Jump to content

Mercruiser bensinforbruk?

Four

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurer på hva de forskjellige Mercruiser-modellene bruker på timen.

Jeg så f.eks. på denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41278882

Men får høre av en bekjent at den bruker dobbelt så mye som 4 sylinderen 135hk.

Kan det stemme? Er det noe gjennomsnitt på hvor mye de bruker på timen?(sikkert da avhengig av båtstørrelse)

Takker for svar!

Dette er ikke tull. Du velger selvfølgelig selv hvor fort du vil kjøre og jo fortere du kjører desto mer bensin bruker du i timen. Jeg vil påstå at det er lite aktuellt å kjøre i maksfart noe særlig tid med en sånn båt så det vi snakker om er behagelig cruisehastighet altså god planingsfart. Du kan nok få den under en liter på sjømila (Nautisk mil) men det er i spesiellt gunstige forhold. Å angi hvor mye den bruker i timen er altså variabelt med farten, men det blir ikke noe lenger ut til øya om du kjører saktere så den bruker like mye ut dit. Dette er uvanlig for de som har mest erfaring med småbåter med en liten påhenger som stort sett går på fullt. Om du har 175 hester eller 260 så bruker du omtrent det samme i samme hastighet, jeg kunne godt skrevet 40 liter i timen på fullt men det er ikke en relevant informasjon.

Hei

Jeg har en 99 modell Mercruiser v6 efi 210 Hk bensin som står i en 23 fots Askeladden 705. Forbruk ved 20,5 knop er 25 l/t og ved 26,5 knop er forbruk 36 l/t. Ved 36 knop blir det stygt, men sjelden jeg gir bånn pinne.

Har ikke målt dette selv, men tallene er fra en test i et båtmagasin.

Min oppfatning etter 3 års bruk er at dette ikke er så gæli, da jeg måtte blødd ca 100 båtpenger mer for å få kjøpt en tilsvarende båt med diesel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...