser jeg ikke at du får kjøpt en god >50A lader pluss 400Ah gode AGM til kr. 8000,-
8000,- er vel ca.-inngangsdøren til 400Ah brukbare AGM, med avslag litt-tt-tt billiger,

mens kvalitets-batterier pleier å koste omtrent >3300,- / 100Ah.

Men det er ikke det vi snakker om.

Ang. kapasitet finnes det forskjell mellom 300 og 400Ah AGM.
Laderen bør kunne lade og forsyne samtidig, derfor bruker vi fortsatt den gamle tommelfingerreglen minst 10% pluss parallelt forbruk.
Det er det eneste som virker alltid, er for seilere avgjørende, og for AGM viktig for å redusere tider med høy ladespenning.

Så dreier det seg om datablader som du skulle lese først, både av laderen og batteriene.
F.eks. finnes det fremdeles flere ladere på markedet som ikke tilbyr passe floatspenning for AGM,
eller som har timere med for kort ladetid, tåler ikke parallell belastning, m.m.

Kort sagt: Kjøp laderen og batteriene til hverandre, dvs. godt gjennomtenkt.
Alle andre kombinasjoner pleier å bli straffet en gang senere og et merkenavn, hvilken som helst, forteller ikke noe.

:seeya:
Jørg

ps: Før det dykker opp mange spørsmål om batterier, og priser som naturlig første spørsmål:
Jeg pleier ikke å selge batterier, jeg tilbyr bare alt som trengs for å lade, fordele og å overvåke ordentlig.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Spander på skikkelige batterier:

http://www.gylling.no/produkter/batterier/concorde-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0

alt:

http://www.gylling.no/produkter/batterier/haze-marine-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0

så ber du Jørg om råd for å finne riktig lader combo.

Riktig lading er en forutsetning for et godt batteriliv og om du vil ha det beste ut av batteriene ytelsesmessig samt lang levetid.

Concorbatteriene (øverst) tåler med juling.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...